Gå til innhold
Arkivverket

[#18780] Skifte i Nordfjord - Høynes, Eid


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i følgende to skifter, men det haster ikke, så gjør unna jula først: Førenamn Etternamn Gard Skipreie Side Protokoll År4232 Rasmus Rasmusen Høynes Eid 13b 16a 1774-17777794 Rasmus Rasmusen Høynes Eid 18 22a 1813-1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg veit ikkje om det er denne Rasmus'en du spør etter: Rasmus Rasmusson Nedre-Høynes (1742-1822)? I så fall må du ikkje rette deg etter Ålandsboka sine opplysningar der, for dei er feil.Eg har sett skiftet etter denne Rasmus'en, og der er to arvingar utanom enkja, nemleg barneborna Rasmus og Mari, born av den avdøde sonen Rasmus Rasmusson (1777-1813).Så dersom Rasmus d.e. har hatt fleire born, er dei i alle fall døde utan etterkomarar før 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase: Jeg vet ikke riktig hvilken Rasmus Rasmussen jeg ser etter, men vi har tilsynelatende en ane på Nedre Os, og jeg forsøker å finne ut hvem faren er, og hvem som evt er mor til en eventuell sønn ved navn Rasmus Rasmussen, som er født 1776, 8 år før ekteskapet mellom Rasmus R. og Brithe Stephensdtr Os. I ekteskapet med Brithe har jeg barna Stephen, Mathias og Kari som alle finns i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er to forskjellege Rasmus Rasmusson ute og går samtidig, det er der bygdebokforfattaren gjer ein feil.Han som var gift med Brite Steffensdtr Os døydde i 1807, og arvingar i skiftet er Steffen, Mattis og Kari.Den andre var gift med Kari Rasmusdtr Orheimsbakke (1739-1823), som altså var mor til Rasmus f.1777, og det er skiftet etter han eg har referert i innlegg (2).Eg har fundert på om dei to Rasmusane faktisk kunne vere brør. På det andre bruket på Nedre Høynes har bygdeboka ein brukar Rasmus Rasmusson f. Skeistrand d.60 år gammal 1774 - det kan vel vere han som er omtala i skifte nr 4232? Det skiftet har eg ikkje sett - kanskje kan det gje svar på gåta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Han Rasmus som er på bruk nr 3 på nedre Høynes, kommer fra Reksnes i Davik og er gift 5/7-1767 med Kari Rasmusdatter Lund. Åland har nok her tatt feil eller det er en trykkfeil for han omtaler begge Kari fra Oremsbakke, det er nok bare hun på bruk nr 2 som er derfra, og det er Rasmus Rasmussen Reksnes(Høynes) og Kari Rasmusdatter som er foreldre til Rasmus døbt 3/10-1776. Ellers er det ikke så lett å forstå hva du er ute etter Tor, du skriver at du trolig har en ane til Nedre Os, men hva er du ute etter? Forklar litt mere så skal jeg prøve å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter R. R. Høynes er datert 25. mai 1774,og omtaler den salige manns tre barn 'Noe Rasmussen, boende her paa Gaarden, Rasmus Rasmussen 19 aar gl. og Cecilie Rasmusdatter 22 Aar'.Skiftet med referanse 22a-18 er datert 18. september 1813, og omtaler enken Kari Gregoriusdatter, med lagverge lensmann Peder Gregoriussen Kiøllesdahl, og barna Rasmus R., 10 år gammel, med formynder Martinus Olsen Høynes,og datteren Marie Rasmusdatter, 7 år gammel,med formynder Abraham Halstensen Høynes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først takk til Yngve for skiftene på selveste julaften. Rune: På Nedre Høynes nr. 3 er nevnt Rasmus Rasmussen, g 1) m/Brite Steffensdtr Os, og 2)m/Kari Rasmusdtr Orheimsbakke. Den samme (?) Rasmus (soldat) og og Brite er oppført på nr. 3, Nedre Os i 1794. Jfr. innlegg 3.Spørsmålet mitt ender nå opp med: Hvem var foreldre til Rasmus Rasmussen gm Kari Gregoriusdtr som er nevnt i det ene skiftet som er gjengitt foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Forstår jeg deg rett når du sier at Rasmus Rasmussen på Høynes nr. 3 fra Reksnes først var gift med Kari Rasmusdatter Lund,og at de to var foreldre til Rasmus Rasmussen gift med Kari Gregoriusdtr? Og at den samme Rasmus fra Reksnes deretter giftet 28.12.1784 seg med Brithe Steffensdtr Os? I så fall går min kabal opp, selv om lenken til Nedre Os skulle bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det er riktig, men han var aldri gift med Brithe Steffensdtr. Os, det er feil i BB for Eid det som står om det giftermålet. Far til den Rasmus R. Høynes som gifter seg med Brithe S. er trolig den Rasmus R. Skeistrand som er gift da med Kari Noesdatr. Oremsbakke på bruk nr 2. De er gift 5/6-1746.Rasmus R. Høynes er døbt 18/1-1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase TR Sæther

Og vil ein ha endå meir forviklingar her, kan ein ta med at Kari Gregoriusdtr hadde to søner som heitte Rasmus - ein i 1. ekteskap, oppkalt etter bestefaren, og ein i 2. ekteskap, oppkalt etter avdød husbond. Begge levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.