Gå til innhold
Arkivverket

[#18631] Kås, Eker, Buskerud


Gjest Harald Heier
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Heier

Hei, I folketellingen for 1900 finner jeg Olaus L. Kås under gården Haugsund i Øvre Ekers herred. Han skal være født i 1855 i samme herred.I folketellingen for 1865 finner jeg en Olaus L. under gården Leerberg i Eker prestegjeld.Jeg er usikker på om dette er samme person. Hvor kommer i så fall navnet 'Kås' (eller Kaas) inn i bildet ? Er det noen gård ved det navnet i distriktet ? Noen som kjenner til navnet Kås (Kaas) ?mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være at den Olaus Larsen som bodde på Leerberg i 1865 er identisk med den 'Olaus L. Kås' Harald fant i FT 1900, men i 1865 bodde det også en Olaus Larsen av passende alder på Kopperud i Skotselv. Vi bør vel kanskje ikke helt utelukke 'Olaus Løgnaas', 13 år, som bodde i Drammen.Jeg ville vel helst tro at Kaas-navnet her kommer fra Kongsberg, men det er vel litt få holdepunkter for en slik mistanke ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Takk for innspill. Grunnen til at jeg selv holder en knapp på Olaus L, fra Leerberg, er 't' som står oppført ved Olaus L. Kås i FT 1900. Du burde han vel være født i samme distrikt ? Men kommer Kås (Kaas) fra Kongsberg ?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg tolker ditt spørsmål slik at du søker opphavet til mannen i denne familien: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00624&variabel=0&postnr=4021&fulle=true&spraak=n>Lenke Jeg finner i 1891-tellinga på Øvre Eiker følgende familie, som nok er den samme: Olaus Larsen Kaasa hovedperson gift født 1855 Eiker dagarbejder, grundlejerMaren Kristine Hansdatter hustru gift 1845 Eiker Hans Laurits Olausen sønn ugift født 1879 Eiker Anthon Martinius Olaussen sønn ugift født 1881 EikerElise Marie Olausdatter datter ugift født 1883 EikerOlaf Olaussen sønn ugift født 1886 Eiker En kjapp sjekking i kirkeboka for Eiker sier at sønnen Hans Laurits er født i Hougsund 13 april 1879 og døpt i Haug kirke 2 juni 1879 av foreldrene Jernbanearbeider Olaus Larsen (f.1855) og hustru Maren Kirstine Hansdatter (f. 1845). Ved dåpen sies det at foreldrene ble viet 26. des 1878.I samme kirkebok (under vielser) finner jeg viet i Haug kirke 26. des 1878: Begges første ekteskap: Olaus Larsen, Saugarbeider i Hougsund. Født 11. aug 1855. Sanden. Konfirmert I Haug 14.april 1872, sist til alters i Drammen. Sønn av Arbeider Lars Olsen. Vies til Maren Kristine Hansdatter. Hun er født Vestfossen 13. des 1845. konfirmert i Haug 22. april 1860. Sist til alters i Haug. Datter av strandsitter Hans Andersen. Forlovere er: Ole B. M. Frise i Haugsund og Lars Olsen i Haugsund. (Haugsund er det samme som Hokksund - min kommentar)Konfirmantlistene for Eiker 14. april 1872 avslører at Olaus Larsen Haugsund født 11.august 1855 på Sanden - døpt 9. september 1855 slett ikke ble konfirmert på denne datoen. Han er innført etter alle de andre guttene aom ble konfirmert på denne datoen og det står at han ble konfirmert (som den eneste) 20 mai 1872. Han sies å være sønn av Arbeider Lars Olsen og Maren Nilsdatter.Det står videre: (Meget dårlig fotografering) Mellom godt i Kristendomskunnskap og temmelig godt i Flid. Lider av 'St. veits Dans', der haver hindret ham fra tidligere at ...skolen i nogen utstrækning.....utenfor...'Dette skulle vel tyde på at vi snakker om denne karen her:Lenke I folketellinga 1875 - i Haugsund på Øvre Eiker er familien å finne her:Lars Olsen Kaasa husfader gift huseier, dagarbeider 1823 Eiker, HaugMaren Nilsdatter Kaasa kone gift 1821 Eiker, Nedre EkerOlaus Larsen Kaasa søn ugift er med Faderen 1855 Eiker, HaugNils Larsen Kaasa søn ugift 1862 Eiker, HaugGina Larsdatter Kaasa datter ugift 1860 Eiker, HaugAnne Kristensdatter logerende ugift væverske 1813 Eiker, Haug Kona til mannen du finner i 1900 er nok her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Kirstine Hansdatter er jo født 13. des. 1845 i Vestfossen, som datter av Strandsitter Hans Andersen og hustru Ane Christensdatter.Hennes foreldre ble viet på Eiker 30 juni 1837: (Kilde VRI= Vital records Index på www.familysearch.org) Hans Andersen 24 år (født ca. 1813) far: Anders Jacobsen Anne Christensdatter 22 år (født 1815) far: Christen Thomesen. (Kilde VRI) Maren Kirstines far: Hans Andersen født 18 Mar 1813 Eiker- døpt4 Apr 1813 Eiker (kilde VRI). Far: Anders Jacobsen Mor: Dorthe Christensdatter. (Kilde VRI) - Disse (altså Maren Kirstines farmor og farfar) ble viet på Eiker 7. nov 1811 begge sies da å være bosatt i Vestfossen. (Kilde: kirkebok for Eiker). Maren Kirstines mor: Ane Thomea Christensdatter - født 1 May 1815 Eiker - døpt 21 May 1815 Eiker (kilde VRI) Far: Christen Tommesen - Mor: Marte Bertelsdatter (kilde VRI) Disse (altså Maren Kirstines mormor og morfar) ble viet på Eiker 15 sept. 1799. Bak hennes navn ved vielsen står det Vestfossen. (kilde: Kirkebok for Eiker) Se her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10624&variabel=0&postnr=716&fulle=true&spraak=n>Lenke Jeg finner dessuten et skifte som viser Maren Kirstines oldeforeldre: Skifte i Vestfossen 28/10-1801. Eli Larsdatter er død. Enkemann er Bertel Andersen. Etterlater to døtre: Inger Kirstine Bertelsdatter 34 år og Marthe Bertelsdatter gift med Christen Thomassen Garder soldat. (Kilde skifteprotokoll for Eiker, Modum og Sigdal) Berthel Andersen er 58 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaus Larsen Kaasa som er født 1855, er jo sønn av Lars Olsen f. ca. 1823 og Maren Nilsdatter f. ca. 1821Vielse på Eiker 18 Okt 1847 - Ungkar Lars Olsen Kaasa i Hougsund 23 år - altså født ca. 1824 - far: Ole Larsen og pige Maren Nilsdatter Lysager (25 år) - hun altså født ca. 1822 - far: Nils Gundersen. (kilde: kirkebok for Eiker).Jeg er nokså sikker på at Lars Olsen Kaasa er sønn av Ole Larsen Kaasa og Johanne Willumsdatter. Lars døper jo sin eldste datter Johanne.Jeg finner et skifte her: skifte 7/12-1827 Kaasa nr. 35 Fossum - Ole Larsen er død. Enke er Johanne Willumsdatter. Etterlater 2 barn: Lars Olsen 2 1/2 år og Ole Olsen 3/4 år.(Kilde: Skifteprotokoll for Eiker, Modum og Sigdal)Nytt skifte: Fossum nr. 35 plass Kaasa Skifte 6/2-1830 - Myndling Ole Olsen er død. Mor er enke Johanne Willumsdatter. Etterlater også bror Lars Olsen 15 år. (Kilde: Skifteprotokoll for Eiker, Modum og Sigdal) Født 14. aug 1824 og døpt i Haug Kirke 5. sept. 1824 LARS - Foreldre: Ole Larsen Kaasa i Hougsund og hustru Johanne Willumsdatter Hougsund på Leerbergs grund. (Kilde - kirkebok for Eiker) Født 12. mars 1827 - døpt 16 apr 1827 i Haug kirke - OLE - foreldre: afdøde Ole Larsen Kaasa i Hougsund og hustru Johanne Fredriksdatter Leerberg Grund. (Kilde - kirkebok for Eiker) -Johannes patronymikon er nok feilskrift fra prestens side - min kommentar. Vielse i Haug kirke 11. mai 1824: Enkemann Ole Larsen Kaasa i Hougsund 59 aar og pige Johanne Wellekssdatter fra Morud paa Modum 36 aar. (Kilde: Klokkerbok for Eiker)Johanne Welleksdatter er her i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10623&variabel=0&postnr=3093&fulle=true&spraak=n>LenkeDet skulle forundre meg mye om det ikke skulle henge sammen slik at Ole Larsen Kaasa (som det skiftes etter i 1827) er den samme som vi i 1801 finner her gift med Dorthe Christensdatter. : LenkeOle Larsen Kaasa er altså født ca. 1765. Den 4. oktober 1796 står det et bryllup i Lier der en Ole Larsen vies til en Dorthea Christensdatter. Dette behøver jo ikke å passe så veldig dårlig med hans første ekteskapsinngåelse. Det er mye som tyder på at Ole Larsen Kaasa er sønn av Lars Hansen Kaasa og Marte Fransdatter i Hougsund. - se her: Lenke De ble gift på Eiker i 1757. Ola Larsen var da enkemann. Se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Håper du leser dette Jon ! Takker så mye for all informasjon. Her er det mye nytt for meg. Tusen takk for all hjelp. Er du kanskje selv i slekt med noen av disse ??mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.