Gå til innhold
Arkivverket

[#18652] Bygdebok for Lurøy


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men det er gitt ut en interessant bok om Træna/Lurøy/Meløy/Rødøy. Det er 'Disse tider, disse skikker for Træna/Lurøy/Rødøy/Meløy i fellesprestegjeldets dager 1500-1800'. Her er veldig mye interessant historisk stoff, og også noen hverdagsmennesker er omtalt. Den er utgitt i 1997 av Alan Hushington. ISBN- nr er: 82-90843-08-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg har den boken og den er svært god hvis en ønsker å få inn litt mer historie i slektsgranskingen. Og det er jo det å få med litt samtidshistorie som gjør lesningen mer spennende. Jeg kan absolutt anbefale den, men du må ta deg tid med den hvis du skal få utbytte av den.Du vil finne den hvsi du klikker deg inn på Rødøy kommune.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Solværøyan- Øyene og folket av HArry Danielsen er vel om Lurøy? ISBN 82-994077-0-2, utgitt 1996. Ihverfall har jeg hatt stor nytte av den.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Boka av Harry Danielsen har jeg lånt gjennom biblioteket. Den er sikkert bra, men jeg fant noen feil angående noen av mine aner. Blant annet har min ane Eva Christensdatter Mikkelborg født ca 1680 fått Stinchen Cathrine Coldevin til mor. Coldevinene kom da vitterlig ikke til Helgeland så tidlig, men var på Frosta i Trøndelag enda på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Jo, selvsagt er det noen feil i boken, som med de aller fleste bygdebøker. Men alt må jo bekreftes med kirkebøker. Bygdeboken er en fin hjelp til å begynne den.KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.