Gå til innhold
Arkivverket

[#18752] Hans Ludvig Torgesen Solberg reiste til USA


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hallo. Finnes det noen som har viten om denne person?Hans Solberg kom til Amerika 1903. Han ble gift med Kristiane Haugoss (Annie, Anna)og bodde i Minneapolis med barna:MAE, LILLIE, ELLA, HARRY og GRACE, foreldrene var tilbake i Norge på besøk i 1925-33, eller noe circa deromkring hilsen BJørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Visst det er i USA du vil ha opplysningar, så er kanskje ein av desse interesann?Visst ikkje det dukkar opp 9 forskjellige personar her med namnet Harry Solberg, så søk i søkjefelta.God Jul!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hallo. Det er i USA jeg ønsker svar,for han utvandret dit og ble boende til han døde, men vi vet ikke når han døde og heller ikke om noen av barna lever eller har barn igjen. Mariann, jeg skjønte ikke hvilken kilde du var inne på. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Litt mer opplysninger om Hans... når han ble født og hvor, hadde vært fint, og lenke til emigrasjonen, og lenke til 1900-ft.. da blir alt så mye lettere..(marker nett-adressen, høyreklikk, kopier, klikk inni skrivefeltet her, høyreklikk og lim inn. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Kanskje det er denne mannen (kopi frå family search):IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Hans Ludwig SOLBERGBirth: 15 MAR 1878 Ovre Eiker, Buskerud, NorwayChristening: 10 JUN 1878 Ovre Eiker, Buskerud, NorwayDeath: 25 JUN 1962 Minneapolis, Hennepin, MinnesotaBurial: 28 JUN 1962 Minneapolis, Hennepin, MinnesotaParents: Father: Torger Halstensen Family Mother: Maren Larsdatter Messages: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Her er endå ein kopi frå family Search. Her er riktignok dødsåret oppgitt til 1972, men namn, dødsdato og stad er den same. Det er difor sansynlegvis same mannen, men ein skrivefeil ein av stadane.Hans Ludwig SolbergEvent(s): Birth: 15 MAR 1878 , , Norway Christening: Death: 25 JUN 1972 Marriages: Spouse: Anna Hveem Family Marriage: 19 JAN 1907 Minneapolis, Hennepin, Minnesota mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!MN death certificate viser dødsåret til 1962.SOLBERG, HANS L.CertID# 1962- MN-024974Date of Birth:03/15/1878Date of Death:06/25/1962County of Death:HENNEPINLenke Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg antar det er samme Hans Solberg som jeg finner i folketellingene for 1920 og 1930 i Minneapolis. Han er gift med Anna, men barna stemmer ikke med de som er oppgitt i innlegg 1.I 1920 gis det følgende opplysninger:Solberg, Hans, 41 år, immigrerte 1903Solberg, Anna, 37 år. Jeg klarer ikke se klart når hun immigrerte.Barn: Olga M, 12 år, Theodore O (tror jeg), 10 år, Arthur H, 8 år.1930:Solberg, Hans, 52 år, alder ved ekteskapsinngåelse 28 år, immigrerte 1903Solberg, Anna, 47 år, 24 år da hun giftet seg, immigrerte 1905.Barn: Olga M, 22 år, Orville T, 20 år, Arthur H, 18 år, Richard A, 1 10/12 år.De bor 3145 33rd Ave So, Minneapolis både i 1920 og 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kirkebok for Eiker: Hans Ludvig er født 5 april 1878 på Solberg i Øvre Eiker. Døpt i Haug kirke 10 juni. Faren er gårdbruker Torger Halstensen f. 1853. Moren er Maren Larsdatter f. 1848. Det sies ved dåpen at foreldrene er viede 20 april 1878. Faddere ved dåpen er Christiane Arnesdatter Lyngås, Lena Larsdatter Solberg, Johan Larsen Solberg, Andreas Larsen Solberg og faderen. Barnet er ført som 'uægte'. Barnet er meldt til presten av Lena Larsdatter Solberg.Hans Ludvig er ikke sammen med foreldrene i 1891 tellinga på Eiker. Han er ikke på Eiker i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kirkebok for Eiker: Vielse 26. april 1878 i Haug. Begges første ekteskap. Torger Halstensen. tjenestedreng på Stenseth i Haug - født i Sigdal 12/ 8 ? - 1853 - konfirmert i Sigdal 11/10-1868 - far: Halsten Reiersen OG Maren Larsdatter født på Solberg i Eker 6/6-1848 - konfirmert i Eker 11/10 1863 - far: Lars Johansen - forlovere: Johan og Andreas Larsen Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! JEg og fant de som du fant, LEN... men, jeg har begynt å vente med å 'gjette' til den som ønsker opplysningene i hvertfall forteller det de vet!Ingen av de barna som bodde med den H. Solberg stemmer med de Bjørg informerte om, derfor tok jeg meg ikke tid til å skrive det ned..Bjørg, Hva er kildene dine for navn og sånn??? (igjen!!! tror de fleste av navnene er klengenavn.. klems Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei alle sammen. Disse opplysningene er helt sikkert korekte. Jeg har fått de opplysningenefra ei dame i Wisconsin, men jeg tror det er en sammenblanding.De navner som jeg har på kone og barn tilhører KITTEL HALSTENSEN LIE født i Sigdal i 1860, han emigrerte også og var nabo med både dama i Wisconsin og Hans Solberg. Jeg beklager feilen , men har ikke funnet sammenhengen før nå. Tusen Takk og GOD JUL...BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Igjen ein kopi frå 'MN. Death certificate': Denne gong vedr. ein Arthur H. Solberg f. 1912, dvs. personen var 8 år i ft. 1920, det same som Arthur i innlegg 12.SOLBERG, ARTHUR H. CertID# 1977-MN-028735 Date of Birth:09/21/1911 Place of Birth: MINNESOTA Mother Maiden Name: OLSON Date of Death:11/17/1977 County of Death:HENNEPIN Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Og her er det same for Theodore (eller Theodore Orville)10 år i ft.1920:SOLBERG, THEODORE ORVILLE CertID# 1988-MN-018748 Date of Birth:10/15/1909 Place of Birth:MINNESOTA Mother Maiden Name: (UNKNOWN) Date of Death:07/24/1988 County of Death: HENNEPIN Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei og takk så mye Helga. Kan du finne Kittel H LIE(MULIG CHARLIE til fornavn) og han sin familie? Søker du bare på family search? Jeg har ikke funnet der,men jeg har kanskje ikke vært oppfinsom nok på søkemulighetene.Takk igjen og GOD JUL....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant ham, tror jeg. I minneapolis, 1920, 30th avenue southTuff?? (skal sjekke ham etterpå), Oscar S, 33 år, head, gift, f. i Minnesota av norske foreldre Tuff?? Mae, 34 år, wife, f. i Minnesota av norske foreldreLee, Charles H., Widowed, Father in law, 59 år, f. i Norge, immigrerte i 1881, Nat. i 1886 (ser det ut som)Lee, Grace, sister in law, 22 år, f. i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja.. kan vel se tilforlatelig ut denne: OSCAR TUFF Birth Date: 12/06/1886 00:00:00 Death Date: 09/27/1958 00:00:00 h Death Place: HENNEPIN State File Number: 006919 Mother's Maiden Name: JOHNSONog her er mae: MAE H. TUFF Birth Date: 04/24/1889 00:00:00 Death Date: 04/14/1987 00:00:00 Death Place: HENNEPIN State File Number: 009381 Mother's Maiden Name: HOGAAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Charles H. Lee bodde hos sin datter Mae også i 1930, Mae og Oscar Tuff hadde ingen barn.Det bodde også to nevøer hos Oscar og Mae Tuff, nemlig Kenneth Pettersen, 13 år og Robert Pettersen 11 år. De er begge f. i Minnesota av foreldre f. i Minnesota.De bodde fremdeles i 30th Av. South i Minneapolis.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

hei.Jeg legger merke til at Hans Solberg ikke er sammen med sine foreldre i 1891.I 1900 tellinga står det i rubrikken for fødested noe med Nes i Hallingdal, kan han oppholde seg der i tellingen for 1891 ? Jeg har alltid hørt at Hans er Maren sin sønn fra før ekteskap, Men de gifter seg før Hans blir født.Hva bør jeg sjekke for å få dette mest mulig Korrekt?....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.