Gå til innhold
Arkivverket

[#18637] Forlis/overbord og druknet? strektningen Osterøy og Bergen1890-1900


Gjest Ole Rabben
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Rabben

Jaktskipper Anders Brynjulfsen (Haukenærs)Bergen omkom i en storm på vei fra Osterøya til Bergen. Ulykken må ha skjedd mellom 1892 og 1900.Jeg vet ikke om skuta forliste eller om han falt overbord. Navnet på jakta kan ha vært:'Josefine' Har noen kjennskap til denne ulykken og event. når den skjedde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Er det kjent hvor Anders Brynjulfsen var hjemmehørende. Dødsfallet bør være meldt til skifteretten, selv om det kanskje ikke ble registrert i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ole!Det hadde kanskje vært en idé å sjekke avisene på hjemstedet evt. i Bergen i det aktuelle tidsrommet? Jeg har opplevet at det kan ta en liten stund å 'bekrefte' slike dødsfall i kirkebøkene.Evt. kan du jo kanskje sjekke et skipsregister?Slike ting ble ofte referert i avisene iallefall. Men det kan variere fra små notiser, til store artikler. Det kan jo hjelpe deg til å snevre inn søket etter vedkommende.Har du forresten prøvd www.familysearch.org?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rabben

Hei! Takk for innleggene og rådene! Det er nok riktig person som dere finner i folketellingenen for 1865 og 1875.Han var altså født på Haukenær i Varaldsøy,Hardanger (Strandebarm prestegjeld) Da han omkom var familien bosatt i Bergen. Ved folketellingen for 1891 bodde de i Ravneskroken 8 og brukte etternavnet Haukenæs. Ved folketellingen for 1900 bodde enken Anna Laurine m/fam i Nagels gt.16, Bergen. De brukte da etternavnet:Brynjulfsen.Jeg har ikke maktet å finne han innført død i de aktuelle kirkebøker i Bergen,men jeg har ikke sjekket kirkeboka for Strandebarm prestegjeld. Mvh. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rabben

Hei Yngve Nedrebø! Anders Brynjulfsen var født på Haukenæs, Varaldsøy, Hardanger 13.02.1846,døpt i Strandebarm prestegjeld. Flyttet til Bergen ca 1882.Ved folket. 1891 Bodde fam. i Ravneskroken 8,Bergen. De brukte da etternavnet: Haukenæs. Ved folket. for 1900 bodde enken Anna Laurine m/fam. i Nagels gt.16, Bergen.De brukte da etternavnet Brynjulfsen. MVH Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.