Gå til innhold
Arkivverket

[#18621] VARDØHUS- FINNMARK


Gjest Solfrid Kvam Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Kvam Hole

Finnes det noe data vedr Vardøhus, i såfall hvor langt tilbake.? Hvem var disse? Fanger, soldater. Hvor kom de fra?. Finner noen i' mitt arkiv' som kom fra vestlandet og Lyngen. Takknemlig for mer informasjon Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vardøhus lå på 1600-tallet under Bergenhus. Det var så avgjort soldater der, trolig flest fra Bergen og Vestlandet. Det var sikkert fanger der også, og blant dem får vi tro det var en del lokalt rekrutterte. Men det var nok vestlendinger også som ble dømt til Vardøhus.Materiale fra Vardøhus len er å finne bl.a. i Lensregnskapene (Riksarkivet), tilgjengelig på mikrokort. Materialet der går tilbake til 1587.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ble funnet i Statsarkivet i Tromsø Ifølge arkiver for Vardøhus festning finner vi at Niels Kielsen kom til Vardøhus garnisjonskompani som konstabel 11.april 1829, han ble ansatt ved kompaniet 15.05.1829. Han var 24 3/4 år gammel, var 68 1/2 tomme høy (ca. 1,70 meter, annet sted er oppgitt at han var 66 1/2 tomme), hadde blå øyne og sort hår. Han hadde ingen 'profession' men var 'føer' (dugelig) 'Af Skuldre og Been'. Han hadde vært to år ved en militær avdeling i Trondheim og hadde avlagt troskapseden der. (En konstabel var i militær sammenheng betegnelse på en menig soldat i artilleriet som betjente skytset, hierarkisk ordnet som over og underkonstabel. En handlanger brakte kuler og krutt til konstablene). I en oversikt over syke ved Vardøhus festnings garnison i september 1831 ser vi at konstabel Niels Kjeldsen meldte seg forkjølet den 18. i måneden og frisk igjen den 30. Har hørt at en del av Vardøhus sine arkiv ligger i Bergen, og noe i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Solfrid Kvam Hole

Nei, Jeg har ikke dette. Jeg mener å ha lest noe om dette tidligere.Hvilket år er dette fra? Jeg er spesielt interessert i ca 1780-1820. MVH Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.