Gå til innhold
Arkivverket

[#18633] Kjersti Gjermundsdatter Heggeriset f ca 1762, Engerdal


Gjest Mona G Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona G Hansen

Hei. Sitter og leser i bygdeboka for Engerdal. Målet er å finne anene til personen nevnt i overskrifta. Og det jeg nå lurer på er om jeg kanskje har funnet det.... I bygdebok nr 1 s 115 har jeg funnet en Kirsti Gjermundsdatter født i 1760. Datter av Gjermund Jonsen og kirsti Persdatter. Kan det være den samme som min Kjersti tro? Det jeg vet om min Kjersti er at hun skal være født på Heggeriset og ble senere gift med en Halvor Johnsen f ca 1753. De fikk bl.a sønnen Gjermund Halvorsen i 1785, døpt i Aamodt prestegjeld. Er det noen av dere der ute som har noen formening om kirsti på s 115 og min Kjersti er samme dame?Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Om du også leser i historiedelen finner du at den første bosettingen i Engerdal var brødrene Jo og Gjermund på Heggeriset ca 1740-50. Det kan derfor ikke være så mange alternative Kjersti'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Mona: Dette var vi også innom i forrige temadebatt: det er to Kjersti Gjermundsdøtre i Heggeriset døpt hhv 1760 og 1762. De to er ikke søstre, og den du finner i engerdalsboka på s 115 er ikke din formor. Jeg tror du vil ha langt bedre muligheter om du leter på Vestues (s 97). Men, som sagt, kirkeboka er ikke nok til å kunne skille mellom de to, det er først ved å bruke skifteprotokollen samholdt med folketellinga i 1801 at du finner beviset.Ragnar: Det var nå en merkelig lesing av engerdalsboka du bedriver. Heggeriset er ikke første bosettinga i Engerdal - leser du grendekapittelet om Heggeriset står det bokstavrett at grenda er den nesteldste i Engerdal. Og brødrene som slo seg ned der var ikke Jo og Gjermund, men Gjermund og Embret, en generasjon tidligere enn hva du har fått med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.