Gå til innhold
Arkivverket

[#18765] Halvor Østensen i Krødsherrad


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg har i flere år prøvd å finne det endelige beviset på min 3tippoldefar Halvor Østensen, men har ikke funnet det endelige beviset for noe som helst.I 1801 står følgende om Halvor under gården Snersrud i Krødsherrad:Halvor Østensen, Tjenestedreng, 25 år, ugiftPå samme gården står tjenestepiken Berte Olsdatter på 19 år. De får senere sønnen Østen i 1804 som blir min 2tippoldefar. De blir aldri gift, men gifter seg på hver sin kant. Han ender på Sorteberg og hun på Nore. Jeg vet at hennes slekt er fra Lier og før det fra Åssida ved Drammen, men hans slekt er helt ukjent. Kan noen hjelpe meg. På forhånd takk. MVH Torbjørn S-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg skjønner at du har problemer. Kirkebøkene i Krødsherad er jo også borte i den periodem som Halvor Østensen skal være født. Du kjenner sikkert til ay bøkene er borte fra 1742/43 - 1776.Jeg finner en Østen Torgersen boende under Nor i 1765 skattetellingen. Hvorvidt han er en av dine kan jeg jo ikke vite. Jeg antar du også har sjekket ut at Halvor ble konfirmert i Krødsherad.Jeg antar at Østen Halvorsen , født 1805 var den du skrev om som bodde på plassen Heia nordre uunder nedre Nore. jeg legger her merke til at Torger navnet ikke er brukt. Kanskje ble det slik at Berte Olsdatter giftet seg med Isak Haraldsen ?Eneste som jeg finner som kan være av interesse er Østen Torgersen. Jeg bør vel nevne at Østen er et godt hallingnavn og det er jo ikke langt opp til Flå.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo og takk for innlegget. Nei jeg visste ikke at kirkebøkene var vekk i den tidsperioden.Ja, Østen Halvorsen er min 2tippoldefar, og det er riktig at Berte Olsdatter ble gift med Isak. Hun var ellers fra Brurbergeie i Sylling i Lier, men mora, Ellen Erlandsdatter, var trolig fra Ringneseie i Krødsherad. Denne Østen Torgeirsen var helt ny for meg. Jeg har i alle år hatt en Østen Amundsen som dør på Sorteberg i 1782 tror jeg det var. (akkurat nå skriver jeg bare etter hukommelsen). Han var krylling, men vet ikke om dette er faren. Finnes det noen andre steder jeg kan finne ut om denne Østen Torgeirsen. Jeg har ikke tilgang til skattetellingen for 1765. Ja, jeg har søkt etter Østen i Flå og Nes uten hell. Håpet på at han kanskje kunne dukke opp ettersom de ny bygdebøkene herfra kom, men har foreløpig ikke hatt hell. Men tusen takk skal du ha. Kommer du over noe mer er jeg taknemlig. Mvh. Torbjørn S-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har ikke kommet noe videre med denne saken, utenom at jeg fant ,sikkert din , Halvor Østensen , Sortebergeiet konfirmert i Krødsherrad i 1794. Jeg fant han ikke døpt der. Det var en Østen Nielsen som hadde en kone Ingeborg. Hun ble introdusert tidlig i 1777.Det var en Aase Østendsdatter som bodde under Nohre i 1792 da hun ble konfirmert.God jul og et riktig godt nyttår.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk takk. Svaret på denne gåten kom pr. tlf. før jul. Thorleif Solberg på Hønefoss og Terje Østro hadde løst saken. Halvor Østensen blir konfirmert 1795 og kalles da Sorteberg-eiet. Dermed må han være sønn av den Østen Rasmussen som er født 1735 på Ørpen i Krødsherad og dør på Sorteberg-eiet i 1796. Fantastisk flott.Men dermed kommer et nytt problem. Finnes det en kvinne i kildene som kan være Halvor Østensens mor og gift med Østen Rasmussen.Østen Rasmussen var sønn av Rasmus Andersen Ørpen og dennes andre kone som vistnokk skal være ei Kari Halgrimsdotter fra Ve i Flå. Så den sida er grei.Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet også. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Kildene er skattelistene for 1765. Jeg har dem hjemme. Kopiert av de originale kildene av og fra Statsarkivet på Sogn i Oslo. Jeg har for Krødsherad , Sigdal , Eggedal , Norderhov og noen av listene fra Flå , helst Sørbygda og fra Snarum på Modum.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.