Gå til innhold
Arkivverket

[#18612] Dødfødt - Bergen


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Hvordan kan du finne foreldrene til et dødfødtbarn i en familiegrav? Fins det noe nedtegnelser over slikt? Jeg har støtt på problemet og klarer ikke å løse det. Barnet ble født i 1943.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødfødte (for tidlig fødte) barn vil det ikke være lett å finne opplysninger om. Ved Statsarkivet i Bergen har vi arkivet fra Kvinneklinikken (og forløperen Fødselsstiftelsen). Der vil man kunne finne opplysninger om alle innleggelser, men det kan jo absolutt tenkes at en dødfødsel har skjedd andre steder enn på klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Krøger

Jeg lurte på om det var mulig å få sjekket papirene til kvinneklinikken. Jeg er ute etter om det er registrert fødsel der mor er Ingrid Frantsen, fødsel skal ha skjedd i 1943.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes registre til årgangene med saker ved KK i Bergen 1942 og 1944-1971 hos oss. 1943 mangler, og det er en svært omfattende jobb å skulle gå gjennom hele materialet for ett år. Dessuten var det vanlig å hente fram igjen gamle journaler og legge dem til den nye som måtte komme. Følgelig ligger fødejournalene for den enkelte kvinne normalt samlet, og under siste fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.