Gå til innhold
Arkivverket

[#18725] Ole Garnes fra Verdal f 1868


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker etter aner for en venn av meg, jeg har ikke så mange opplysninger om vedkommende, bare data fra folketellingen i 1900 og et dokument som er funnet. I dokumentet fremkommer farsnavnet men det er veldig utydelig, trolig er det Antonsen, men det kan være Andreassen eller Andersen også. I folketellingen i 1900 er han å finne i Trondheim og bor da i Handskemagerbakken 5. Lenke Han er der nevnt som Ole Garnæs født 1868 i Verdal. Trolig har han forbindelse til gården Garnes eller til et underbruk, men jeg kan ikke finne ham i bygdeboka. Er det noen som kan hjelpe med opplysninger slik jeg kan komme videre i bygdeboka for Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Det kan være samme person. Årstall stemmer ikke helt og jeg kan ikke se noen sammenheng med Garnes. Jeg må se litt mer i bygdeboka i kveld om hva jeg finner under Sehmsvald. Jeg håper jeg kan få en bekreftelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det bor 1 Ole Andreas Olsen i Trondheim, Lademoen. Ellers ser det ut som om mesteparten av Ole'er er i Verdalen foruten noen få. (1875).Du må finne ekteskapet til Ole. Der vil alt stå. Det finnes ingen snarvei her om du skal finne rette person. Alt annet vil bare bli ren spekulasjon.De giftet seg kanskje ca. 1893. Det er riktignok noen kirker i Trondheim, men ikke uoverkommelig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har nå snakket med personen som avstammer fra Ole Garnes og han sier at i dokumentet som er funnet så fremgår det at Ole het Ole Martin Garnes, det kan derfor beklageligvis ikke være samme person. Men takk for svaret Kjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har sett litt på de som er født i Verdal rundt 1868 som heter Ole Martin og det er ikke så mange, så kanskje ved å gå igjennom bygdeboka når det gjelder disse personene så kan det bli treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg mener det er store sjanser for at jeg har funnet rette person. Jeg ser at for Ole Martin født 1868 på Tømte i Verdal med far Arent Bardo(sen) så er det i merknad påført dåpsattest Trheim i 1882. Det er vel derfor store sjanser for at det kan være Ole Martin Arentsen som er det riktige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

I Verdalsboka finns det bara 2 Ole Martin födda 1860-1870 och som kan komma ifråga:1.Ole Martin Larssen f. 1866 på Tjøttøy ! (Vb 5 s. 708) 2.Ole Martin Larssen f. 1864. Anteckning: I Amerika (Vb 4 s. 562 och 654)Någon Ole med tillnamnet Garnæs, och som kan komma ifråga kan jag inte se!Med vänlig hälsning/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er rette Ole så finner du resten her under kirkebøker for Verdal. Fremdeles om det rette person, farfaren bodde på Garnesvald og faren ble gift 1/8 1865 Verdal med en enke som hadde 2 barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Dette ser ut for å være rette person og det nok den samme personen det er lagt lenke til for tellingen for 1875. Jeg takker alle for god hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Ole Martin Garnes' bestefar, Bardo Jonsen Garnesvald, var min tippoldefar. Han var ei tid husmann under Garnes. Jeg har samlet et fyldig materiale om etterslekta hans som jeg kan skaffe hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bør finne ekteskapet før du går videre.Jeg er enig med deg at det virker sannsynlig at det er rette person som er funnet, men du mangler bevis for det, og du kan ikke lage et familietre ut fra sannsynligheter. Det er så fort gjort å gjøre en feil ved å hoppe over en handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg er helt enig i at det ikke kan bygges et familietre på indisier, men her fikk jeg indiseier å bygge videre på. Nå har jeg fått bekreftet at det er riktig person. Det er samme person som er å finne i folketellingen i 1875. Jeg takker igjen alle for god hjelp og spesielt Magne Åstadvold som satt inne med mye informasjon om denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.