Gå til innhold
Arkivverket

[#18735] Johannes Hansen Egeli f 1730 d 1755 på skipsreise fra østen til Norge


Gjest Cato Melby
 Del

Recommended Posts

Gjest Cato Melby

Johannes Hansen fra Egeli i Sokndal f 1730, døde på en skipsreise fra de østindiske øyer via Amsterdam til Norge i 1755. Han var gift med Siri Jakobsdatter Lindland. Kan noen hjelpe med hvilken båt dette kan være, gjerne alle opplysninger vedr. båt, mannskap etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Du oppgir ikke så mange opplysninger, men jeg regner med at du snakker om Sokndal sogn i Rogaland. Har du sjekket om det finnes arveskifte etter Johannes ? Skifteprotokollene kan av og til gi opplysninger om dødsårsak og om historien som lå bak. Skifter for Sokndal sogn oppbevares i statsarkivet i Stavanger. Nederlandske arkiver kan vel også inneholde informasjon dersom reisen gikk fra/til Amsterdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cato Melby

Det er Sokndal sogn i Rogaland. Han kom fra Egeli i Sireheien og etterlot 3 mindreårige barn der. Johannes var min tipp-tipp-tipp-oldefar og det jeg vet om ham har jeg funnet i bygdebok for Åna-Sira og Berrefjord som jeg forøvrig synes er et praktverk av en bygdebok. Jeg takker for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Jeg ser av skifteregisteret at det var skifte etter Johannes Hansen Egeli 6. november 1758. Jeg foreslår at du henvender deg til statsarkivet i Stavanger og bestiller en kopi av dette skiftet, evt. får dem til å sjekke skiftet for opplysninger. Informasjonen i bygdeboka for Åna-Sira er nok hentet fra dette skiftet.Skulle du trenge hjelp til avskrift av skiftet, kan jeg være behjelpelig, siden opplysninger som fremkommer kan være av interesse også for meg. Du kan kontakte meg på e-mail jan@eikmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.