Gå til innhold
Arkivverket

[#18713] Bygdebok Verdal


Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Hei! Bygdebok for Verdal:VERDAL Musum, Einar. Verdalsboka: en bygdebok om Verdal. Trondheim: Nidaros og Trøndelagens Trykkeri, 1930-1956. Bd. II pt. 1 - Kulturhistorie Bd. III-V - Gårds- og slektshistorieOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det Jens du fremdeles leter etter?Om så er, har du funnet dødsfallet hans på Tjøtta NO som må være mellom 1875 og 1900? Kanskje det står noe mere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg har alle tre bind av gårds- og slekstshistorie for Verdal. I tillegg har jeg svært mange verdalsslekter registrert i mitt dataregister, og jeg kan også slå opp i kirkebøker for Verdal og andre lokalhistoriske skrifter på Verdal bibliotek. (mye av kirkebøkene finnes også på nettet under Digitalpensjonatet).Er du mer spesifikk på hav du leter etter kan jeg prøve å slå opp / finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk for alle svar. Ja, Berit og dere andre, jeg er fortsatt på leiting etter Jens Kristiansen. Jens er sønn av Christian Jensen. Han skal være født på Stiklestad/Verdal. Flyttet til Alstahaug ca 1844. Giftet seg 9.11.1851 med Cornelia Larsdatter i Alstahaug kirke. Han døde 27.01.1894 på Tjøtø.Men jeg kan ikke finne han i kirkebøkene for Verdal.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Ser at du framleis leitar etter Jens. Har du kontrollert den Jens født 11.08.1819 på Kongsberg som eg peila deg inn på. Det er ingen Jens født i Verdal på den tida som du leitar. Den Jens eg peiker på vart konfirmert i Verdal, men var frå Kongsberg. Han foreldre var Christian Olsen og Margarethe Lund. Var ikkje Cornelia sin far Christian Jensen? Eg trur det kan vera denne du ser etter, men påstår sjølvsagt ingenting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej Harald och Tomas!I Verdalsboka finns ingen Jens Kristiansen. Jag har testat alla möjliga stavningar av namnet. Någon Kristian Jenssen finns inte heller!Mvh/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk for at du har sett etter, Janne. Cornelia kommer fra Lofoten. Hun ble født 10.05.1820 i Moskenes. Far hennes var Lars Iversen. Far til Jens skal være Christian Jensen dersom det er riktig det som står i kirkeboka da Jens giftet seg. Her står det også at Jens var født på Stiklestad.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror ikke du skal være så sikker på at opplysningen ved vielsen i Alstahaug om at brudgommen var født i Verdal, behøver å være korrekt. Et av ovenstående innlegg opplyser jo at brudgommen var konfirmert i Verdal, og da har han vel bodd der i endel år. Så kan det lett bli til at han selv - på prestens spørsmål - opplyser at han er fra Verdal, hvorefter presten trekker den (forhastede) slutning at han var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Men far til konfirmanten Jens heter Christian Olsen, mens far til min Jens skal hete Christian Jensen. Kan disse to fedrene være en og samme person?mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

En liten side-kommentar til innlegg (12): Foreldrene til Cornelia var begge innflyttere til Moskenes. Ungkarl Lars Iversen var født i Trondheim og pige Gunhild Salamonsdtr. (Samuelsdtr.) var 'af Helgeland' ved vielsen i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei Trond.Takk for opplysningene om Gunhild og Lars. Var ikke klar over at Lars var fra Tr.heim og Gunhild fra Helgeland. Hvor har du funnet vielsen deres i 1812? Vet du noe om foreldrene til Lars og Gunhild? Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Kirkeboken for Flakstad/Moskenes 1792-1819 har jeg transkribert for flere år siden (ikke kvalitetssikret) - kirkeboken er kilden for opplysningene.Ekteparet Lars Iversen/Gunild Samuelsdtr. fikk to barn: Karen Pernille f.08.11.1817 - som ble hjemmedøpt av Peder Salaminsen. Fadderne var Ole Jensen, Bastian Olsen, Malene (Ole Jensens kone), Beret (Bastian Olsens kone), pige Dortea Rasmusdtr.Det andre barnet var Cornelia f.10.05.1820. Her var fadderne: ungkarl Elias Thesen, ungkarl Hans Monsen, jomfru Stine Sn.. Bondhus, Bastian Olsen, pige Ane Hansdtr. jr. Thesen og jomfru Thesen, begge af fornem stand .. og alle på Reine boende.Elias Thesen ble etterhvert styrmand/jekteeier og gjorde utallige reiser mellom Lofoten og Bergen. Elias sin dagbok fra en del av disse reisene er beskrevet i ett av heftene til Bergen historiske tidsskrifter - svært interessant lesing.Lars Iversen/Gunild Samuelsdtr. bodde i Bunæsfjorden (ligger innerst i Reinefjorden i Moskenes) - 20 min vandring over fjellet til yttersida av Lofoten ligger gården 'Bunes' - jeg tenker på etternavnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk for svaret, Trond. Joda, etternavnet mitt kommer fra Bunes i Moskenes. Min far er født og oppvokst på Bunes. Har vært der ute flere ganger, sist da vi hadde slektstreff der for 2 år siden. Et flott sted. Skal arbeide videre med Lars og Gunhild. mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har noen lister over døde i Flakstad 1851 tom 1861. Her er det en enke Gunhild Salomonsen som dør 03.09.1856, oppgitt alder er 84 år, bosted Skjelfjord.Jeg forundret meg litt over at Lars/Gunhild fikk bare to barn, men hvis denne Gunhild er den riktige, så var hun 48 år da Cornelia kom til verden. Lars må i så fall ha avgått med døden før 1851. Jeg trenger litt tid på å sjekke dette.Jeg har forøvrig vært to ganger på Bunes. Den ene gangen 'banket jeg på døren' hos Ingrid Blomquist (2001) og fikk kaffe, omvisning og mye gårdshistorie, bl.a. om minen som eksploderte i fjæra nyttårsaften 1944 som tok livet av onkelen Kristian Bunes. Hendelsen medførte også slutten på bosetningen på Bunes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei igjen Trond. Ingrid er min fars kusine. Kristian er min farfar. Har detaljerte beskrivelser av mineeksplosjonen. Takk for at du tar deg tid til å finne ut av Ivar og Gunnhild.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Med pinnekjøttlukten rivende i nesen.....Jeg har gått inn i KB, sett på vielsen for Lars/Gunhild - finner ikke tilbake hvor i KB fødested 'Trondheim/Af Helgeland' er oppgitt (denne del av KB er veldig vanskelig, tidkrevende å lese pga svak, utydelig håndskrift).Presten bruker navnet Lars Iversen både ved vielsen, ved Karen Pernille's fødsel og ved Cornelia's fødsel. Når Cornelia blir konfirmert i 1835 så er navnet endret til Lars Sivertsen, likeså ved Lars's død i 20.03.1837 (begravet 30.04.1837).Cornelia står som nr.2 på kirkegulvet i 1835 av alle jentene, så hun var flink i katekismen, dessuten var hun bare 15 år. At det er riktig Cornelia fremgår av fødselsdato som er oppgitt til 10.05.1820. Her står det om foreldrene: Lars Sivertsen og hustru, pladtsen Bunæsfjord.Jeg finner ikke Karen Pernille hverken som død eller konfirmert.Det står om Lars Sivertsen ved begravelsen i 1837, gårdmann Bunæsfjord, 72 år.Ha en fortsatt God Jul. Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Først takk igjen Trond. Så et spørsmål til Thomas Berg. Da Jens flyttet til Alstahaug i 1844, hadde han med en attest fra presten Steen. Var det en prest Steen i Verdalen på den tid?Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Harald Bunes

Trond!Dersom du er i stand til å finne ut hvor det står at Lars var fra Trondheim og Gunnhild fra Helgeland, så ville jeg være svært så takknemmelig over å vite dette.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.