Gå til innhold
Arkivverket

[#18691] Hva betyr det at en hadde 'Ophold af grd' ?


Gjest Olav Sendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sendstad

I 1801-tellinga for Broner gard i Land, Oppland, finner en enka Karie Hansdtr 79 som under Yrke oppgis 'Inderst og ophold af grd.'. Vet noen hva det siste betyr/innebærer ? Hilsen Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inderst betyr nærmest 'leieboer', dvs. at hun bodde til leie i huset, uten nødvendigvis å være i famile eller slekt med de øvrige i husstanden. Og hun 'tjente til sitt livs opphold' gjennom arbeid på gården der hun bodde til leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Når jeg ser på Karie Hansdtr.s plassering i tellinga, så ser det ut til at hun kan være en slektning av gårdens folk. Likeledes ser jeg på hennes alder. Hun var neppe i stand til å tjene nok til livets opphold selv lenger, i en alder av 79 år.På grunnlag av disse to antagelser finner jeg det mer sannsynlig at hun har et slags føderåd av gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det siste er rett. Ophold af gaard kan ver litt vanskeleg å tolka. Somme stader kan det bety føderåd, men det normale er at det er fattigstøtte. Føderåd er som du veit ein juridisk forpliktelse den nye eigaren tek på seg. Ophald af oppfattar eg som ei meir friviljug ordning, som ofte kan brukast for slektningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sendstad

Takk for alle tre svarene. Så vidt jeg vet er det ikke noe slektskap mellom Karie og brukerne, men det er jo likevel mulig. Karie var som ung gardbrukerkone på Nordre Lomsdalen og Enger, og kanskje kan hun alternativt fått til en slags avtale om føderåd på Broner? Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.