Gå til innhold
Arkivverket

[#18734] Jeg trenger hjelp fra deg i Oslo og Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Bor du i Oslo eller i Bergen så kan du kanskje hjelpe meg. Jeg er nemlig ute etter fotostatkopier av dødsannonnser til familien min. Disse befinner seg nokså sikkert ved Universitetsbiblioteket i Bergen og Bergen Offentlige Bibliotek. For Oslo's del blir det vel Univeritetsbiblioteket og hovedbiblioteket i Oslo.Følgende etterlyses: Annonse for vielse i Christiania 10.03.1893 mellom Politikonstabel Karl Martin Karlsen Moe og Otine Marie f. BerntsenDødsannonse: Dødsfall 30.11.1930 i Bergen Karl Martin Karlsen Moe. Dødsfall 29.01.1945 i Bergen- Ole Andreas Johansen kontakt meg gjerne på e-mail: smar-jo@online.noJeg hjelper deg selvsagt med evt. utlegg. Jeg er også villig til å hjelpe til her på brukerforum der jeg kan være til nytte mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Universitetsbiblioteket i Oslo heter nå Nasjonalbibl., og det er stengt for en ganske lang tid pga. oppussing. Jeg tror det er snakk om flere år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Finnes det noen som vil sjekke Oslo Avisene for meg-rundt 10.03.1893?Finnes du som kan sjekke dødsannonse i Bergens Tidende ca 30.11.1933 Og Bergens tidene ca 29.01.1945. mvh Jeg øsker fotostatkopier. Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Universitetsbiblioteket i Oslo heter fortsatt Universitetsbiblioteket i Oslo, men det er ikke lenger i Drammensvn., der Nasjonalbiblioteket er i dag, men på Blindern. Men avisene finner du i Drammensveien, dvs. i Nasjonalbibliotekets midlertidige lokaler i Indekshuset på Solli plass i bygningen ved siden av Nasjonalbiblioteket i Drammensveien.Litt pirkete kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Med dine datoer, så ville jeg sendt en forespørtsel til BT i Bergen, jeg vet de var veldig behjelpelige før. Men du må kansje betale noen kroner for arbeidet. Vell verdt å forsøke. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg forstår ikke helt hva du mener Vigerust. ønsker du at jeg skal kommentere innlegg 19977 ? Jeg ønsker ikke det. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Selv om vel ikke tema 19977 er helt adekvat, tror jeg Vigerust mener at du har to muligheter,enten henvendelse pr. mail, brev eller tlf. til BTeller en tur til Oslo, Nasjonalbibliteket som for tiden holder til i Indekshuset, Drammensveien 40, rundt hjørnet fra trikkeholdeplassen og ned til venstre i underetasjen.Når du har dato og sted er det opplysninger som ikke glipper fra deg. Du får stort sett all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Jan Frode, det var ikke din kommentar jeg etterlyste. Jeg etterlyser om andre deltagere i Brukerforumet kan gi deg den hjelp du etterlyser, og eventuelt kommentere det. Jeg skal snart gi en oppsummering (så langt) av debatt 19977, og ville gjerne ha avklart først om du får den hjelpen du ber om. I et annet innlegg har Jan Frode tilbudt seg å hjelpe andre, noe som er meget prisverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Mikrofilm av gamle aviser kan du låne på ditt lokale bibliotek. Jeg har selv sjekket dette med det bibliotek jeg selv bruker. De skaffet alt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er vel blitt et relativt høyt forventningsnivå nå når så meget kan finnes digitalt - i slektgranskernes nye hverdag.Imidlertid ligger det meget arbeid bak slike digitaliseringer.Derfor må man jo forstå at store deler av granskningen i arkiver må påregnes som eget arbeid - eller at man smører seg med den nødvendig tålmodighet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Noen aviser er digitalisert av Nasjonalbiblioteket, deriblant mange årganger av Aftenposten. Ved bruk av 'datosøk' her http://www.nb.no/avis kan du leite i 1893-årgangen etter vielsen du etterlyser. Det tar litt tid å laste ned hver side (i allefall på min ISDN-linje), men til gjengjeld er kvaliteten brukbar. mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.