Gå til innhold
Arkivverket

[#18739] Lisbeth Olsdatter, Ertenvåg i Gildeskål.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Skulle gjerne ha hatt opplysninger om foreldrene til Lisbeth Olsdatter i Gildeskål. Skiftet etter henne 6/10 1740 er i Ertenvåg. Som arvinger oppføres Frantz Olsen, ektemann og sønnen Ole Adamsen. Skifte etter Adam Olsen er i 1724 og han skal ha vært gift 3 ganger.Kan noen gjøre oppslag i bygdebok for Gildeskål? Jeg får ikke tak i den via biblioteket før jul. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Eide

God romjul til dere alle. Da det ikke ble noen respons på innlegget mitt om Lisbeth Olsdatter i hektiske dager før jul, frisker jeg opp innlegget på denne måten i håp om at en eller annen har opplysninger. Jeg har sett gjennom skitfer for området, men det er umulig å komme videre ved bare å lete etter alle Ole-er i området.Ifølge skiftet etter Frantz Olsen hadde denne Lisbeth ikke andre barn enn Ole Adamsen.Takknemmlig for ledetråer. vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg løfter denne frem fra glemselen. Er du kommet videre på Lisbeth Olsdatter?----Skifte etter Adam Olsen, Dochmoe i Beiarn åpnet: 07.08.1724, ektefelle: Dorthe Powelsdatter – Agnetha Adamsdatter, datter av avdøde, 1 år, Dochmoe i Beiarn, verge: Jørgen Olsen, Soløen (formynder siden ingen af mandens paarørende findes udj fogderiet)----Skifte etter Agnete Gieblesdatter, Dochmo i Beiarn åpnet: 28.08.1721, ektefelle: Adam Olsen (hennes andre ektemann) – Andre arvinger var barna av første ekteskap: Giebel Christophersen, sønn av avdøde, Aarstad i Beiarn – Hans Christophersen, sønn av avdøde, ugift, tjener hos hr. fogd Randulf – Jonn Christophersen, sønn av avdøde, Aarstad i Beiarn – Elisabeth Christophersdatter, datter av avdøde, gift. ektefelle: Johannes Henrichsen, Karbøl i Skjerstad – Anna Christophersdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle: Jørgen Olsen, Soløen i Beiarn – Anichen Christophersdatter, datter av avdøde, ugift, Dochmo i Beiarn----Skifte etter Lisbeth Olsdatter, Ertenvog i Gildeskål åpnet: 06.10.1740, ektefelle: Frands Olsen – Ole Adamsen, hennes sønn, gift, Hemminghytt i Beiarn----I innlegg 1 hevdes det at Adam var gift 3 ganger, hvem skulle være første kona?--MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Takker for interesse. Adam Olsens første kone skal være Kirsten Michelsdtr, far: Michel Alfsøn, Karbøl/Skjerstad. Se tema 30453, innlegg 45 - Lenke. Jeg er dessverre ikke kommet lenger i letingen etter Lisbeths opphav.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.En kandidat til Lisbeth Olsdatter:Skifte etter Jonn Olsen, Grytwigen i Gildeskål, åpnet: 11.09.1714, ektefelle: Birgithe Olsdatter, Grytwigen i Gildeskål – Mali Andersdatter, i Gildeskål, mor av avdøde – Aarn Olsen, i Gildeskål, Bror av avdøde, Død – Berthe Arnsdatter, brordatter av avdøde, umyndig, verge: Morbroder Frandz Olsen Ertenwog – Lisbeth Olsdatter, søster av avdøde, umyndig, verge: Søfren Andersen Opsahl, siden ingen paa faderens eller moderens side findes – Anna Olsdatter, søster av avdøde, umyndig, verge: Arnt Christensen Opsahl, siden ingen paa faderens eller moderens side findes –Hun kan jo knyttes til Frands på ett tidligere tidspunkt enn ekteskapet, gjennom at hennes bror var gift med søstera til Frands.Jeg har ikke hatt anledning til å følge henne videre, men kanskje noen andre har kjennskap til om det kan være henne.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk Knut for et fint innspill - det kan godt være den riktige Lisbeth Olsdatter med slekt som du har funnet frem til i dette skiftet. Jeg skal se nærmere på personene som er nevnt. Det er likevel noen men - hva var myndighetsalderen for kvinner på denne tiden? Ble de noengang myndige? Det er også merkelig at Lisbetnavnet ikke finnes blant etterkommere til Ole Adamsen der det ser ut til at alle andre er blitt kalt opp i rikelig monn, Adamer er det mange av. Skulle gjerne ha sett originalkildene for skiftet etter Lisbeth Olsdatter - kan navnet være mistolket? Dette er bare strøtanker jeg har gjort meg når alt stoppet opp.Ole Adamsen hadde en sønn Ole Olsen som det er skifte etter i 1823 i Lekanger. Dette skiftet gir mange gode opplysninger om familieforhold.Men jeg finner ingen spor til Lisbeth Olsdatter her heller. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Siden flere enker også stilte opp med verger må vel det kunne sees som at kvinner ikke ble myndige i det hele, men det er i manntall og skattelister ført opp enker som driver forretningen videre etter mannens død, noe som kan indikere at enkene var friere stilt. (skulle jeg tro :-)).Lisbeth er vel en kortversjon av Elisabeth, så det er vel da mulig at hun kan være døpt Elisabeth. Jeg har sett at Lisbeth og Elisabeth har vært brukt om hverandre.---Litt om Frands Olsen: f ca 1673, i 1701 bruker han ½ vog av Jesper Kolderups del i Ertenvåg. Han var gift med Malene Nilsdtr. (ant. Datter av Nils Pedersen i Ertenvåg). Skiftet etter Malene åpnet i 1718. Frands og Malene hadde minst 4 barn: Marit f ca 1697, Berit, Nils og Ole f ca 1712.Teoretisk skulle jo Frands og Lisbeth kunne ha vært gift i over 20 år, men tatt i betraktning at de ikke har barn sammen kan det vel hende at de ikke var gift så lenge før Lisbeth døde. Er det kommet for dagen ca når Lisbeth og Frands ble gift?---I 1639 eier Frands Kaas 1 vog 10 mk, antakelig Ertenvåg og Okslia.Kjennes det til hvor Frands Olsen har sitt opphav?Er det forbindelse mellom Frands Kaas og Frands Olsen?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.