Gå til innhold
Arkivverket

[#18726] Os eller Samanger ved Bergen


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Niels Haagnesen kom til Dommedal på Sotra og bygslar bruk der i 1797. Trulig er Niels den samme som vart gift i 1785 med Abelone Torbjørnsdatter i Os. Eg har 5 registrerte barn. Malene, Haagne, Thorbjørn, Karen Chrestine og Joseph født 1799 i Dommedal. De andre må være født andre steder. Har noen opplysningar om hvor de bodde før de flytta til Dommedal, om det var flere barn og eventuelt fødselsår på samtlige både voksne og barn. Hvor ligger Jarland og hvor ligger Linebrekken ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jarland ligger i Samnanger. Nils er f8dt 1755 og ble gift med Abelone i 1785. I Samnanger I, s 685 står det at hun er fra Sinebrekken med et ? bak. Og at de siden bodde på Dommedal i Sund.Nils var sønn av Hogne Johannesson Jarland i hans første ekteskap med Magdela Nilsdtr Jarland.1. Nils Hognesson f. 1755 på Jarland2. Hogne Johannesson f. 17273. Magdela Nilsdtr Jarland f. ? d. 1762 4. Johannes Olavsson Totland f. 1676 gift i 17085. Anna Hognesdtr Høysæter f. 16866. Nils torkelsson jarland 1700 - 1751, g i 17227. Guro Torsteinsdtr Langeland 8.Olav Anfinnsson Totland (f. Steinsland) 1647-1707, g i 16999. Brita Johannesdtr Øvredalen død før 170310.11.12. Torkel Jonsson Jarland 1699- ?; g i 1689 med13. Magdela Nilsdtr Nordvik14.15.16. Annfinn Olavsson Steinsland17. Kari jakobsdtr18.19.20.24. Jon Aslaksson Jarland f ca 162225. Ukjend Jeg har mer her ettersom noen av disse er mine egne aner og jeg har bygdeboka.Skal se siden i kveld.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oppdaget at Nils er min 4. tippolde onkel, så jeg har det meste om forfedrene på både hans mor og fars side.Det er 21 sider, så alt for mye å sette opp her.Ta kontakt pr e-mail så skal jeg sende deg det.kelly.petit@wanadoo.frDet må gjøres snares for jeg drar til Norge natt til lørdag.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sjekket på FS og der var det utdrag fra kirkebøkene om barna til Nils og Abelone :Magdela døpt 22/5-1785 i OsHogne døpt 6/2-1791 i SundTorbjørn døpt 20/9-1793 i SundKaren Kristine døpt 4/9-1796 i Sund Joseph døpt 13/6-1799 i SundFant to Abelone født i Ulvik av samme foreldre : Torbiorn Povelsson og Ragnilla Ommundsdtr1. Abelone døpt 27/2-17482. Abelone døpt 3/10-1756 Takk for julehilsen, vi gleder oss-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Utifra alder når Niels døde skulle han vert født i 1749, men du har 1755 som nok også er den riktige alder og utifra dette må vi anta at det er Abelone født i 1755 som er hans kone. Siden de to Abelone har samme foreldre, må en også kunne anta at førstefødde Abelone kanskje er død og siden får en søster med samme navn. Ser at du skriver at alle bortsett fra førstefødde er døpt i Sund, dette var interessant da de først i 1797 bygsler bruket i Dommedal, så sant eg ikkje blinkser ett-tall og sju-tall i bygsel oppført i pantebok, eg har derfor ikkje sjekka dei i tiden før 1797, men kyrkjeboka vil nok vise kor de bur. Takk igjen Kjellaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Til Kjellaug: Du har listet opp en Jon Aslaksen Jarland født ca. 1623 og død etter 1701. Tenkte at det ville være av interesse for deg å vite at han var fra Berhovde i Fusa. Se forøvrig gards- og ættesogen for Fusa/Hålandsdal og Strandvik under gården Berhovde. Husker dessverre ikke bindet.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for info. Han er en av mine 8.tipper, jeg vet heller ikke hvem hans kone var. Er det mulig at det står noe annet om disse folka i Fusa boka? Jeg har ikke tilgang til den.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Dette er det som står i bygdeboka (bd.III)under garden Berhovde:Aslak n. brukar i 1629-58, g. Marita,brukte ein part i 1658.Born:John, Nils, Eli g.1684 m. Peder Hansson Sandvig.John Aslakson brukte ein part i 1658 på 1 spann og 1/2h.Nils Aslakson f. ikr.1632 var husm. i 1666, flytta til Kjønn,(Tjønn) hadde son Aslak 1663-71Dette var diverre alt som sto. Kanskje det står noko på Eli i Samnangerboka? (Om du er heldig) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Eli. Nei, det står ikke noe om Eli eller hennes mann i Samnangerboka, har nett sjekket.Kona til John må ha vært fra Jarland siden han slo seg ned der, men det står heller ikke noe om hvor han kom fra eller hvem hans kone var i Samnangerboka.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Note: Abelone Torbjørnsdtr. f. 1756 i Ulvik, var gjerne fra garden Lindebrekke i Ulvik, hun da!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I familien var følgende søsken:OMUND, døpt 1.4. 1745POVEL, døpt 4.3.1746SVEN, døpt 15.3.1747SVEN, døpt 25.9.1749ABELONE, døpt 27.2.1748ABELONNA, døpt 17.10.1755vår ABELONE, døpt 3.10.1756JOSEPH, døpt 21.12.1757MICHEL, døpt 15.9.1759GURO, døpt 12.11.1760MICHEL, døpt 11.1.1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel funnet dem i FT for Sund? LenkeHer står Nils som 48 år og dvs at han skulle være født i 1753, så det er et lite avvik fra Samnangerboka, men ett år og to finner vi ofte i forskjell.Her står jo og dattera som Malene.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.