Gå til innhold
Arkivverket

[#18708] Etterlysning Brynjel Eriksen født 1718 i Gudvangen


Gjest Inge Tellnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Tellnes

Etterlysning: Brynjel Eriksen født i 1718 i Gudvangen sønn av Erik Olson fra gården Gilbakken, Voss født 1681 død 1733 og Kari Erlingsdtr født 1681 på gården Heggheim, Voss. Brynjel var 1.gang gift med Marta Olsdtr, Fjeli som døde i barselseng 1749. Han ble 2.gang gift med Gjertrud Halsteinsdtr fra gården Igdetveit Voss. Brynjel kjøpte gården Horten i Aurland og flyttet der til i 1751. Alle barna er født der, Erik f 1756, Peder f 1757, Kari f 1760, Halstein f 1762 og Marta f 1764. I 1769 solgte han gården. De neste sporene etter familien finner en på Sotra i Nedre Vik (Nordvik) og Lokøy i slutten av 1770-årene. De 3 yngste barna er alle konfirmert i Sund/Fjell, men de 2 eldste kan en ikke finne hvor de er konfirmert. Det kan tyde på at de har bodd et annet sted før de kom til Sotra, kanskje Bulken Voss? Alle barna blir gift på Sotra og deres mor Gjertrud Halsteinsdtr døde i 1797. Det finnes imidlertid ikke spor etter Brynjel. Er det noen som kan ha opplysninger om hvor Brynjel er blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kenneth Bratland

Hei!Brynild Eriksen kommer til Mellingen i 1770, og alderen hans er da oppgitt til 50 år. Opplysningen er hentet fra en militærrulle 1749-1777, som og opplyser at Brynild skulle være født på landlegd. Mellingen ligger i området Sletta i Radøy kommune. Imidlertid finner jeg og en Brynild Sletten som dør i 1775, og da er alderen oppgitt til 64 år. Jeg vil anta at dette er samme mannen du er på jakt etter.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Takker så meget Kenneth, Det kan være riktig person du har funnet. Hva betyr landlegd? Brynjel var født i 1718 i Gudvangen hvor faren Erik antagelig leigde jord. Erik var også skaffer. Det var mange barn og jeg har funnet fødseldatoene for alle. Familen flyttet senere til Stalheimsøyne, men jeg kan ikke finne spor etter de senere, med unntak av Brynjel og broren Peder som døde på gården Horten i Aurtland i 1754. Den eldste sønnen Kolbein døde på gården Horten i 1761. De øvrige barna 3 gutter og 2 jenter flyttet alle til Sotra sammen med moren, Gjertrud Halstdeinsdtr. Ei av døtterne til Brynjel, Martha Brynjelsdtr var gift med en Rasmus Bottolfsen fra Marøen i Manger i 1789 og bosatte seg på Lokøy hvor de antagelig var leiglendinger. Foreldra til Rasmus var Botel Magnusen, Willanger og Kari Rasmusdtr,Haugland. Dersom de har vært bosatt på Melinegn så er kanskje de to eldste sønnene Erik og Peder konfirmert der? Hilsen Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.