Gå til innhold
Arkivverket

[#18743] Sorenskriver Nils Rasmussen Muus


Gjest Ragnar Moslet
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Moslet

Jeg søker opplysninger om NRM, sorenskriver på Hedmark tidlig 1600. Opprinnelse, giftemål og etterkommere. En av hans sønner slo seg ned på Musstuen, Harstad i Stange andre halvdel 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Jeg har samlet noe om sorenskriver Niels Rasmussen Muus (ca. 1595-14.12.1663), men det er stort sett annenhånds informasjon. Har fått oppgitt følgende kilder til det jeg har:* Norsk Biografisk leksikon IX side 531 * Norsk Personalhistorisk Tidsskrift III side 213 * Furnes bygdebok side 688 * Langes notater om Nils Muus Slekt side 3 * Thaarup Mag II side 190 * Altertavlen i Ottestad kirke, Stange i Hedmark. * Kerteminde Lokalhistoriske Arkiv for Muus-slekten generelt * Gram 1987 - bok om slekten Muus * ”Nils Muus’s ætt” av Bernt Julius Muus 1888 (annen Nils, men vår Niels står nevnt) * HST Bind 2, ”Litt om sorenskriver Nils Rasmussen Muus’s etterslekt i Søndre Hedemarken” Ved M. Veflingstad * Dansk Biografisk Leksikon: MuusEllers kan nok skattelister og pantebøker benyttes.Viser også til tidligere innlegg om Muus-slekten i dette debattforumet. (Bruk søkefunksjonen)Dersom du ønsker å ha mine opplysninger, ta gjerne kontakt på randihag@hotmail.comMed hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

Har kommet over en Rasmus Pedersøn Muus som får sin sønn, Peder døpt 9. juni 1689 i Bragernes, Buskerud. Pga navnelikhet legger jeg han inn her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har artikkelen om slekten Muus som sto i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift III side 213 i sin helhet, hvis du skulle være interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tage Andresen

Hei.Kunne tenkt meg en kopi av artikkelen du nevner Lars Ove!Jeg er etterkommer etter Sorenskriverens sønn Christopher Nielsen Muus (1630-1714)som bygde Musstua på Stange. Og videre etterkommer etter hans datter Bente Christophersdatter Muus(1680-1752) g.m Erik Eriksen Opsal.tage1976@start.noMvh Tage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Lars Ove (4) Jeg er interessert i artikkelen om Muus da jeg leter etter en mulig Catrine Augustinusdatter Muus fra midten av 1700-tallet nevnt på en Ancestry file, men uten referanser.Er det noen andre som vet om hun har eksistert, er jeg takknemlig for tilbakemelding, enten her på DA eller til kai@ostreng.comMvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ragnar Moslet

Hei Lars, det er min kone som er etterkommer av NRM. Om du vil ta bryet med å sende meg kopi av artikkelen så er jeg takknemlig. E-post ragmosle@online.no. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars Ove Wangsten Er det mulig å få tilsendt artikkelen om NRM som du nevner i ditt innlegg Nr. 4 På forhånd takk . Det er innviklet det her , men i samarbeid med en lokalhistoriker i Romedal , er det blitt funnet ut at min tipp tipp oldefar Nils Olssønn født ca. 1775-80 , i Romedalsboka står det 1785, men dette er i følge ekspertisen i Romedal feil , var sønn av Ole Nilsen v. Bryni søndre , i sitt andre ekteskap med Christense Amundrud. Ole Nilsen var sønn av Nils Christoffersen Muus og Anna Olsdatter , Nils Christoffersen Muus er i linjen etter NMR 2 ekteskap med Marie Diederichsdatter Nøff , Christoffer blir vel da sønnesønn av NMR ( er ikke sikker her enda , da jeg ikke har fått i noe mer utfyllende anetre enda ) Vennlig hilsen Bjørn Løkken : bjoernler@live.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

hei Lars Ove , jeg takker og bukker , er det andre som kan bistå med informasjon og som kanskje også tilhører ' min linje ' som er beskrevet i innlegg Nr. 9 så mottas alt med takk og likeledes evt. kontakt ogsåVennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tage Andresen

Hei Bjørn.Du kommer inn på 'min linje' fra Musstuen på Stange. Det er en kort slektstavle under Muustuen i Stanges bygdebok som er lagt ut på nett her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Tage , hyggelig med kontakt , kunne vært interesant og utveksle informasjon . Det er såpass mange rundt omkring som forsker på Muus at jeg og Randi i innlegg nummer 1 har såvidt fundert på om vi skal opprette en ny Muus tråd , men en er avhengig av og kunne samle alle tråder på en oversiktelig måte en eller annen plass på nettet ( ha en moderator ) samtidig så kunne vi linke det opp til det Danske DIS forumet også fordi jeg tror det sitter mange i Danmark som også forsker på ætten Muus . Og så hadde det vært fantastisk hvis noen i Oslo som forsker på Muus , kunne være behjelpelig med og gjøre en innsats på riksarkivet for og lete frem gamle Muus dokumenter , fått dem scannet eller avfotografert. Hva synes du om ideen ? Tar gjerne imot synspunkter fra andre også . Min mail adresse er bjoernler@live.no Ta gjerne kontakt om du / dere vil .God påske til Lars OveVennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.