Gå til innhold
Arkivverket

[#18674] Skifte i Sunnfjord 1745-1750


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Peder Tidemandsen , Hus Indre i Kind, se lenke. Lenke Er det mulig å få oppgitt navnene på de etterlatte som er nevnt i skiftet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I følge A. Joleiks Bremanger Bygdebok (side 500) er dette navnene på de etterlatte: Etter Brite og Peder: Barna Hans og Tideman. Etter Brite i et tidligere ekteskap: Anton Hansen, Susanne Hansd., Kristi Hansd., Magli Olsd (?), Marite Hansd. (død). Magli Olsd. er nok en skrivefeil og kan være forårsaket av at hun var gift med Botolv Olsen Myklebust. Jeg har endel om denne slekten da jeg er 5. tippoldebarn av Peder.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Bent.Har du opplysninger om hvem denne Brite Antonsdtr. var datter av , og hvem hun var gift med første gangen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Jeg har dessverre veldig lite om Brite. Men på Indrehus bodde det en Hans Andersson som forsvinner ut av soga kort tid før Peder Tidemanson dukker opp. Hans er lagrettemann 1713 - 1714, mens Peder Tidemanson overtar et av bruka i 1717. Hans Andersson var gift. Det ser man fordi han i 1704 måtte betale ei bot på 3 daler for 'fortillig sammenleje med sin quinde'. Der er ikke andre Hans å finne på Indrehus på denne tiden bortsett fra en dreng som forsvinner fra Indrehus før 1711.Den eldste sønnen til Hans og Brite (Anton Hansson) bosetter seg på Liset i Rugsund. Kanskje burde man derfor sjekke litt om der er sammenhenger mellom Brite og Liset?Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for utfyllende svar Bent.Det får bli en oppgave på nyåret å sjekke eventuelle forbindelser mellom Liset og Indrehus. God jul til deg og dineMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.