Gå til innhold
Arkivverket

[#18704] Hans Christensen fra Drammen


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Hvor ble det av han etter 1900? Har opplysninger om at han flyttet til Kristiansand.Kan noen hjelpe med opplysninger rundt han. Giftet han seg, fikk han barn og når dør han? Hans er født 1887 i Røken, i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Egil. Hvis jeg hadde hatt det så. Det er en slektning som har funnet han. Jeg jobber med å finne han i folketellingen.Foreldrene er Kristen Olai Olsen Aarkvisla f. 1851 i Lier og Kjerstine Haagensdtr (Kristine Hajonsen) f. 1844 i Eiker. De fikk i alt 6 barn, Inga f. 1871 i Eker, Marie f. 1873 i Eker, Ole f. 1876 i Eker, Hilda f. 1879, Nils f. 1881 i Drammen og tilslutt Hans. Skulle ønske det var mer å gå etter, men......Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

En liten tilleggs opplysning: Søsknene til Hans brukte Aarkvisla som etternavn. Dette navnet ble tatt fra dem omkring 1940 da den nye navneloven kom.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Nina. Jeg har nok ikke noe veldig konkret å komme med , men det er en gate /vei i området mellom Drammen og Lier som heter Årkvislaveien.Det bor også en familie i Hokksund som heter Årkvisla, jeg tror han er fra Lurdalen, som er mellom Darbu og Kongsberg. Hilsen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Kristen Olai Olsen Aarkvisla, far til Hans, tok navnet Aarkvisla fordi han jobbet på gården. Han er egentlig fra Gåserud gård. Hvorfor han har tatt med seg navnet Aarkvisla videre er et stort spørsmål, for familien har ingen tilknytning til navnet. Hans har nok brukt Christensen som etternavn. Men mitt spørsmål om hvor han ble av er ubesvart. Har noen tilgang på kirkebøker eller tilsvarene fra Kristiansand?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Wow, du har funnet riktig familie. Men hvor blir de av? Ole vet jeg det meste om, han er min tippoldefar, men de andre er en større nøtt. Jeg har opplysninger om at Inga og Nils blir i Drammen. Hilda og Marie i Tyssedal og Hans i Kristiansand.Takk for opplysningene dine Jan. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Nina, ser at Jon fant dem i ft 1900, finner dem også her i DA, 3 har sedvanlig bosted, Dale Brudvik LenkeDem blir ikke lett å finne etter 1900.... hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her: LenkeJeg ser ikke bort i fra at jernbanemuseet på Hamar kan si deg noe om hvor det ble av stasjonsmester Christen Olai Olsen Aarkvisla. Dersom du klarer å finne ut hvor han (eller kona) døde, er det gode muligheter for at dødsfallsprotokollen ved deres dødsfall sier noe om barnas (arvingenes) bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Kristen Olai Olsen Aarkvisla dør i Bergen 6.9.1926. Han etterlater seg Kona Kristine i Bergen.Barna er sprett:Inga gm. Hans Hansen i Drammen, Hans Christensen i Kristiansand, Nils Christensen i Drammen, Ole gm. Inger, 5 barn i Bergen, Hilda gm. Hans Vindenæs i Tyssedal, Marie gm. Ole Ols. Hogstad i TyssedalMarie og Ole med ektefeller ligger begravet i familie graven på Solheims kirkegård, der ligger også foreldrene deres. Dette er det jeg har på familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.