Gå til innhold
Arkivverket

[#18634] Utvandring fra Sverige - databaser på nett?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er ukjent med at det finnes noen svensk cd med utvandrere til Norge.Solfrid, har du sendt forespørsel til Skånes genealogiske förbund (Emibas) og Värmlands museum ? (jf innlegg 3, 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Drar denne saken opp igjen da jeg idag fikk en ny henvendelse fra min slektning i USA. Han skriver følgende: Dear Solfrid: After more than a year of trying, I have finally heard back from the pastor of a Lutheran Church in Peshtigo, Wisconsin where my great grandmother was a member. The pastor has found references to her date and place of birth. I haven’t yet seen the information, but he has called and described what he found over the phone. From what he said on the telephone, it appears that these church records indicate that she was born in the year 1848 in Bohus län. The date of birth fits with the information on her death certificate, which states that when she died (25 Oct 1899) she was 51 years of age. From her marriage license, we know that her parents’ forenames were something like Olof and Carie and her father’s patronymic may have been Sorensson and her birth forename was Cecelia (Sasillia). I know this isn’t a lot of information to utilize to find her parish of birth, but it is quite a bit more than we had previously. Perhaps given this added bit of information we can find where she was born in Sweden? Also, the pastor is mailing me copies of these records and when I actually have a chance to look at these Xerox copies, I may find additional bits of information about her parish of birth.Donald L. HendrixBohuslän ligger hvor? Muligheten må vel kanskje være å søke i svenske kirkebøker på nettet, mener å huske at det var genline? Forslag noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Genline er en abonnementstjeneste, der du finner skannede svenske kirkebøker: http://www.genline.se/. Fødested 'Sverige' eller 'Bohuslän' er selvsagt svært upresise utgangspunkter, så dette blir vel uansett et 'nåla i høystakken'-arbeid dersom du ikke kan finne mer konkret informasjon om hvor i Sverige Cecilia kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Emibas ligger det 51693 personer som utvandret til Norge. 3539 av dem er opprinnelig født i Norge. Her er et eksempel. Andersson Christoffersson, Catarina Matilda Hustru (gift kvinna)f. 21/4 1865 i Moss, Östfold fylke, NorgeUtvandrad 11/11 1907 från 12 Rote:52 C C, Göteborgs Kristine, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 2128Emibas emigrationsakt: Göteborgs Kristine O 1907 048Onormerade namnformer:Födelseland: Norge Destinationsort: Kristiania Destinationsland: NorgeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei HanneHar du adressen til Emibas? Hennes mann Amund Olsen har jeg mer eller mindre alt om.Tore:Takk skal du ha, jeg visste ikke hvor Bohuslän lå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Emibas er en cd du får kjøpt. Det er ikke alle som står der, jeg skal se etter for deg. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Kjempefint Hanne at du tar deg tid til det. Jeg har sjekket slaktdata, men fant ikke at de hadde kirkebøker over Bohuslän, mulig jeg som ikke helt skjønte oppsettet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Bare for at ikke det blir misforståelser så har vel Släktdata omtrent alle Bohusläns kirkebøker. Det var med disse grunnlaget for denne websiden ble startet, om jeg ikke husker feil. Etter det har de utvidet noe.Bohuslän er i dag inkludert i Västra Götaland. Mulig du har trodd at det var et ”sted” som het dette? Et län er å sammenligne med våre fylker. Det gamle Bohuslän strakk seg ned til Götaelven som har blitt skrevet her, nå er det slått sammen med Göteborgs län. På Genline blir Göteborg og Bohuslän brukt som navn, dette var også i bruk i noen år. I Sverige bruker de også landskapsnavn, da er navnet Bohuslän ennå i bruk. Noe forvirrende kanskje. Dalsland er også et landskapsnavn, det ligger i Älvsborgslän.Kartsidene her er fine å bruke over Sverige http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.htmlLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Rettelse: Dalsland ligger nå også i Västra Götaland, men fremdeles (også på Genline) blir Älvsborgslän brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg bringer denne saken opp igjen da min venn har igjen spurt om der er noen muligheter for å finne denne damen. Jeg prøvde å søke i Slektdata, men fant ingen passende kandidat.Noen som har andre forslag til hvor jeg kan spore opp Sasilia Sørensdatter?Dear Solfrid: Some time ago, you helped me locate my mother’s grandfather Amund Olsen in Norwegian Records. Both you and I have had no luck determining his wife’s birth name. I am pretty certain her forename was Sasillia (Cecelia in the US – which was also my Mother’s name) but in the US at least three different surnames were listed for her. In looking through what I have received from a Swedish Lutheran Church in Peshtigo, Wisconsin, I find that my mother’s grandmother, Sasillia Olson. is listed in the Church records as having been born in 1848 in Bohus län, Sweden. Sasillia seems like a fairly uncommon forename. Would it be possible that this is sufficient information to find her birth name? What we have at present can be summarized as follows (recall that Sasillia’s patronymic [sørensdottir] listed below is just a guess):Amund Olsen b. 27 Dec 1843, Sør Odal, Hedmark, Norway d. 7 May 1926, Montesano, Grays Harbor co., WASasillia Sørensdottir b. 1848, Bohus län, Sweden d. 25 Oct 1899, Peshtigo, Marinette co., WI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Solfrid,Då jag har abonnemang på Arkiv Digital så har jag tillgång till de flesta födelseböckerna för Bohuslän. ( Är några som saknas på grund av brand) Men tyvärr har jag ingen möjlighet att hitta henne på enbart årtal 1848.Och den cd skiva som nämns i inläggen ovan, EMIBAS, så är inte den komplett på långa vägar. I princip så saknas hela Bohuslän, det kommer förhoppnignsvis att vara med i nästa version som kommer ut. Men när den kommer vet jag inte.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Min venn har fått svar fra en svensk etterforsker og har kommet med dette forslaget:Donald,It is not possible to search only in Bohus län for the year 1848. But a lookup on the Emigrant CD gave only one Cecilia (probable Swedish name)emigrated before 1871 from the county of Bohus län. Here is the found information on the CD:First name: CECILIA Last name: SUNESON Age: 21 Gender: K Parish: GÖTEBORG County: OA Port: GÖTEBORG Date: 1869 07 23 Destination: ROCKFORD Fellows: NEJ Source: 2:101:1924 Do you think this is the right woman? The age seems to be correct.Er der noen mulighet for å finne henne igjen i andre svenske kilder på nettet for å sjekke om dette kan være den rette dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Her er mer informasjon om Cecilie:Sunesson, Sissa Piga (ogift kvinna) Born 11.11.1848 in Hyby, Malmöhus len Skåne Utvandred 23.07.1869 fra Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län to Amerika.Er det mulig utifra disse opplysningene å finne mer informasjon om henne i Hyby, foreldre, søsken osv.?Har en følelse av at dette kan være rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.