Gå til innhold
Arkivverket

[#18742] Jens Rasmusson Kaupangerhagen (1721-1751) og Sigrid Bendiksdotter


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

I bygdebok for Leikanger finner vi under garden Holum Jens Rasmusson Kaupangerhagen fra Sogndal. Jens er der angitt født 1707, men under vigde i Sogn og Fjordane (Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane) er fødselsår oppgitt til 1721 når han gifter seg med Sigrid Bendiksdotter fra Indre Frønningen i Leikanger. Jens sin fødestad er oppgitt til Kaupangerskogen.Er det noen som kjenner til forfedrene til Jens?På forhånd takk.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting sikkert om denne Jens, men jeg har en hypotese du kan arbeide videre med. I skifteprotokollen for Indre Sogn fra 1742 finner vi nemlig skifte etter Rasmus Thorsen som bodde på plassen Hagen under Kaupanger (skiftet datert 7.11.1742). Han etterlot seg enken Kari Johannesdatter, datteren Anna, 25 år, sønnen Jens, 23 år (dvs. f.ca.1720) og sønnen Thor, 18 år. Jeg må tilføye at min kilde ikke er skifteprotokollen, men Fylkesarkivets skifteutdrag som for øvrig også tyder på at enken døde omtrent samtidig (skifte etter 'Karie Hagen').Jeg tok en kikk etter Rasmus Thorsen i 1701-manntallet for Nordre Bergenhus, men fant ingen i Indre Sogn. På Skreen i Leikanger fant jeg imidlertid en Rasmus Torsen, 8 år, som sønn av husmann Tor Rasmussen, 46 år. Etter det jeg har funnet ut er Skreen i Fresvik. Der har vi også en gård som heter Holum. Hvis det er samme Jens vi har for oss her, kan han m.a.o. ha reist tilbake til hjembygda, - eller i alle fall farens hjembygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt etter mer info om 'Skreen' der Tor Rasmussen bodde i 1701, og tror kanskje at vi må til Fjærland i stedet for Fresvik. Iflg. O. Rygh var det en matrikkelgård med dette navnet i Fjærland på 1600-tallet. Fra 1723 eller noe før det var gården imidlertid lagt inn under Øvre Mundal. Skifteprotokoll for Ytre Sogn viser at det nok finnes skifte etter Tor Rasmussen (bopel: Mundal Skreen) fra en gang mellom 1728 og 1733 (protokoll 3b, p.418a). Hvis du er heldig vil dette skiftet inneholde opplysninger om at sønnen Rasmus bor på Kaupanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut!Takk for nyttige opplysninger. Jeg tror du er på riktig spor, og har nå bedt om å få opplysninger om skiftet etter Tor Rasmussen.Kanskje noen som har bygdebøker fra Sogndal kan sjekke om det står noe om husmannsplassen Hagen under Kaupanger.Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.