Gå til innhold
Arkivverket

[#18715] Karoline og Kristian Leonard Larsen, døde i Ålesund ca 1920


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Er det noen som kan hjelpe med ekteparet Karoline og Kristian Leonard Larsen? Karoline Martine Elisa døde i Ålesund ca. 1920 mens mannen Kristian Leonard døde samme sted ca. 1922. Er det noen som har tilgjengelige kirkebøker som kan si nøyaktig når disse 2 døde og står det noe nærmere om når de ble født og hvor?Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Karoline og Kristian var begge innflyttede til Ålesund. Kristian var fødd i Finnmark mens Karoline kom fra Sogn og Fjordane. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Javel, da synes jeg du skal bidra med alle opplysninger du har før du ber om hjelp. Du sa jo i (1) at du ikke visste hvor de var født!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Takk til Knut. Du har nok funnet fødsel for Karoline. Kristian må undersøkes nærmere.Til Tor: Ja, jeg vet endel om dette ekteparet. Hva jeg ikke vet er det jeg spurte om; nemlig når de døde og om det står noe i papirene når de dør hvor de ble født og når de ble født. Finnmark og Sogn og Fjordane er ikke spesielt nøyaktige stedsangivelser. Allikevel er det flott å se den hjelpen amatører som undertegnede får i dette forumet selv i de tilfellene hvor innleggene man skriver kan misforstås.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takk for hyggelig tilbakemelding.Ved å enten få hjelp fra en som har KLOK og/eller MINI for hånden til oppslag, eller selv bestille gratis inn til nærmeste biblotek med microkortleser (eller kjøpe selv ca. 13.- pr.kort hvis man har microkortleserapparat), vil du finne svaret. Enten i de begravede og/eller i de vigde for anslått periode. Sikrest vel for de begravde - da står det nesten alltid fødested - her vedrørende Kristian, og selvfølgelig tidspunktet for dem begge.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bent Grotle

Trekker frem igjen dette temaet for å fortelle en liten solskinnhistorie om hvor mye man greier å finne ut ved hjelp av dere i dette og andre fora på nettet.Dette paret var min kones oldeforeldre og det vi i utgangspunktet viste var: De hette Leonard og Karoline Larsen. Leonard skulle være født på Sortland i 1885 mens Karoline ble født i 1880. De døde begge ca. 1920 og hadde da mange små barn som ble 'satt bort' etter at foreldrene døde. Leonards foreldre skulle hete August og muligens noe med Amalie. Mora skulle iallfall være fra en slekt som kalte seg Trane.Siden Leonard Larsen ikke kalte seg Augustson begynte jeg med å lete etter paret Amalie og August Larsen. Disse var ikke å finne i Sortland, men gode hjelpere satt meg på sporet etter et par i Vadsø med disse navnene som hadde en sønn Kristian Leonard Larsen født 1875. Da er det noen i vår familie som husker at jo, muligens var det sånn at Leonard også hette Kristian. Igjen ved hjelp av dere fant jeg ut at August (som var murer i følge folketellingen 1875) og Amalie reiste til Hadsel og fikk barn der på 1880-tallet, så da var man iallfall i nærheten av Sortland hvor 'vår' Leonard skulle være født. Men fortsatt manglet linken mellom 'vår' Leonard og Kristian Leonard født i Vadsø. Mens jeg leter etter denne linken finner jeg ved å be om hjelp fra dette forum anene til August tilbake til Sverige og til Amalie tilbake til Finland. Og ganske riktig kommer en gren fra Amalie fra en slekt som hette Trane. Så foreløpig stemmer det som jeg har fått høre.Da er det noen i familien som husker at Leonard og Amalie dør i Ålesund. Jeg finner dem begge døde der og i kirkeboken står det at Kristian Leonard er født 1880 på Sortland, så da er det fortsatt ingen link. Men ut fra alderen på det første barnet finner jeg Karoline og Kristian Leonards vielse i Ålesund og her står faren til Kristian Leonard skrevet som August Larsen og han er murer. Kristian Larsen står her som født i Vadsø i 1875.Takket være dere gode hjelpere har vår familie nå funnet og klarlagt denne grenen av familietreet tilbake til våre naboland. Slike lysglimt er det som gjør denne hobbyen så fascinerende.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.