Gå til innhold
Arkivverket

[#18625] Uidentifisert bilde av en lensmann Svendsen (med røtter i Ålen?)


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Nesvold

Hos mine besteforeldre fant jeg dettte bildet hvor det på baksiden står 'lensmann Sventsen med kone'. De har ingen aning om hvem han var. Svendsen kommer mest sannsylig av at hans far heter Svend, og er ikke hans riktige etternavn (men det kan vel ikke utelukkes). Dette er ikke en lensmann i Ålen, siden ingen av lensmennene her har hatt dette etternavnet (eller fedre som heter Svend). Siden bildet ble funnet sammen med mange andre slektsbilder er det sannsynlig at mannen (eller kona) er av Nesvold-slekta. Fra slekta har det flyttet folk til bl.a. Kristiansund, Tydal og Røros, så kanskje har han vært lensmann der? Er det noen som kan hjelpe?bilete0061.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Takk for opplysningene. I Haltdalsboka står det at begge disse er sønner av lensmann Svend Olsen Ramlo fra Haltdalen. Det er for øvrig bilde av Svend i samme bok, og han er kanskje ikke så ulik denne 'lensmann Svendsen'. Den eneste linken jeg kan finne med min slekt er at deres bestemor er av Borchgrevink-slekten, noe som vil si at vi har samme aner der. Er det noen som vet om det finnes bilder av disse i hhv. Singsås- og Selbu-boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.