Gå til innhold
Arkivverket

[#18736] Johanne Johannesdtr. gift Faarlund, f. ca. 1810 Vestre Toten, Oppland


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Denne damen var gift med Ole Thommesen Faarlund (f. ca. 1788), og finnes sammen med ham og to barn på Faarlund, Balke sogn, Østre Toten i 1865. LenkeEr det noen som kjenner til Johanne Johannesdtr.s slekt, og kan si noe om når og hvor i Vestre Toten hun var født, og hvem hennes foreldre var?Andre opplysninger, så som flere aner bakover, søsken osv. er også av stor interesse.For ordens skyld; denne forespørselen er lagt inn på vegne av en bekjent. Vedkommende har alle opplysninger om foreldre på Ole Thommesens side, men mangler altså slektsgrenene på Johanne sin side.Alle opplysninger mottas med takk.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Aud Sandbu

Jeg tillater meg å heve denne forespørselen i håp om at flere leser den, og kanskje kan bidra til å finne ut noe om opphavet til Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Har du prøvd å ta en telefon til Toten økomuseum (61 16 95 00)? Der har de god oversikt over Toten-slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for tipset Jon Harald. Jeg regnet med at de kanskje ikke var så begeistret for alt for mye pågang pr. telefon, men der har jeg kanskje tatt feil....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg fikk svært god service den gangen jeg ringte. Men i slike situasjoner er en alltid litt avhengig av å treffe rett person i rett lune på en ikke altfor travel dag. Det gjelder jo også på statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vel, det koster ikke stort å forsøke, og får man bare et 'beklager, dette har vi ikke tid til', så vet man i hvert fall det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Kan bare nevne at jeg har kikket litt på saken, uten å finne noe sikkert svar, men jeg skal forsøke videre. Iflg. folketellingene og opplysninger ved dødsfallet skal hun være født i Aas sogn, V. Toten. Problemet er at jeg finner ingen der innenfor det tidsrommet hun skulle vært født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Dessverre Aud - denne er av en eller annen grunn vrien. Alle Johanne Johannesdøtre jeg finner er utelukkende knyttet til Østre Toten... Men kanskje jeg eller noen andre plutselig 'detter' over noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Du skal uansett ha mange slags takk for innsatsen, jeg vet hvor mange timer som kan ligge bak et slikt resultat også !Jeg forsøkte meg på noen resonnement ut ifra kirkebøkene for Toten som er lagt ut på nettet (dog mangler akkurat den tidsperioden som var aktuell i denne sammenheng), og det rare var at det nesten passet bedre med Johanne som gardjente på Faarlund......Da er det nok best å vente til noen 'detter' over noe, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Men kjære deg da, Rune, holder du på enda ?!Det er tydelig at noe omkring Johanne's fødested er 'ulogisk', og da er det så tidkrevende å lete for å finne ut av det at det ikke er rimelig at du skal bruke mer tid på det.Men tusen takk for at du gikk igjennom konfirmasjonslistene også, det er jo med på å eliminere de stedene Johanne kan ha vokst opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Ja, men nå er jeg jo blitt nysgjerrig nå da :-)Har merket meg at Ole Tomassen har flere søsken gift til garder i V. Toten - slike forbindelser henger jo gjerne litt sammen. Men nå har jeg også sjekket en del gardsslekter i V. Toten uten å få plassert noen Johanne der... Det som er tenkelig, er at hennes familie kom til Toten etter at hun var født (og etter hun var konfirmert), men at hun ble regnet for å være fra V. Toten. Man må jo ha lov å spekulere litt...God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.