Gå til innhold
Arkivverket

[#18624] Emmigranter fra Stavanger til Wisconsin, 1885/6.


Gjest Johan Erland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Erland

Oluf Martin Erland,skomaker, f. 11-6-1848, Stavangerog hans kone Grethe Olsdatter Folkvord (Todnem, har også sett dette navnet brukt), f.17-5-1844, Høyland, og barna, Ole f. 1874, Johanne Margrethe, f.21-3-1877, Mathilde Henriette, f.1-5-1879, Morten Henrik, f. 21-5-1882 og Olava Gardine f.16-12-1884, alle født i Stavanger. Jeg er blitt fortalt at de skulle ha reist fra Stavanger og ha slått seg ned i Wisconsin i 1885 eller 1886, men vet ikke mer enn dette. Jeg har ikke funnet spor etter dem i kirkebøkene etter 1885, har funnet dem i FT Stavanger 1885, men ikke senere. Jeg vet heller ikke med hvilken båt de reiste. Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Johan! Emigrant-protokollen for Stavanger er dessverre gått opp i røyk eller noe, den som ligger her på DA er en rekonstruert versjon...Jeg finner dem ikke i USA tellingene 1900 eller 1910. Vi må finne ut mer om dem.Hvor var Johan i 1865? Lenke eller eksakt skrivemåte hadde vært fint.Har du sjekket skifter etter foreldrerne til Oluf Martin og kona? Der kan det stå noe om hvor de var! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Hei Laila. Jeg er dessverre ikke så flink med 'lenker' og data, har litt tastaturskrekk. Oluf Martin Erland er i følge FT 1865, 18 år og læredreng, han ble senere skomakermester. Han og kona Grethe Olsdatter Folkvord(Todnem) giftet seg 25-4-1872, St.Petri, Stavanger. Faren, Morten Henrik Erland, f. 7-7-1810, d.24-1-1882, var gift 2 ganger, 1. kone død, Johanne Margrethe ( mor til O.M.E), d 12-1-1859. Hans 2. kone, Elen Svendsdatter,f.2-6-1828, d.27-3-1886, hun har vel sittet i uskiftet bo. Jeg får ta kontakt med SA, Stavanger å høre om jeg kan finne noe mer der. Jeg har sett i Adressebøker over Stavanger, men kan heller ikke finne ham der. Takk for innspill og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ok.. jeg greier ikke å få noen oversikt, skal vi se...Oluf Martin Erland er i følge FT 1865, 18 år og læredreng, --- han heter Oluf Mortens. Erland i 1865, og finnes her: Lenkehan ble senere skomakermester. Han og kona Grethe Olsdatter Folkvord(Todnem) giftet seg 25-4-1872, St.Petri, Stavanger.Faren, Morten Henrik Erland, f. 7-7-1810, d.24-1-1882, var gift 2 ganger,1. kone død, Johanne Margrethe ( mor til O.M.E), d 12-1-1859.Hans 2. kone, Elen Svendsdatter,f.2-6-1828, d.27-3-1886, hun har vel sittet i uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Det har reist 2 fra Kristiansund, Peder Erland, reisedato 1885 30 juli, f. 1866 Kristiansund, til Chicago,Il, linje Inmanlinjen, og Nikoline Erland, reisedato 1887 juni 29, f. 1857 Kristiansund, til Minnesota, linje Amerikalinjen. Dette er en sidegren av Erland-Stavanger.Jeg har funnet at Nikoline E. har reist frem og tilbake flere ganger, siste gang fra Trondheim via Oslo,11-11-1913. Hennes foreldre var da døde, hun oppgir at hun skal til Minnesota( St Louis?, funnet på Ellis Island)Hvor det ble av Peder E. vet jeg ikke. De andre Erlandene i min familie reiste ikke før 1908, Bergen og 1909 fra Stavanger. Håper at dette hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

'De andre Erlandene' er også interessante! Og, hvordan er de i slekt med de som reiste tidligere!ALt henger i hop vet du! :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og på Jæderen var der Erlands maskinfabrik,de produserte/solgte landbruksmaskiner.Om det har noen sammenheng med spørsmålet aner jeg ikke men det er jo ikke langt fra Stavanger-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Erlands Maskinfabrikk på Jæren er nok en annen familie. Ja, de er i slekt med hverandre,de vil være fettere og kusiner mellom Erland i Stavanger og Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.