Gå til innhold
Arkivverket

[#18680] Mysteriet omkring min oldefar - politi i Oslo på 1890-tallet


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Min oldefar Karl Martin Karlsen Moe f.25.11.1866 på Norderhov g.m Otine Marie f.Berntsen , virket som politikonstabel i Oslo fram til ca 1900. Jeg antar at han iallefall var politi i Møllergata fra 1890. Iallefall var han det den 10.03.1893 da han meldte seg ut av statskirken og inngikk borgelig ekteskap.I folketellingen 1900 for Kristiasnia finner vi ham som Martin Moe- vagtmester på mekanisk verksted. Dette fortsetter han med resten av sitt liv-da han og familien flytter til Bergen på våren 1901.Hvorfor sluttet han i Politiet? Hva fikk en ung sterk kar til å slutte i politiet? Fikk han sparken? Isåfall hvorfor? Trådte han tilbake etter en dramatisk hendelse? Ble han overtalt av familien? Dette har ligget som en tåke-et mysterium over denne staselige karen fra Ringerike. Han skal ha blitt utfordret av Karl Norbeck- en av skadinavias sterkeste menn ca.1890-1900. I ringen på sirkuset tror jeg oldefar vant. Han skal ifølge de gamle ha hoppet i Akerselva etter forbrytere i Kristiania og fått avisoppslag for sin bragd. Jeg er meget stolt av denne mannen og uansett hva som fikk ham til å slutte i Politiet. For meg er dette et mysterium. Kan noen prøve å hjelpe meg?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Dette var interessant lesing. Det som slo meg var at Karl Martin Karlsen Moe meldte seg ut av Statskirken og giftet seg borgerlig. Kan utmelding og/eller borgerlig ekteskap ha noe med saken å gjøre? Toleransen var ikke så stor på den tiden når noe eller noen skildte seg ut på en eller annen måte.Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tror ikke det hadde noen betydning at han inngikk borgelig ekteskap i 1893-fordi han var politi i 1899. Jeg tror ikke at han hadde noen skade. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er noen opplysninger:Birger Eugen, født 13.01.1894, døpt i Paulus kirke 04.03.1894, foreldre 'Politikonstabel Karl Martin Moe' og Ottine Marie Berntsen, adresse Th. Meyers Gade 37, han født 1866, hun 1870, faddere: 'Kone Emilie Nilsen, pige Sofie Nilsen, Politikonstabel Johannes Mathiesen'. 'Borgerligt ægteskab 6/3-93 hun tilhører statskirken'. (Paulus Mini 13 1887-1894 14/14 p.387 no.45) ................................................. Alf Georg, født 21.05.1896, døpt i Paulus kirke 12.07.1896, foreldre, fødselsår og adresse som over (men faren heter også Karlsen),faddere 'Kone Maren Tostensen, pige Gunhild Olsen, Lars Tostensen, Josef Mikkelsen'. Borgerlig ægteskab 16/3-93. (Paulus Mini 14 1894-1899 6/14 p.167 no.269) ................................................. Olga Margit Sifie, født 20.10.1897, døpt i Paulus kirke 03.04.1898,foreldrene flyttet til Helgesens Gd. 21, faddere: Kone Karine Mehlum, Pige Matilde Moe, Politikonstabel Johannes Mehlum, Politikonstabel Berger Haug. Borgerlig ekteskap av 10/3-93(!) Moren tilhører statskirken. (Paulus Mini 14 1894-1899 12/14 p.324 no.77) .................................................. Fredensborgveien tilhører tre menigheter, nr.25 tilhører Trefoldighet. Aagot Rith Elvira, født 07.07.1899, hjemmedøpt 24.05.1900, stadfestet i Trefoldighetskirken 02.09.1900 kl.12.00, foreldre: Carl Martin Carlsen Moe er nå vaktmann og den borgerlige vielsen er gjentatt til 10.03.1893. Adresse Fredensborgveien 25. Faddere: Kone Karine Moh.., Martha Frog, Skoleelev Hans Carlsen Moe, Kontorist Gustav Krefting. (Trefoldighet Mini I 7 1900-1914 1/11 p.17 no.101) mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje kona ikke syntes noe om det yrket med alle sine farer og skiftarbeid. Eller kanskje mente han selv at det ikke var noe yrke for en familefar. Det kan jo være noe så dagligdags som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Familien Moe bodde i Christiania fra 1893-1901 da de flyttet til Bergen.De bodde først i Thv.Meyersgt.37,senere i Fredenssborgvn.25. De første årene var Karl Martin Karlsen Moe Politikonstabel.Hvilken utdannelse måtte man ha på den tid for å tjenestegjøre som konstabel? En annen ting i denne sammenheng som har forundret meg er følgende. Han sluttetr i politiet og begynner som vaktmester/vaktmann ved Mekanisk Verksted. Hvordan kan en gå fra en jobb med ansenitet til en vaktmesterjobb?Har det skjedd noe under hans tid i Politiet? Sluttet han selv eller fikk han sparken? Finnes det kilder som kan belyse dette. Har noen anledning til å finne ut noe omkring dette?Alt av interesse. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hva kan jeg finne i f.eks Riksarkivet? Finnes det protokoller arkiver etc om tjenestemenn og personalforhold i Politiet ? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Her den 'omvendte' situasjonen: skomakeren i Bergen som vikarierer som politibetjent? LenkeDet er ikkje sikkert det var så store krav til utdannelse for å bli politi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som man ser av innholdet i vedlagte lenke vil en gjennomgang gi endel informasjon.LenkeLensmenn bla. på tidlig 1900 kunne f.eks. være fra skoleverket etc. med selvfølgelig forutsetning at vandelen var i orden.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bare et lite tankekors til innlegg 7. Den gang var det vel ikke uvanlig at det fulgte tjenesteleilighet med en vaktmesterstilling. Det kan kanskje hatt betydning hvis han var ny-flyttet til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ser nå at han ble vaktmester før han flyttet til Bergen. Sorry. Men boligsituasjonen kan fremdeles hatt noe med yrkesbyttet å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Eksempel på et spørsmål om hjelp til undersøkelser i arkiver i Oslo, som står ubesvart.Jf kommentarer til debatt 19977.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Olav Sveinall

Tror dere bare må sette strek på denne skittkastingen som ikke har noe her å gjøre. Vigerust mente nok i utgangspunktet ikke noe vondt med kommentaren men har kanskje ikke helt taklet at noen stilte spørsmål med hans innlegg i tidligere debatt.Finn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Jan Frode..Hvis du har mulighet, ta deg en tur på Riksarkivet og kikk i rullene/protokollene som gjelder for politiet i Oslo på den tida...Eller send en henvendelse dit...Om hverken du eller de har anledning til å gå gjennom materialet, gi beskjed så kanskje jeg har anledning til å gjøre det for deg da....Hei så lenge... mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Mette Værnes gjorde en kjempejobb for meg ifjor.(takk til deg Mette-beklager min sene respons). Jeg fikk en krasj på maskinen og har mistet alt.Hadde dessverre ikke backup.(Det kan være lurt....) Har du kopi av dette Mette? Mette trålet ruller på Riksarkivet for meg og fant intressannne opplysninger. Dersom du ser dette Mette så gi meg et ord på min nye e-mailadresse: jafjohan@start.no Med vennlig hilsen Jan FrodeJohansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.