Gå til innhold
Arkivverket

[#18623] Oppslag i kb - døpte i Sund 1807


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anne Pedersdtr. er døpt 7. Feb. 1807.Ifølge kb ved konfirmasjonen i 1825 var far Peder Brynhildsen/Brynjelsen, men han konfirmerte også en Anne i 1826. Vi mener det er oppført feil far i 1825. Hvis noen hadde anledning til å sjekke kb for Sund 1807, og hvem som er oppført som far ved dåpen, hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg regner med at vi finner de rette personene under 7. februar 1808: Lochøen Tvillingsbørn Peder og Anne, Foræl: Peder Bryngelsen og Kari Olsdtr. (Sund A 10, pag 42.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

God morgen, og takk!Her er lenker til de to pikene, beklager at du ikke fikk dem med en gang: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kfsund16&variabel=0&postnr=606&fulle=true&spraak=n>Lenke og LenkeDine opplysninger fra 1808 stemmer jo halvt med begge. Vi tror at Anne konfirmert 1825 ikke var datter av denne Peder Brynjelsen, mens Anne konfirmert 1826 var det.Og så er det jo denne, da, som ikke passer med noen av konfirmasjonene, men nesten med dåpen du fant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

For at vi skal kunne trekke klokkeren og prestens skrivekunnskaper helt i tvil, så veit vi at Peder Brynjelsen var gift med Kari Nielsdatter N. Bjorøy. Dere finner dem i folketelling 1801 på Lokøy, men også under gifte i Sund der Peder vart 1.g. gift med enke Malene Olsdatter Lokøy i 1783 og 2.g. Kari Nielsdatter N. Bjørøy i 1797. Når det gjelder konfirmasjon, så står det riktig navn på Peder Pedersen Lokøy, der foreldre er oppgitt til Peder Brynjelsen og Kari Nielsdatter. Dette er tvillingbroren til Anne Pedersdatter Lokøy. Så til Anne Pedersdatter Golten, hvis oppgitt far Peder Brynjelsen Golten. Fant ekteskap mellom Olaus Halversen f. Geitanger, busett i Hummelsund og Anne Pedersdatter Nedre Golten i 1846. Her er oppgitt at faren hennar er Peder Nielsen og at hun er 38 år gammel. Hun stemmer fortreffelig med Anne konfirmert på Golten i 1825. Det står ingenting i konfirmasjon om det gjelder Nedre eller Øvre Golten. Har ikke sjekket ut fødsel på henne, men Peder Nielsen Nedre Golten står oppført som ugift sønn til Niels Pedersen i Folketelling 1801 på Nedre Golten. Kan dette være de riktige personene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nevnte Peder Niels. Nedre Golten f. ca. 1778 ble gift 1803 med Marthe Johannesdtr. Tønnevigen (Tyrnevik). De hadde datteren Magrete (oppkalt etter hans mor) døpt 1.1.1807, samt Martha f. 1813, Nils 1816 og Nils 1819, og selvsagt muligens en Anne, da Martes mor het dette.Men NÅR var Anne Pedersdtr. Golten døpt, da? Ikke 7. feb 1807, tydeligvis. Det ville jo vært en måned etter søsteren, bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ved nærmere ettersyn har jeg følgende barn av Peder Nilsen og Marthe Johannesdtr.:Brithe og Margrethe døpt 26.2.1804, Magreta døpt 01.1.1807, Marthe døpt 08.1.1812, Nils 03.3.1816, Nils 08.4.1819 ogANE døpt 19.11.1809.Så da har vi dem, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Jeg er fortsatt skeptisk til den tolkning som er gitt. I kirkeboken finner jeg når Ane Pedersdatter, Golten ble konfirmert i 1825. Her står det at faren var Peder Brynjeldsen,Golten. Det står også at hun ble døpt 7.februar 1807. Kan imidlertid ikke finne dette i kb.Når det gjelder tvillingene Anne og Peder , Lokøy så ble de døpt 7.februar 1808. Anne ble konfirmert i 1826, men Peder finner en ikke spor etter. Anne ble vaksinert i 1811 og Ane Pedersdtr, Golten ble etter detjeg husker vaksinert i 1810. Finner ikke spor etter tvillingbroren Peder. Derimot finner en den eldre broren Peder født i 1804 og døpt i mars 1805. Om Peder Brynjelsen kan dete sies: Kona Kari Nilsdtr døde i 1817. Det ble holdt skifte etter henne 13.09 1817. Eldste sønnen Nils overtok bruket året etter. Kan det tenkes at Peder Brynjelsen en tid var bosatt på Golten? Det forklarer kanskje at datteren Anne ble gift på Berge i Sund med Thomas Larsen i 1728 og at sønnen Peder ble gift med Lene Knutsdatter, Golten i 1743. I kirkeboken står det at Lene var 22 år og Peder 33 år, men det må være 38 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Vennligst korriger årtallene for når Anne Pedersdatter, Lokøy ble gift . Det skal være 1828. Likeledes for Peder Pedersen. Han ble gift i 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg forstår deg ikke helt. Mener du at Peder Brynjeldsen hadde to døtre som het Anne? Og hvorfor er det mer naturlig å bli gift fra Golta til Berge, enn fra Lokøy til Berge?Vi finner da spor etter tvillingen Peder? Peder og Anne var vel ikke konfirmert samtidig, men vi finner ham vel her, året etter: LenkeJeg trodde forresten det var Anne Pedersdatter Toft f. 1789 som var gift med Thomas Larsen Berge i 1828? Men der har jeg kanskje vært på villspor? Har du sjekket original kb her?Ser fram til flere innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Vi må anta at når presten skrev inn konfirmantene, så skrev han av kyrkjeboka fra dåpen, for å få inn de riktige foreldra. I dåpen veit me at tvillingene Anne og Peder står oppført med Kari Olsdatter som mor, altså feilt navn på mora, det skulle vært Kari Nilsdatter. Sjekker vi dåpen til Peder Pedersen Lokøy den eldre f 1805, så står Kari Nilsdatter oppført som mor. Her har me trulig også grunnen for at de to som vart konfirmert på Lokøy har forskjellig mor. Husk at Fjell vart eige sokn i 1812 med Askøy som anneks, men kom allerede i 1819 under Sund igjen. Det har da allerede vert tre ulike prester inni bildet på denne korte periode fra disse vart døpt til de vart konfirmert. Dette gir likevel ikkje svaret på hvorfor Peder Brynjelsen er oppført som far til Anne Pedersdatter Golten, noe som trulig er feilskrift av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Det er riktig at Thomas larsen var gift med Anne Pedersdtr,Toft, men hun døde og enkemann Thomas ble gift på nytt med Anne Pedersdtr, Lokøy i 1828. Når det gjelder hvorfor det er mer sannsynlig at Peder Brynjelsen kanskje hadde tilhold på Golten en periode og at datteren Anne da ble gift på Berge i Sund så var det kort avstand fra Golta til Berge, menatskillig lengre fra Lokøy og båten var transportmiddelet, veier var det lite av. Det er inntil nå ikke kommet noe som kan overbevise meg om at det her er snakk om to Anne (Ane). Jeg mener det er den samme Anne som er ført opp både i Golta og på Lokøy, både dåpstidspunktet og vaksinasjonsattester tyder også på dette selv om det er et år i forskjell. Håper at en kommer til bunns i saken. Når det gjelder tvillingen Peder så døde han antagelig som barn og det har inntil nå ikke vært tvil om at det var Peder født i 1805 som ble gift med Lene Knutsdtr, Golten i 1843, men også her kan det være feilkilder. Håper på flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo Inge. Det kan nok bli vanskelig å få ett svar på det du spør om. Skulle Peder Brynjelsen bygsle gard på Golten, så vil nok dette stå i Pantebøkene. Vi har derimot ikkje funne Anne Pedersdatter Golten konfirmert, om dette da ikkje er ho som er oppført med feil far. Ho vart seinare gift og står oppført med navnet Nedre Golten. Du refererer i ditt innlegg at alder på Peder når han gifter seg er feil i kyrkjebok, noe som ofte skjer. Da kan det jo like godt være oppført feil far på henne. Det er lite sannsynlig at Anne vart konfirmert to ganger. Når det gjelder avstand, så trur eg du tar feil på akkurat det. Like til inn i forrige århundre så rodde de fra Telavåg like til Bergen for å selge fisk. Folk fra Skoge har gifta seg på Lokøy, Landro og Vindenes, sågar Peder Brynjelsen sin andre kone Kari Nilsdatter kom fra Nordre Bjorøy. Dette er noen eksempel på at det var sjøveien som var ferdselsveg. Når det gjelder Engela Thorsdatter Skoge, så gifta ho seg med Nils Mortensen f. Møvik på Lokøy i 1821, vi veit at Engela har familie på Berge. Arrangerte ekteskap på denne tiden var veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Hei igjen Oddvar, Du nevner Pantebøkene. Hvordan kan vi sjekke dette? Kan det være at Peder Brynjelsen kanskje arbeidet for Knut Knutsen, far til Lene Knutsen. Det er blitt sagt at Knut Knutsen var los på Golta. Antar at det er vanskelig å finne ut av. Når det gjelder Anne Pedersdtr, Lokøy som ble gift med Thomas Larsen i 1828 så har jeg sett i kb intill 1835, at hun fikk 2 barn , men jeg har ikke gått videre i kb etter 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er da vel snakk om to Anne/Ane. Hvorfor skulle det ellers være ført to konfirmasjoner? Finner det mer sannsynlig at det er ført opp feil farsnavn, enn at en person er ført som konfirmant to år på rad.Thomas Larsen var først gift med Brithe Lassesdtr. Glæsnes 24.1.1821, siden med Anne Pedersdtr. Han var ikke gift med to Anne Pedersdtr. i perioden 1816-1835. Når mener du han var gift med den andre Anne Pedersdtr.?Forøvrig finner jeg det like sannsynlig at Peder Pedersen, som er 21 år ved konfirmasjonen i 1827, er født 1808, som 1804. Alder ved konfirmasjonen, OG vigsel, er uansett feilført!Nevner i forbifarten at søster til Thomas Larsen Berge, Ane f. 1795 ble gift på Høyland 1819 med en fra Lokøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Har sjekket litt i kyrkjebøkene. Den 13/7 1824 står Peder Brynjelsen Lokøy og broren Erich Brynjelsen Tvedten oppført som forlovere til Ole Pedersen Lokøy gift med Guri Olsdatter Lokøy. ( Må for øvrig ikke forveksles med de med samme navn som gifter seg i 1813 på Lokøy) Under konfirmerte i 1825 står Anne Pedersdatter Golten født 7/2 – 1807 med far Peder Brynjelsen Golten. Under konfirmerte i 1826 står Anne Pedersdatter Lokøy født 7/2 – 1808 med far Peder Brynjelsen Lokøy. Dette betyr at hvis Peder Brynjelsen Lokøy skulle oppholdt seg på Golten, så var det en svært kort periode på rundt 2 år, altså etter giftermål i 1824 og før konfirmasjon i 1826. Dette er svært lite trolig og derfor er det nok datter til Peder Nielsen Nedre Golten som er oppført, da vi ikkje finner henne konfirmert annet sted. Om så dette ikkje skulle stemme, så er feilen at Anne Pedersdatter med far Peder Brynjelsen Golten, enkelt og greit er feiloppført to ganger og at det er konfirmasjon i 1826 som er gjeldende da denne også skriver hennes fødseldato og årstall riktig. Ser vi på gifte så finner vi under Pkt. 36. i kyrkjebok at den 6/7 – 1828 gifter enkemann Thomas Larsen Berge seg med Anne Pedersdatter Lokøy. Far til Thomas er Lars Nielsen Berge og far til Anne er Peder Brynjelsen Lokøy. Thomas har da vert gift tidligere, du skriver sjøl Heidi at dette var med Brithe Lassesdatter Glesnes i 1821. Hun må dermed være død før 1828. Under Pkt. 38 på samme side i kyrjeboka finner vi at den 24/8 – 1828 så gifter Anne Pedersdatter Nedre Golten seg med Anders Christensen Hummelsund. Far til Anne er Peder Nielsen Nedre Golten og far til Anders er Christen Andersen Hummelsund. Dei busetter seg nok i Hummelsund, da Anne Pedersdatter i 1846 gifter seg på nytt med Olaus Halversen f. Geitanger, men bokført at han er busett i Hummelsund.Brithe Lassesdatter Glesnes er datter til Lasse Thomasen Glesnes, hvis far er Thomas Lassesen Berge, han er for øvrig slekta til tidligere nevnte Engela Thorsdatter Midttveit f. Skoge og gift i 1821 med Nils Mortensen Lokøy f. Møvik. Forlovere er Nils og Peder Lokøy, som igjen er sønnene til Peder Brynjelsen Lokøy. Videre kan det nevnes at stemor til Engela Thorsdatter Skoge, heter Gunilde Nielsdatter Dale, ho var gift med Thor Arnesen Skoge og Gunilde er så langt vi kan påvise søster til Kari Nielsdatter Nordre Bjorøy gift med Peder Brynjelsen Lokøy. Her har vi grunnlaget for koblingen mellom ekteskapene. Heidi skriver at Jan Olsen Høyland kommer fra Lokøy, men uten at eg skal motsi dette så finner vi en Jan Olsen som stemmer med alder busett på Høyland i folketelling 1801 og eg trur faren er Ole Johannesen Kleppe gift i 1794 med Brithe Olsdatter Høyland. Utenom dette så kan det nevnes at Knud Knudsen Øvre Golten, far til Lene Knudsdatter Øvre Golten som vart gift med Peder Pedersen Lokøy, sønn av Peder Brynjelsen Lokøy, hadde ei søster som hette Kari Knudsdatter Øvre Golten, ho vart gift med enkemann og sin egen onkel Carsten Hansen Skoge f. Bakke. Carsten Hansen Skoge var første gang gift med enkje Elen Monsdatter Lerøy, som igjen var søster til Ide Monsdatter Lerøy gift med Knud Monsen Øvre Golten, far til Knud Knudsen Øvre Golten. Trur at dette skulle være nok koblinger mellom de ulike familier for å fremdeles hevda at det var arrangerte ekteskap. Noe mer trur eg ikkje at eg kan bidra med i denne sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Takker Oddvar for utfyllende svar.Når det gjelder de Anne så er vi like langt. Kanskje kan en finne ut om det er en dobbeltføring ved å se på vaksinasjonsattestene, men de ligger vel i Statsarkivet. Jeg har notert fra kb at Anne Pedersdtr, Lokøy ble vaksinert i 1811 og Ane Pedersdtr,Golten ble vaksinert i 1812.(skrev antagelig feil tidligere).Når det gjelder Anne Pedersdtr,Lokøy så fant jeg og at hun ble gift med enkemann Thomas Larsen Berge i 1828. Videre fant jeg at de fikk sønnen Peder, døpt 22.mai 1831 og et barn (navnet var vanskelig å lese(Laise?) som ble døpt 2.juli 1833. Jeg har ikke hatt tilgang på kb etter 1835. Det var nytt for meg at søster til Kari Nilsdtr fra N.Bjorøy, som var gift med Peder Brynjelsen, Lokøy, Gunilde Nilsdtr Dale, var gift med Thor Arnesen Skoge. Det forteller litt om hvorfor Brita Johannesdtr Skoge ble giftet inn i Brynjelsensslekta ( slekt fra Kari Brynjelsen, søster til Peder)på Tveten i Fjell. Det kan videre nevnes at en annen datter av Peder Brynjelsen, Malene Pedersdatter(f 1798) ble gift med Thomas Nilsen Dale i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.