Gå til innhold
Arkivverket

[#18716] Nils Knudsen Nævra døde i Amerika i 1918


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

HEI! Har i lengre tid søkt etter N.N ,men har ikke hatt hellet med meg.Har en gang lest i ei slektsbok at han var i Wacsau og i Washburn i Wisconsin.Men jeg har lest at han traff noen i Poulsbo og det er vel i Washington staten.Han var ugift. Hans tante var Inger Andersdatter Teien, se 17854.Jeg tror han reiste i 1880-årene. Hvis jeg visste hvor han bodde ved død , kunne jeg kanskje finne hans nekrolog til sommeren da skal jeg en tur til USA.Et bilde som han ser litt eldre ut re tatt i Seattle. Hilsen BJørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du bør nok gi mer info om norske forhold også. Når og hvor er han født? Familien i FT 1865 (75)? osv.Det er noen Nævra fra Sigdal som drar fra Oslo til Washburn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vet du om han reiste alene; eller hadde andre i tillegg til tanten reist før eller etter han??I tilknytning til det Arne nevner; i Washburn County Wisc er det kun 159 som er født i Norge (Census 1920)Hadde det enda vært noen i familie med han..... Da hadde det jo vært fristende å bla seg frem i 'image''er fra det samme township i 1910.Forøvrig så døde han svært så ubelilig - to år senere var det telling som er indexert på 'head'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Han er født i 1866 i Sigdal ,Foreldrene var Knut Andersen Åsterud og Kari Hansdatter Ødegården, han fra Sigdal og hun fra Eiker.Jeg har en oppfatning at Nils kjøpte skogseiendom og jobbet med skogsdrift.Han bodde vel på sin egen eiendom i 1910.Jeg tror han reiste alene, men det var mange fra Bingen og Sigdal så de var nok mange naboer og kjente.Tom Nævra bodde i Washburn og jobbet som fotograf, han var representert i museet der som vi besøkte i fjor. Fant også hans grav.Broren til Nils , Peder giftet seg i Washburn med Karoline Sønju i 1893, men de reiste tilbake til Norge. Det er mulig de fikk ei datter KLARA før de reiste tilbake,,,hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei igjen Laila. Jeg tror han het Nevra i Amerika, navnet er fra hjemgården i Sigdal. Jeg har aldri hørt at han var i Canada, men det er selvfølgelig en mulighet, i alle fall kan han jo ha startet der for siden å prøve andre steder.Det var familie i Schawano, Lessor i Wisconsin også.De het Olsen og Eriksen og etterhvert ble det noen Thompson.....Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vesterheim Genealogical Center, Madison, WI har en stor samling nekrologer. ( Vesterheim@vesterheim.org ) Hilsen Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Laila. Ja vi besøkte den kirkegården i fjor sommer, jeg har ei bok som Rolf Erikson har skrevet om Nævra-Erikson familien.Men Nils Knudsen Nævra er ikke tatt med ,bare nevnt i et pår bisetninger. Jeg har et eksemplar ekstra av boken. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Det er en gård i Hokksund, mellom hokksund og Vestfossen, ved elva, som heter Nævra. Arne Nævra, han i naturredaksjoneni fjernsynet er derfra. Hans bror, Knut driver gården i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei IGJEN. Min far er oppkalt etter han og far er født i 1919, så det er min far som har sagt det. Den gården som blir nevnt i innlegget over heter Bomenga , og er min fars hjemsted, Arne er min fetter.En av Nils K.Nævra`;s nevøer Anton Nævra var på besøk hos Nils i Amerika og kom hjem i 1917.En annen niese Klara Hagen reiste til USA I 1916, men jeg vet ikke om hun hadde kontakt, hun ble boende der og kom hjem på besøk en gang i 1950-60....hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

- og kanskje statsborgerskap innvilget engang mellom 1898 - 1903, da med hjemsted Kittson county, Minnesota.Håper du har det fint ,Laila, og bli nå ikke solbrent igjen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nix. Det var bomskudd, må være flere.. Hadde Klara en onkel til som het Nils K., Bjørg?Jeg fant nemlig Nels Sonju i 1920 i Paulsbo, 55 år siste f.dag i 1920...han var gift, og hadde flere barn, men han imm. i 1879, og ikke i 1889.. ogm, han var statsborger i 1889 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Laila. Det er ikke samme person, Nils Sønju er nok et søskenbarn av Nils K. Nævra.Nils Sønju var lensmann i Poulsbo tror jeg.Så synd at noen legger igjen så få spor etter seg. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei Igjen. Jeg har sendt e-mail til riksarkivet og fått svar , men de kunne ikke hjelpe meg med Nils Knudsen Nævra. Det er garantert han som emigrerer i innlegget ovenfor.Han var ikke gift eller hadde ikke etterkommere da han døde i 1918.Men det kom derimot brev fra myndighetene som orienterte om hans bortgang. Skulle gjerne funnet ut hvor han bodde og døde. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.