Gå til innhold
Arkivverket

[#18646] Født i Laksevaag (Bergen)


Gjest Tore Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner dessverre ikke noendåp som passer i Bergen eller i Laksevåg, men Johanne Olsdatter burde vel være datter av en Ole, og ikke av Engel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Thomassen

Takker for svar.Det er nok riktig at hun er pleibarn hos sin morfar. Det står i tellingen at hun 'tilhører Familien' Ved dåp av tre senere barn, bruker han en gang Engel Olai, men med to senere Olai Olsen. (et i 1896 to i 1898 og 1900)Dette er kopier SA i Bergen. Kan hun være døpt i Manger ?? Mvh Tore Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Eg kan diverre ikkje svara på spørsmåla dine, men då eg såg navnet Fugleberg, slo det meg at dei kom frå Kvinnherad. Slo opp i bygdeboka, og fann dei der. Ser at faren, Ole, har flytta heimatt i folket. for 1900. LenkeEngel Olai er i boka kalla Ingjel Olai. Alt som står om han, er at han er f. i 1875.Meir stoff om farsfolket finn du i bd. 2 for Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Thomassen

Takker og bukker. Jeg kjenner historien så langt, men jeg har ikke klart å finne det jeg har spurt om. Han (Ingjel-Engel-Olai-S-og i USA,Ole Fugleberg) Han har brukt mange navn, da han emigrerte til USA i 1903 brukte han Lenke Jeg har funnet ham i ND i 1920 telling.Men ikke det jeg søker på her, merkelig..... Mvh Tore Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Døypte i Laksevåg er registrert frå og med 1875, men ikkje korrekturlese. Eg har kopi av kyrkjeboka her, men utan faddare. Under nr. 7 for 1875 finn ein: Engel Olai f. 0605, døypt 2305 1875. Presten har sett spørgjeteikn om han var fødd ekte, avdi foreldra er førd som vigde 0812 1874. Faren var: Pagter Bordarbejdsmand Ole Ingebrigtsen Fugleberg, f. 0403 1845 i Ølven? Kvinnherred. Mora var: Karianne Bergesdatter, f. 2705 1848 på Mæland?, Onarhjem, Tysnæs. Dei hadde ved dåpen adresse Lyngbødal (i Laksevåg - innom Gravdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Thomassen

Forsatt god jul og mange takk. Dette var det ikke så enkelt å få rede på. Har du opplysniger om Johanne i innlegg # 1 ? Mvh Tore Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har det seg slik at døypte i Laksevåg er registrert 1875-86 - og det er i korrektur. Bolken 1887-91 ligg her i kyrkjebok-kopi. Meir enn det har eg ikkje tilgang til. Sidan eg meiner ho er fødd kring 1893, er det nok lettare at du sjølv tar ut til SAB og ser etter i kyrkjebøkene der. For det går nok ein stund før eg vert ferdig t.o.m. 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.