Gå til innhold
Arkivverket

[#18634] Utvandring fra Sverige - databaser på nett?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Finnes det noen databaser over utvandring fra Sverige på nettet? Prøver å spore opp ei Sasillia Sørensdatter som utvandret før 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dessverre, Solfrid, men det finnes en cd med de aller fleste emigrantene på..Det finnes ingen med det navnet du nevner, kun 5 Sörensdatter, ingen Sasillia, og det navnet har jeg aldri sett i min søken i svenske kilder... Det finnes 379 sörens* av disse er 124 kvinner, ingen av dem med et navn som ligner på SasilliaDersom du forteller litt mer om henne, kan jeg kanskje hjelpe deg, trenger f.dato, sted, farens navn. og, län! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er under oppbygging flere databaser over emigranter fra Sverige, som f eks en for Skåne, en for Värmland. Mei ikke på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Skånes genealogiska förbund er delaktig i Emibas Skåne, mens prosjektet i Värmland er knyttet til Värmlands museum. Opplysninger om prosjektene finnes garantert på nettet, bl a via Rötter (www.genealogi.se).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt perifert for de fleste sikkert, men tilsvarende også for Gotland. Den skal være ferdig i disse dager, men blir neppe lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Takker for alle forslag. *S*Laila: Her er en nedtegnelse på all informasjonen jeg har på denne kvinnen samt ektefelle og 1 sønn:Amund Olsen: 1. Birth: 27 dec 1843, Torsrud farm, Sør-Odal, Hedmark, Norway, source: familysearch.com.2. Christening: 14 jan 1844, Strøm church, Sør-Odal, Hedmark, Norway3. 1865 census in Norway: Thorsrud farm, with his parents. Helping his father with the farm, 23 years old and unmarried. Source: www.digitalarkivet.no 4. Emigrated to USA in 1868, source: Donald and Sør-Odal countrybook vol I.5. 1870 census in USA: ?6. Married: 01 aug 1871 in Peshtigo?7. 1880 census in USA: Peshtigo, Marinette, Wisconsin: a. Amand Oleson: 38 year, birthplace Norway, Occupation: Lumber Laborer b. Sasillia Sörenson Oleson: 28 year, birthplace Sweden, Occupation: Keeping house c. Charles August Oleson, 3 year, birthplace Wisconsin8. 1900 census: are they still in Peshtigo?9. 1910 census: ?10. 1920 census: ?11. Amund died 07 may 1926 in Montesano, Grays Harbor, Washington.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Laila: litt mer info fra min seksmenning i USA om Sasillia. Foreldrenes fornavn Oluf og Carrie, mulig det er amerikanisert, noe jeg også tror Sasillia er. Salungen i Sverige er nevnt i vielsesattesten mellom Amund Olsen og Sasillia, så det kunne ha vært et spor. Vet ikke om du gidder å hjelpe meg, men det hadde vært gøy å knekket gåten om hvem Sasillia er, hvor og når hun ble født. Donald og hans mor har lett i over 20 år for å finne anene i Sverige og Norge. Jeg hadde alt om Amund Olsen da det var min slekt fra Sør-Odal så den siden gikk kjapt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Solfrid! Da leter vi ikke etter en Sørensdatter, men en Olofsdatter, er det så?men. Har de i USA fått tak i dødsattesten til Amund, for å se om han frua levde når han døde? Og, ikke minst,hvordan hun skrev navnet sitt! Det kan også finnes en obituary, selvom dette kanskje er litt tidlig... men en annonse i avisen bør det stå....Salungen finner jeg ikke i Sverige, har du noen anelse om hvor dette kan være????1900-censusen er helt avgjørende for om vi kan lykkes, der står det nemlig fødselsmåned og år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Det blir vel Olufsdatter/Oledatter eller noe slikt ja, men i vielsespapirene til Amund og Sessilia/Sasillia så er etternavnet hennes skrevet som lydskrift, og det begynner på S, men resten skal visst være utydelig å skjønne. Skal høre om Donald H. har mulighet til å scanne vielsesdokumentet å sende det til meg. Salungen ligger i Brunsskog i Värmland, så jeg håper det er et spor. Sasillia døde i 1899, jeg vet ikke om Donald har noe dokumentasjon på den. I 1900 census bodde de i Pesthigo Wisconsin, og ifølge Donald så var det ei housekeeper som hadde svart på spørsmålene om familien og der hadde hun svart at Amund var bl.annet fra Sverige. I 1900 census skriver Amund seg for Amon Olson, og har 4 sønner: Charles 1877, Olaf 1880, Andrew 1882 og Martin 1893. Alle brukte senere Olson som etternavn bortsett fra Martin som kalte seg Martinson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Eftersom Sasillia/Cecilia kalles Sörenson i 1880-census, heter vel faren noe sånt som Olof Sörenson? Og moren kan jo hete både Kari(n), Karna, Kaja, Kajsa and whatnot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Kenneth: Morens fornavn kan være mange varianter, men Karoline, Katrine osv. er vel mest sannsynlig. Verre er det med Sessilia/Sasillia, for nå har jeg lett gjennom husforhørslengd og døpte i Salungen, Mangskog Värmland og ikke funnet ei eneste jente med et fornavn som er i nærheten av Sasillia/Cecilie..osv. Så spørsmålet vil jo her være hva Sasillia er blitt omgjort fra? Kasja, Stina....blir vel kanskje uansett veldig vanskelig å figurere ut så lenge jeg ikke har flere opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siden du nå kommer med enda flere barn, i dåps-record vil pikenavnet hennes stå.Og, i din oppsummering står det da 8. 1900 census: are they still in Peshtigo? Er det mere de vet, tror du? Fødselsdatoen til Sassilia er helt avgjørende. Og, den bør i hvertfall stå i døds-recordene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

De er fortsatt i Pesthigo i 1900, men da har Sasillia dødd, hun dør 25.10.1899. Jeg har bedt Don å scanne eller kopiere både vielsesattest og dødsattest slik at jeg kan se om det er mulig for meg eller andre å tyde etternavnet som står på vielsespapiret. Jeg har også spurt om det står noen fødselsdato på vielsespapirene eller dødsattesten, men har ikke fått noe svar ennå. Så jeg skal komme tilbake til det.Jeg har også sjekket de svenske emigrasjon cd'ene som er tilgjengelig for kjøp, men de kostet over 1200 kr, og de var for dyre til at jeg vil kjøpe dem. Så hvis det er noen som har de så håper jeg de kan gjøre et oppslag for meg der. Selv om det kan være litt vanskelig når vi ikke har et sikkert etternavn på Sasillia's foreldre så burde man kunne sjekke om der var noen Oluf'er fra Salungen, Mangskog Värmland som emigrerte i tidsperioden 1868-1870, mulig kanskje også før.Jeg skal komme med alle opplysninger jeg får etterhvert som de dukker opp. Hadde vært fint om vi klarte å oppspore familien i 1910 og 1920 folketellingene, Amund Olsen døde i 1926 i WA og det ble da sagt at han hadde bodd i WA de siste 14 årene. Så da burde han vel være i Wisconsin i 1910 og Washington i 1920, men jeg har ikke klart å finne han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Her kommer svaret fra Don:There is an age written on Sasillia’s death certificate of 51 years. Since she died 25 Oct 1899, this would make her birthdate about 1848. Her name on this certificate was given as Cecelia Sorransen but her father’s name was listed as Sorenson. As I have said, on her marriage certificate, her name was listed as Cecelia Sumoson and her parents as Oluf and Carrie Sumoson. If she came from a family which used patronymics, one would expect her name to be something like Olafsdotter. To make things even more confusing, in 1943 my grandfather Charles August Olson (eldest son of Amund and Sasillia) applied for a delayed birth certificate from the State of Wisconsin. On this certificate, he listed his mother’s name as Cecelia Abrahamson! My mother believed that of the several possibilities, this later patronymic was her grandmother’s actual name. I will send you a copy of this certificate, also. Why the confusing names? Certainly, it was partly due to the fact that when Scandinavians came to the United States in the 1800’s they wanted to make a new life and become ‘Americans.’ They often adopted either a new name or ‘Anglecized’ their Scandinavian name or patronymic. Many of these changes occurred at the point of entry. Their names often became what the immigration official heard and wrote down. The immigrant often didn’t care, as long as they were allowed entry. In some cases, the name change was intentional, as my wife’s surname NEWLEAN created from her ggrandfather’s patronymic of NILSSON, and her other ggrandfather’s surname of THORLAKSON created from his patronymic, THORLAKSSON. I have had an idea for some time which might be a useful solution to finding the actual name of Sasillia Olson. I have written to a genealogy group in Marinette County, Wisconsin to see if I can find an obituary for Sasillia. If so, this may well have her maiden name and date of birth as well as the names of her parents. I don’t know if she attended the Swedish Lutheran Church, but another possibility is to see if they have records which list her transferring membership from her parish in Sweden to Peshtigo, etc. I will try these two sources to see if I can determine more about her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 8: 'Salungen finner jeg ikke i Sverige, har du noen anelse om hvor dette kan være????'Jeg ser ikke at du fikk noe svar på dette så: Salungen ligger i Värmland, i nærheten av Arvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei igjen Solfrid! Det er dessverre ikke så lett med den cden.. ...jeg har dratt gjennom de fleste varianter, og kan ikke se noen av disse emigrerer. Kanskje de reiste fra Oslo, men for tidlig til å være med i Politi-listene?Forklaringen på navneforvirringen kan og være at Olof er sønn av Søren Abrahamsen/Abraham Sørensen, derfor forskjellige etternavn, dette er ikke uvanlig.--------Dette Sumosen er helt sikkert en forvanskling av Sørensen.--------Hvilke kirkebøker er det du har lett gjennom, Solfrid? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Tor: Jeg tror jeg nevnte det i innlegg 10, men det kom bare frem i forhold til hvor jeg hadde lett etter Sesillia.Laila: Jeg har kjøpt meg et månedsmedlemskap hos Genline.com for å gå igjennom kirkebøkene i Sverige, der har jeg som nevnt sett igjennom husforhørslengd og døpte for Salungen, Mangskog Värmland. Men det er jo ingen garantier for at Sesillia/Cecilia er født der. Har faktisk glemt å spørre Don om hvor han har Salungen fra, men har vel selv gått utifra at det var der Sesillia kom fra. Skal sende ham en mail i ettermiddag og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg jobber fortsatt med å finne Cecilie Sørens/olofsdatter. Don har sendt inn forespørsler i alle ulike arkiver for å få et svar på hennes fødselsdato. Samtidig så har jeg jobbet med å finne mest mulig om denne familien i de ulike censusene i USA.Søker opp på ancestry.com Olof Sørensen, Cecilie osv det kommer flere muligheter blant annet denne: New York Passenger Lists, 1851-1891 Men jeg har ikke tilgang til den listen over Immigration & Naturalization Records og lurer på om det er noen som har tilgang og mulighet for å gjøre et oppslag for meg på Oluf, Carrie og Cecilie/Sesillie/Sasillie Sorenson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Drar denne litt opp igjen da jeg muligens har funnet en kandidat til Cecilia sin ankomst til New York (New York passenger lists 1851-1891). På Ancestry.com finner jeg Cecilie Sornson age 24, Arrival date: 07 apr 1868, riktignok står det gender: male, men det satser jeg på må være feilskrevet. Port of Depature: Liverpool, England, Ship name: City of Antwerp, place of origin: Sweden.Vil disse opplysningene hjelpe til med å kunne finne ut når og hvorfra i Sverige hun emigrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Finnes det på Emigrant cd fra Sverige også de som emigrerte til Norge? Strever veldig med å finne min tippoldefar Oluf Fredrik Larsson f 1837 i Vermland. Giftet seg i Drammen i 1867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Tore: Ja, jeg har undersøkt svensk emigrasjon og sendt forespørsler 2 steder, lagt igjen innlegg på flere steder, men ikke fått noe respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Det jeg mente var om den emigrant cden som ble nevnt i innlegg 2, om den inneholdt emigranter fra Sverige til Norge også? Eller om det finnes en slik cd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.