Gå til innhold
Arkivverket

[#18764] Fra Sverige til Norge i nyere tid


Gjest Marit Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ellefsen

Har noen et tips om hvordan finne en svenske som utvandret til Norge på 70-tallet? En svensk slektsforskervenn leter etter en kvinne; [tekst fjerna av omsyn til personvern. red ] Hun emigrerte til Usa i 1958, flyttet deretter til Norge (gift med en nordmann.) rundt 1970. [...] Takker for tips om hvor jeg kan lete. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Selv om dette vel er på kanten mht. levende personer, er vel tipset mht. til slike saker å bruke avisenes 'skattesøk' (jeg bruker Bergens Tidende) eller Telefonkatalogen (gulesider.no).Et enkelt søk førte til treff i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Takk for hjelpen! Jeg skal formidle dete videre til min venn i Sverige. Jeg vet at det å etterlyse nålevende personer ikke er disse sidenes hovedarena, men hadde et håp om at min venn kunne finne henne. Takk. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har igrunnen ikke vært så enig i den 'ikke nålevende' policyen som har rådet på DA... men nå ble jeg litt usikker faktisk...Tenk om denne damen faktisk ikke ønsker kontakt med denne mannen i Sverige???I sånne tilfeller synes jeg vi skal være mellom-personer, og sende forespørsel om vedkommende ønsker å bli kontaktet av denne mannen i Sverige...Vi skal huske på at vi som Slektsgranskere har fått litt kompetanse på å finne folk...Jeg synes vi skal være litt forsiktige. Hva vet vi om denne mannen i Sverige i forhold til denne damen som her er blitt funnet? (Ja, det ligger på nettet, men det har ikke denne damen på 66 år bedt om!!!!)La oss tenke oss om folks.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Det overrasker meg like mye hver gang... hvorfor skal vi alltid lete etter grunner til at vi IKKE skal forsøke å hjelpe noen. Jada, det kan tenkes at damen ikke ønsker kontakt, men hva om hun faktisk gjør det? Skal vi ta fra dem den muligheten, bare fordi det alltid er noen som leter etter 'hvis og dersom'? Det er jo hele tiden folk som leter etter hverandre i forbindelse med skole jubileer osv, noe dette kanskje er. La oss ikke se spøkelser i alle hjørner... Marit. PS, informasjonen er videreformidlet. Nå er det opp til dem det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var ikke sånn mend, Marit!!! Beklager! Men, allikevel skal vi tenke litt på det, jeg har nemlig selv vært i en sånn situasjon!En eldre amerikaner ønsket å finne, og få kontakt med sin norske familie. Jeg fant en fetter, og synes det er veldig nær familie! Heldigvis ringte jeg denne norske fetteren først, for denne nordmannen var absolutt ikke interessert, 'av grunner jeg ikke hadde noe med' , og han var direkte sint! Og, jeg fikk bare beskjed om at dersom jeg ga denne amerikanske fetteren hans adresse og telefonnr. skulle jeg få med ham å gjøre....Derfor foreslår jeg bare at vi kanskje istedet er mellomperson før evt. kontakt direkte.Jeg ser ikke spøkelser, men helt lys levende mennesker :)Igjen Marit, jeg mente IKKE å ødelegge gleden ved å hjelpe, jeg bruker timer hver dag på å hjelpe andre! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes personlig at de som lever ikke skal ettersøkes her i full offentlighet. Er det arv fra en rik onkel i Amerika så finnes det advokater eller lignende som tar seg av den slags. Er det om å gjøre å finne denne personen så finnes det andre mere diskre måter å gjøre det på.Hva vet vi om forholdet disse personene har seg i mellom.I dag finnes det desverre en del mennesker som trenger å gjemme seg pga. overgrep og andre ting. Skal vi virkelig sette klassefester og jubileer foran deres sikkerhet eller ikke ta hensyn til hva de selv kunne mene om saken.Det er kanskje ikke så stor sjanse for at man treffer på et slikt tilfelle, men om man skulle komme til å utevere 1 så er det 1 for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Berit, og jeg synes ikke det er særlig bra å peke ut mennesker som står oppført på skattelister etc. Det er nok å henvise til at slike finnes. Den vanlige fremgangsmåte her i forumet er grei nok - synes jeg. Når man har nådd så langt at det blir snakk om gi konkret informasjon om den person man etterlyser, oppgir man sin mailadresse og får sin informasjon privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

For ca. 3 år siden fant jeg den kjødelige far til en amerikansk dame født under krigen med en norsk sjømann som far og som etterlyste etter ham på soc.genealogy.nordic. Jeg tok da først kontakt med mannen, som var midt i 80-årene, og spurte om han var interessert i kontakt. Det var han, og kontakt mellom far og datter ble opprettet. Jeg har fått mange takker fra dem siden! Men som andre har sagt, jeg tror det er svært lurt å ta kontakt først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Levande personar skal ikkje etterlysast med namn i debattforuma i Digitalarkivet. Første innlegget er difor redigert, og innlegga som omtalar vedkomande med namn er fjerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Frelsesarmeen hjelper også med å finne personer. De er flinke!For et par år siden hjalp de meg med å finne slekt i Danmark. Det kostet 500 kroner. Kjempebillig egentlig! De tok først kontakt med danskene og spurte om de ville ha kontakt med meg.Det var med stor spenning og glede vi møttes i København kort tid etter. Og det har blitt mange turer etter det, begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.