Gå til innhold
Arkivverket

[#18710] Nøchelby,Gausdal


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Jeg søker etter mer opplysninger om Johannes Johannesen f.ca 1761 i Gausdal, og hans kone Kari Jonsdatter f. ca 1769 i Gausdal. De giftet seg16-6 1793. De hadde 6 barn: Peder f.1797,Johannes f.1794,Johan f. 1800, Simen f.1804,Marte f.1897,og Østen f. 1814. De skal ha bodd på Nøchelby i Gausdal. Vil gjerne vite så mye som mulig om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På FS finnes en Johanes Johnsen døpt 13.7.1760 i Østre Gausdal - oppgitt far: Johanes Rasmusen. Jeg finner en Johanes Rasmusen gift 25.6.1748 i Østre Gausdal med Ragnhild Sjursdatter.Det finnes to Kari'er døpt i Østre Gausdal i aktuelt tidsrom: 1. døpt 27.8.1769 med oppgitt far Johannes Stenersen 2. døpt 5.6.1768 med oppgitt far Johannes Christophersen.Håper dette kan være litt til hjelp for deg.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Ved folketellingen i 1801 var de husmannsfolk under Møchlebøe (Myklebø i Svatsum i Gausdal).Ved giftermålet 16. juni 1793 står de oppført som: Ungk. Johans Johans. Nordgaarden og p. Kari Johnsd. Bøllong af Faaberg. Cautionister: Syver Johans. Næsset og Amund Eriks. Nordgaarden. (Kirkebok for Gausdal, MINI 3).Dette betyr mest sannsynlig at Johannes Johannesen var sønn av Johannes Rasmussen Nordgaarden og hustru Ragnhild Syversdatter Snertingdalen. Deres sønn Johannes ble døpt 13. juli 1760 i Østre Gausdal. Det stemmer også med forloverne, for Syver Johannessen Nesset og Amund Eriksen søndre Nordgaarden var henholdsvis bror og søskenbarn til Johannes Johannessen.Før Johannes giftet seg fikk han et uekte barn, Johanne Johannesdatter, f. 8. feb 1789, med Ingeborg Pedersdatter Stene.Du kan finne en del om slekta på Nordgarden i Svatsum på vår hjemmeside, http://home.online.no/~kaarmikk/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Til Kåre Mikkelsen. Det er sannsynlig at det er den samme Johannes Som jeg har, ja.Dette var helt utrolig!Jeg gikk inn på anene dine, hvordan er det mulig å komme så langt tilbake? Helt fantastisk!Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.