Gå til innhold
Arkivverket

[#18779] Uforklarlig skifte av etternavn


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

Min farfar het Christiansen til 1890, da han skiftet navn til Rønning. Tenker en seg at navnet opprinnelig var Rydning ville det gi mening hvis han var fra gård, men han er født i Oslo 1862. Jeg har mistanke at flere (søsken) også byttet navn. Har noen en rimelig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var vel rundt 1890/1900 at det ble vanlig å kutte ut 'patronymikoner' dvs at man sluttet å kalle seg Christiansen etter sin far som da het Christian. Det ble vanlig at man tok et fast navn etter en gård (eller et annet familienavn), og i ditt tilfelle (og mitt), så er det vel en Rønning-gård, som det 'mysser' av over hele landet, kanskje spesielt i Trøndelag. Jeg har navnet fra en gård Rønningen i Melhus.Dersom du vil forsøke å finne ut hvilken gård det dreier seg om, kan du jo f.eks. opplyse litt mer om farfar!Her kan du finne navnestatistikk for Norge:http://www.ssb.no/navn/Det er 18 menn som har Frank som første fornavn, og Rønning som etternavn. Det er 10 menn som har Frank som eneste fornavn, og Rønning som etternavn.Det er 5287 som har Rønning som etternavn. Hilsen fra en navnebror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Ett tips. Jeg hjalp for en tid tilbake min fetters kone med det samme problemet. Det endte opp på Aasrønningen på Hedmarken.De som flyttet ut derfra kaldte seg Rønning. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Takk for alle tre innlegg. Jeg forstår at det må være forbindelse til et gårdsnavn. Christian August Christiansen (Rønning) ble født i Oslo 1862. Foreldre var Martin Christiansen født i Frogner i Lier 4.11.1829. Har så langt ikke funnet Rønning eller lign. som gårdsnavn i Frogner- Berthe Marie Olsdtr født 1835 i Skedsmo. Det finnes kanskje bygdebøker for disse to stedene? Forøvrig var Christian Augusts besteforeldre Christian Olsen fra Justad (selveier) og Anne Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Norsk stedsfortegnelse' har en gård Rønningen i Lier med postadresse (i 1972) 3416 Meren. Dessuten en i Lier med postadresse 3413 Tronstads bruk. Ikke langt unna, i Hurum, er også en Rønningen med postadresse 3476 Storsand i Hurum.Nå ser jeg at Justad ytre har et bruk Rønningen i 1900, så du har vel navnet derfra.mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Jeg er stor takk skyldig til Arnstein,Terje og Kari for innspill og nyttig informasjon. Jeg tror nå at det er rimelig sannsynlig at farfar kan ha navnet sitt fra en gård i Lier eller nærheten. Christian Augusts far het Martin Christiansen født og døpt i Frogner, Lier 1829. Hans far igjen het Christian Olsen fra Justad. Arnstein sier at Justad ytre har et bruk Rønningen. Har forsøkt, uten hell hittil, å finne ut mer om dette. Imidlertid kan jeg ikke utelukke de andre referansene. Jeg ønsker dere en God Jul. M.v.h. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager Frank, men jeg har vært litt opptatt med barnebarn, nisser, juletre, risengrynsgrøt, gløgg, aquavita osv, men du vil finne Rønningen her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.