Gå til innhold
Arkivverket

[#18776] Johan Steberg invandrad till Sverige ca 1700


Gjest Jan Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Lindberg

År 1700 dyker en Johan Steberg upp som organist och klockare i Gamleby, Kalmar län, enligt kyrkböckerna. Han avlider 1736. Vid dopet av Johans son Ambrosius år 1731 omnämns även en Lauritz Steberg.Namnet Steberg finns endast inom en släkt i Sverige och kan härledas tillbaka till Johan Steberg. Kan det vara så att han och Lauritz utvandrat från Sör Fron, där släkten funnits sedan 1600-talet? Någon som vet?Tacksam för upplysningar som kan klargöra dettaJan Lindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tviler på at en person fra gården Steberg i Fron, som var flyttet ut og hadde tatt seg utdannelse (som organist etc) ville velge å kalle seg Steberg som slektsnavn (selv om det ikke er umulig). Har undersøkt om navnet finnes i f eks Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Lindberg

Tack för inlägget Tore H Vigerust!Sökningar på Internet ger endast träffar på Steberg i Sverige, Norge och USA. De amerikanska tycks samtliga stamma från samma släkt i Norge.Namn på -berg utan ett föregående 'n' finns inte i min tyska atlas men tack för tipset att fördjupa sökandet till tyska släktforskningssidor.Jag tror likväl mest på det norska spåret tills vidare och tar tacksamt emot mer input!Jan Lindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har hatt kontakt med etterkommere av Ole Johnsen fra Steberg i USA, denne familien kom fra et torp under Steberg i Fron, men de utvandret mye senere - 1860-tallet. Ole Johnsen giftet seg med Karen Olsdatter Stai fra Stor-Elvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.