Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Jørn Olsen

[#18617] Hermann Julius Olauson gift ca 1888, men hvor?

Recommended Posts

Guest Jørn Olsen

Hei. Herman Julius Olauson (brukte senere navnet Olsen), ble født i Mo sogn i Sverige 7 desember 1859. Han glfter seg 1. gang med Inger Gurine Knudsdatter. Hun er født i Åmli prestegjeld i Aust Agder i 1862. Dette ifølge noteringer i kirkeboken når hun dør på Rønholt i Bamble i Telemark 30.10.1891. Herman gifter seg igjen i Bamble. Jeg finner Inger Gurine Knudsdatter født 6 mars 1862 i Åmli. Hun er datter av Knud Olsen og Gunhild Gislesdatter. Dette er trolig den Inger Gurine som gifter seg med Herman Julius. Man finner henne i 1865 med sin familie i Åmli. Hun flytter ifølge kirkeboken for Åmli prestegjeld til Froland i 1885. Det jeg er ute etter er hvor og når Hermann Julius og Inger Gurine gifter seg? De bor på Åmdal verk i Skafså i Telemark i 1889. De døper sønnen Knut der 30 juni 1889 i Mo kirke. Herman jobber der på verket og en finner dem i bygdeboken derfra i og med at de satte spor etter seg med en barnedåp. De flyttet til Bamble før 1891. Herman hadde en bror på Hisøya i Arendal som het Calle Hilarius, så han hadde en kontakt mot sørlandet. Hvor og når han kom til Norge vet jeg ikke. De første sporene jeg har av han er på Åmli verk. Håper noen kan hjelpe med med denne biten i puslespillet til Herman Julius sitt liv. Resten vet jeg mye om. mvh Jørn Olsen

Guest Jørn Olsen

Hei. Er det noen som kan sjekke om de giftet seg, ev. forlovet seg i Åmli? Inger Gurine flyttet som nevnt til Froland. Er det noen som kan sjekke ev. giftemål, eller andre spor i kirkeboken der? mvh Jørn

Guest Jørn Olsen

Hei. Jeg tar frem denne etterlysningen igjen da jeg har begynt å lure på om Herman kan ha jobbet på Nes Jernværk når han kom til Norge? Det er jo da nært til Åmli. At han der har truffet sin 1. kone og så giftet seg og flyttet til Åmdal værk?Det er bare en løs teori.Har fortsatt ikke greid å finne ut av dette.mvh Jørn Olsen

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.