Gå til innhold
Arkivverket

[#18707] 'Gladmelding' til alle med aner fra Lier, Buskerud


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

Fra Lier kommunes hjemmeside:'Som en av de aller første kommunene i Norge lanserer Lier nå lokalhistorie på nett. Liers historie bind 1-6, som er Liers bygdebøker, er digitalisert og tilrettelagt for søk. Nå er de tilgjengelig både via internett og på CD-rom.'Internettutgaven finner du her: http://www.lier.kommune.no/liers-historieMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er hyggelig at dette skjer i kommunal regi. Dette da slik publisering øker tilgjengeligheten av disse bøkene. Jeg forutsetter at bøkene har vært utsolgt en stund, slik at kommunen ikke brenner inne med et restlager.I nabofylket Vestfold har Ketil Firing Hanssen en stund hatt ute på sin nettside flere eldre bygdebøker forfattet av Lorens Berg; Nøtterø, Sandeherred, Stokke og Tjøme: http://www.vestfold-slekt.net/Dog er nettsiden Lier kommune har satt opp ikke like enkel å orientere seg i som ved å benytte de fysisk utgitte bøkene. Dette da det er satt opp et alfabetisk register som ikke tar hensyn til navngårdenes orden. Eksempelvis er alle 'søndre' bruk alfabetisert under 'S', hvor de i virkeligheten skulle vært alfabetisert under bokstaven til navnegården.I tillegg er det et savn at man ikke har et register som ivaretar den topografiske struktur i kommunen, altså satt opp etter matrikkelgårdenes numeriske orden.Avslutningsvis vil jeg bemerke at nå får også alle feil og mangler publisert i dette verket anledning til å spre seg hurtigere, ved økt tilgang. For det er en kjensgjerning at Lier kommunes bygdebøker er blant de svakere her i landet, genealogisk sett, spesielt når det gjelder den eldste perioden av gårds- og slektshistorien.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Ser ikke at man har lagt 'Søndre' bruk under 'S' som noe stort problem, så lenge man er kategorisk. At bygdebøker inneholder feil er vel en kjent sak, siden de jo er å betrakte som sekundære kilder. Man bør/må jo sjekke opplysninger mot primærkildene som er tilgjengelige. Men for de fleste av oss så gir de jo et godt utgangspunkt for å lete i primærkildene. Synes jo det er meget bra at Lier Kommune i samarbeide med lokale foreninger har fått gjort bøkene tilgjengelige. Så får vi vel heller leve med de feil som finnes, evt prøve å gjøre noe for å rette de opp etter hvert som vi finner dem, før det evt kommer nye utgaver av bøkene.Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er vel det siste avsnittet i Are's innlegg som er det viktigste. Når det gjelder den eldste del av gårds- og slektshistorie, er kildene vanligvis ikke så tilgjengelige som f.eks. filmede kirkebøker (Jeg snakker generelt nå, Lier-bøkene kjenner jeg ikke). Da oppstår det fenomen som Are påpeker, at feil gjentas (ofte i andre publikasjoner som igjen siteres og originalkilden viskes derved bort) og blir til slutt 'sannheter' som er tungt å gjendrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Tusen takk Hanne for opplysningen! Har såvidt bare sjekket at jeg fant mine aner her. Veldig nyttig hjelp, takk, takk! Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Halvor Stokke:Du nevner ovenfor at det er Lier kommune i samarbeid med lokale foreninger som står bak digitaliseringen av Liers historie. Jeg kan ikke se at de kommer fram av den digitaliserte utgaven, hvilke lokale foreninger dette eventuelt er.Jeg er fortsatt saklig uenig i den foreliggende alfabetiseringsløsningen mht registerne, uansett om man allikevel finner fram i de foreliggende bøkene. Gårds- og slektshistoriedelen bør fungere som et oppslagsverk og dermed bør man åpne for flere typer registere, slik som dette opprinnelig er trykket.Ellers burde den digitaliserte utgaven ha vært korrekturlest før den ble lagt ut. Det foreligger endel maskinell feillesing i det vesle jeg har tittet på.Dette til side, må jeg si at det er en nytelse å kunne gjøre universielle søk i dette materialet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.