Gå til innhold
Arkivverket

[#18741] Nektet ekteskapstilatelse, militæret ca. 1865


Gjest Per Harald Jonson
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Harald Jonson

I debatt 18629 ( Lenke ) har følgende kommet fram: De ere efter Andragende blivne nægtede Giftetilladelse av Bataillonschefen i Trondhjem.' (innlegg 10)Hvorfor skulle en bataljonssjef ønske å hindre en av sine soldater å gifte seg? Dette er i forbindelse med hans andre leiermål...Julehilsen fra Finland til alle her!Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge R. Naess

Det er en sjarmerende historie fra Ringsaker som jeg tar etter hukommelsen: En underoffiser sökte sin oberst om tillatelse til å gifte seg med en ung pike fra Ringsaker. Han fikk gjentatte avslag, selv etter at det var dokumentert at jentas far eide en rekke gårder, var meget velstaaende og en höyt ansett mann i bygda! Svaret var omtrent slik: 'Da du sökte om opptagelse i regimentet lovet du at du ikke på noen måte skulle forringe regimentets ære. Ansökningen er avslått'. Jeg husker ikke hvor lenge siden dette var. Men det viser vel hvor stor avstanden var mellom overklassen og 'alle oss andre'... i gammel tid. Det heter seg at parret allikevel ble gift, en gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Bente Fjellstad

HeiDette gjelder ikke denne debatten, men jeg har prøvd å få tak i deg på e-mailen som står på dis-treff og den virker ikke. Jeg så på dis-treff at du har en Thore Christophersen f.1755 d. 1813. og lurte på om du har mere opplysninger om han? (Kommer ikke inn på familien enda, men har sendt inn bidrag selv)Bente bente.fjellstad@bluezone.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.