Gå til innhold
Arkivverket

[#18669] Min tippoldemor, Margrethe Larsen, hvor og når døde hun?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Margrethe Sørensdatter Riiser ble født i Høland i 1822. Hun ble gift med Andreas Larsen fra Bærum, og de fikk tre barn. Den eldste datteren, Laura, ble gift Bjørnson (slektning av Bjørnstjerne), sønnen het Hjalmar Riiser-Larsen og ble far til flygeren ved samme navn. Den andre datteren, Selma Randine, ble gift med Jakob J Anderssen, som senere ble prest og prost i Evenes.Nå leter jeg etter hvor og når Margrethe døde. Siste registrering er FT 1900, da bor hun på Evenes prestegård. Så har jeg et bilde datert 1915, antakelig også fra Evenes prestegård, og jeg tror det er henne som er avbildet med sine oldebarn, deriblant min mor.Jeg ville anta at hun døde på Evenes, og det kan vel ikke ha vært så lenge etter 1915, ettersom hun altså var født i 1822.Dersom hun ikke døde på Evenes, ville jeg anta at hun reiste tilbake til Kristiania, der hennes sønn og eldste datter bodde.Kan noen gjøre oppslag i de respektive kirkebøkene for meg?mvh Inger Eik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehrm Inger, jeg regner med at du vet hvor mange kirkesogn det er i Oslo? Har du peiling på hvor hennes sønn og eldste datter bodde, KAN det være en mulighet.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om hun døde i Kristiania, er det nok en brukbar mulighet for å finne henne i dødsfallsprotokollene til skifteretten. Disse er i motsetning til flere kirkesogn (mht. døde), filmet.Men Evenes bør i alle fall kontrolleres først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sokn i Kristiania: Hennes egen adresse ifølge FT 1875 var Kongens Gade 5. Sønnen bodde på Bekkelaget, datterens, Laura Bjørnsons adresse var Bankpladsen 1 i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hvor fant du henne i FT-1900? Lenke?I følge Romerike Historielags årbok, bind III side 202 døde hun i Ofoten i 1892.Dag Hofsødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de to siste som svarte: Inntil nylig trodde jeg også at hun døde i 1892. Men så kom jeg over det tidligere nevnte bildet fra ca 1915 med min onkels påskrift: 'Oldemor med barna'. Han selv og min mor var blant disse barna, så det måtte være snakk om hans egen oldemor. Jeg har også forelagt bildet for min eneste gjenlevende onkel, som ikke var født da bildet ble tatt, og han sier også at det er oldemor på sin fars side, men han husket ikke navnet. (Den andre oldemoren på farssiden døde i 1852). Da sjekket jeg FT for 1900 og fant ut at Margrethe levde i 1900, og damen på det omtalte bildet ligner også et annet bilde jeg har av henne.Jeg vet selvsagt ikke hvor Romerike Historielag har sin informasjon fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inger Eik

Jeg bringer fram dette spørsmålet på nytt, da jeg i mellomtiden har fått rede på at hun ikke kan ha dødd på Evenes. (Jeg har vært i kontakt med mannen som registrerer gravsteder der, og han har alle relevante kirkebøker.)Det tidligere nevnte bildet ('oldemor med barna') fra 1915, skal være tatt i Bodø, ifølge min gjenlevende onkel. Men min mors familie flyttet fra Bodø til Evenes like etter 1915. Han sier også at Margrethe Larsen ble 100 år. Det demrer for meg at jeg kan ha hørt noe slikt fra min mor en gang også.Da kommer vi til 1922. Hennes eldste datter (Laura Bjørnson) bodde på Bankplassen i ft 1900 iallfall, og hennes svigerdatter, Emma Riiser-Larsen, emigrerte til USA i 1923 fra en adresse i Tollbodsgaten.Begge disse adressene ligger vel under Domkirkens menighet? Defror spør jeg nå igjen om noen kan være så vennlig å sjekke aktuelle kirkebøker for årene 1923 og bakover i noen år.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Nå har du jo kortet tidsrommet noe, så det bør være overkommelig. Vi får se hva vi finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var Karl Oskar Riiser i samme familie? Lenke I 1900 jobbet han på Nyland verksted i Oslo. Dersom de var i slekt så kan det jo hende at de bodde i samme kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det skrives nå bygdebok for Aurskog-Høland som jeg antar er ferdig om ikke så lenge. Det er mulig at bygdebokforfatteren vet noe om din oldemor som kan føre frem til løsning av saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Laila: Hvis det stemmer at hun ble 100 år, så burde hun finnes i dødsprotokoll for 1922-23. Men det er vel best å gå litt lenger tilbake.Hvis hun ikke finnes i dødslister for Domkirken, bodde hun iallfall helt sikkert i et 'bedremannsstrøk' og relativt sentralt. Damen var godt bemidlet. Kanskje noen kunne foreslå hvilke medigheter hun da kan ha tilhørt.Til Terje: Jeg kjenner ikke til om Karl Oscar Riiser var en slektning, men det kan han jo ha vært. Han var fra Høland, ser jeg. Men det kan ikke ha vært noen nær slektning. Det kan ha vært denne familien: Lenke Margrethe hadde flere halvbrødre, så han kan ha vært en etterkommer etter en av dem.Hvem er forfatteren av den bygdeboka du nevner?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om den Karl Riiser som du viser til er den rette. Var dette noen av Margrethe sine etterkommere? Vet du noe om denne Karl Riiser eller vet du om noen som burde vite noe om han.Bygdebokforfatterne er Arnfinn Wennemo. Jeg tror at boka om denne delen av slekten skal komme ut til neste høst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Denne Karl Oscar var avgjort IKKE en av Margrethes etterkommere. I det første innlegget i denne tråden gjør jeg rede for Margrethes tre barn. Dessuten brukte hun etternavnet Larsen som gift.Du kan jo kanskje henvende deg til bygdebokforfatteren, kanskje han vet noe om Karl Oscar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

jeg har sjekket df-protokollregister fom 1919 tom 1923, ingen Margrethe Larsen som jeg kunne se. Rekker dessverre kke mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Var dette for hele Kristiania, eller bare for domkirkesoknet?Når du får tid, kunne du sjekke årene tilbake til 1915 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dødsfallsprotokollene er for hele byen. Ikke for noe kirkesogn.LenkeJeg skal se om jeg får se noe i morgen, kan ikke love noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg er takknemlig åkke som! :-)Har foresten åpnet en annen tråd med nr 38468 for å prøve å nærme meg Margrethes dødsfall fra en annen kant. Jeg har tidligere forsøkt gjennom Riiser-Larsen-grenen, men der visste man ikke noe.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Igjen vil jeg bringe denne diskusjonen fram. Jeg har nå funnet en Margrethe Riiser-Larsen død 9.5.1920, begravet på Vestre Gravlund. Det er bare det at denne Margrethe skal være født 4.4.1901. Min tippoldemor var imidlertid født i 1822.Jeg vet ikke om hennes sønn, som var den førate som het Riiser-Larsen, fikk noen datter som ble oppkalt etter farmoren, kan noen hjelpe meg med å finne ut det? Hun skulle i såfall ha vært søster til polflygeren Hjalmar R-L. Min kontakt til denne familien vet ikke noe om noen søster. Noen her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Even Stormoen

Hei! Noen år siden siste innlegg i denne debatten, men på spørsmålet ditt om Margrethe født 1901 var søster til flyveren, er svaret ja. Margrethes foreldre ved dåpen i Nordstrand kirke 26.05.1901 er Hjalmar Riiser-Larsen og hustru Emma Theodora Larsen (Nordstrand, fødte og døpte 1901 nr.23) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk skal du ha! Jeg regnet nok med at det forholdt seg slik, men jeg fant aldri dåpen.Men så var det dødsfallet til bestemoren, da...Jeg har etter hver fått vite at bildet av 'oldemor med barna' fra 1915 skal være tatt i Bodø. Min (fremdeles) gjenlevende onkel ble født der i 1915, og han kjenner igjen innredningen i rommet fra andre bilder. Men jeg har ikke funnet henne død i Bodø.Hilsen en meget fjern slektning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Her er forresten begravelsen hennes, (Oslo Domkirke/Vår Frelser, døde og begravede 1920 nr. 83) Lenke Uten fars navn - noe som muligens skyldes at hun hverken var 'barn' i ordets rette forstand, og heller ikke gift, i hvilke tilfeller fars/manns navn ikke behøvdes å oppgis. Bopel St. Cruz de Tenerife, Kanariøyene ( Litt tidlig for pakketurer . . ;-) Men med dødsårsak lungetuberkulose, har hun vel muligens vært på kur/sanatorium, som dessverre ikke hjalp . . . Intervallet mellom dødsfall og begravelse - 9 mai til 17 juli, sier jo også noe om datidens avstander i relasjon til reisetid. Ikke bare å hoppe på en restplass i helgen - dengang . . :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Huff, ser at jeg ble vel flåsete i siste innlegg. Det var ikke hensikten, bare litt eufori over å finne ut av andres nøtter, for én gangs skyld. Beklager hvis det kan virke støtende på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.