Gå til innhold
Arkivverket

[#18693] Baltzer Jacobsen, gården Herten på Tjøtta


Gjest Ragnar Moslet
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Moslet

Jeg søker opplysninger om BJ og kona Olava Knudsdtr. Aacherøen's søsken, foreldre og forfedre samt gårdene Herten og Aacherøen. Ved FT 1801 var BJ bruker på Herten. Er takknemlig for enhver opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei, Gården Herten ligger ved Hertenelva på Søvik i Alstahaug kommune, Nordland (Tjøtta er lenger sør på samme øya).Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Gården Herten var forøvrig sorenskrivergård en periode. Jeg vil anta at en del opplysninger om denne gården vil finnes i Alstahaugbøkene (Bind I & II) av Per og Leif B. Lillegaard. Jeg har beklageligvis ikke disse bøkene foran meg nå, men de kan sikkert bestilles og lånes på et bibliotek nær deg. Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Baltzer Jacobsen var tjener hos Hammond, Sørvigen, i 1783. Samme år dør Baltzer's søster Anna. Anna var gm Christopher Joensen, bosted Lund.Av skiftet etter Anna fremkommer Baltzer's gjenlevende søsken: Christen Jacobsen, 19 år, (tjener hos Broch, Hellesvigen) og Marithe Jacobsdtr.Mor til Baltzer, Christen og Marithe er Barbro Baltzersdtr., Lund. Hun er i 1783 gm Rasmus Johansen, Lund.Barbro Baltzersdtr., Lund, dør i 1799. I skiftet får vi opplyst at alle søskene nå er blitt gift. Om Baltzer står det at han er gift og har (en) sønn; Herten. Christen er gift, og har (en) sønn. Marith er gm Peder Jørgensen, Tormodsvold, og har (en) datter.Av et skifte i Novigen i 1788 finner vi ytterligere informasjon om familien: Barbro Baltzersdtr.s far heter Baltzer Jensen (han er død før 1783). Denne Baltzer Jensen hadde to søsken:Elen Jensdtr. (død i 1783, Novigen) gm Niels Olsen - ingen barn?Anna Jensdtr. (død) Barn: Jens Larsen (død), Elisabet Larsdtr. (enke, Bragstad), Anna Maria Larsdtr. (enke, Altern)De andre barna til Baltzer Jensen er:Synnøve Baltzersdtr. (død før 1788). Hun har følgende barn levende i live i 1788: Elen Andersdtr. gm Nils Eliasen Stockasøen, Anna Andersdtr. gm Ole Olsen Leirfjord.Martha Baltzersdtr. (enke, nå på Jørgens fattighus i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Jeg takker så mye for hjelpen. Trond: Vet du hvor stedet Lund er som Baltzer's mor var gift i 1783? Jeg spør fordi Baltzer's sønn Torger bygslet og slo seg ned på brn 17+19 Lund i Kolvereid i 1840. Nærøy bygdebok oppgir forøvrig at Torger var født på Lurøy i 1797 og at han giftet seg med Boletta Margrethe Andreasdtr. Saksen fra Saksen på Jøa i Fosnæs. Prestemanntallet 1663/66 viser en sønn Jacob på Herten. Kan han være oldefar til Baltzer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei, Det finnes en gård som heter Lund et par kilometer fra Herten på Søvik i Alstahaug kommune. Jeg vil anta at det er denne gården det er snakk om. Tormodsvold, som Trond Kristensen nevner i sitt innlegg finnes også i nærheten av gården Herten. Den ligger like under den kjente fjellrekken 'De syv søstre'.Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det er riktig, gården Lund i Alstahaug ligger omtrent midt mellom Alstahaug kirke og Sandnessjøen lufthavn.Litt mer fra skiftene:Foreldrene til Baltzer Jacobsen er Jacob Christensen (-1767) og Barbro Baltzersdtr.(-1799). Jacob er tilflytter, da Barbro's foreldre bor på Lund.Barbro Baltzersdtr.'s foreldre er Baltzer Jensen (-1750) og Anne Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Balzer Jacobsen og Olava Knudsdtr. ble gift 20.Juli 1791 i Alstahaug (ref. Familysearch).Foreldrene til Olava er Knud Jørgensen og Lisbeth Arentsdtr., bosted Aakerøen, Tjøtta. Begge døde i 1777.Barna nevnt i skiftet er: Arent (27 år, Blomsøen), Morten (22 år), Marithe (40 år, Fladøen), Dorthe (38 år, gm Bendigt Nielsen, Onøen), Giertrue (31 år), Berithe Elsebe (31 år), Inger (23 år), Lava (20 år).NB! Skrivemåten av navn kunne variere etter både den som skrev - og i senere tid - den som tolker skriften. Olava vs Lava, og mormonerne som mener at Olava's mor heter Lisbet Arnesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ragnar, nå er du kommet et godt stykke videre med dine forfedre. Skal du videre tilbake i tid vil jeg anbefale kirkebøkene som finnes fra 1714 (disse kan kjøpes som microfich eller lånes som film på biblioteket).Kilden til den informasjonen som er gitt er skiftesamlinger utgitt av Svein Edvardsen, Trondheim: 'Skifter for Alstahaug 1780-1810, skifter for Alstahaug/Stamnes 1686-1780. Skifter fra Tjøtta 1780-1810, og fra 1686-1780'. Vil du studere bosetningen på gårdene (gårdshistorie) og familiene på tvers, er dette ypperlige kilder.Ha en riktig god slektsforsknings Jul. Hilsen Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Trond, tusen takk for hjelpen og din hilsen. Jeg er relativt ny i dette ''gamet'' og setter veldig pris på den hjelp du og andre erfarne granskere gir oss som er for amatører å regne.Ha en God Jul selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare tilføye at årene 1714-1737 står på mikrofilm PF-412 og 413. Tjøtta er ikke med for årene 1714-1723. For årene 1737-1740 finnes noe på mikrofilm PF-412 og 413, og årene 1741-1768 finnes på mikrofilm PF-413 og 414. Årene 1768-1776 finnes også på mikrofilm PF-414, men for Herøy er det vel HF-1287(??) som gjelder for den perioden. Årene 1776-1800 finnes på PF-414 og 415. På PF-415 finnes også kirkebøkene 1801-1819. Det finnes også en kirkebok 1773-1787, på mikrofilm NT-74. Jeg skulle gjerne ha sett etter for deg, men nå er det snart jul, og jeg har tatt på meg for mye til å kunne få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.