Gå til innhold
Arkivverket

[#18784] Lie, Orkdal?


Gjest Arnfinn Småli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Småli

Jeg har i flere år, forgjeves, prøvd å finne opphavet til min tippoldemor, Hansine Olsdatter Lie, født ca. 1838. Hun sies å ha kommet fra Orkdal, og da hun giftet seg i Mo i Rana i 1862 er hennes fars navn oppgitt til O. Olsen (!). Er det noen som kan svare på om det finnes avskrift av skiftebøker for Orkdal (som kanskje kan gi noen spor) eller må jeg eventuelt låne mikrofilm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Ja, Astrid, det er henne. Jeg kjenner hele historien hennes fra hun kom til Rana i 1861 til hun emigrerte til Amerika på -9o-tallet. Men, det eneste jeg vet om livet hennes før det, er det jeg har nevnt, samt at hun fødte dattera Marie utenfor ekteskap i april 1859. Marie ble døpt i Holtålen kirke. Skulle så gjerne kjent til Hansines opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har sjekka kirkebøkene for Orkdal uten å finne noe om Hansine. Ettersom det i 1865 står at Marie var født i Orkdal, men at det i virkeligheten var i Holtålen, er det jo mye som tyder på at Hansines fødselssted også er feil.På Family Search IGI fant jeg ei Hansine Olsdt. Lian, født 24.8.1837, Trondheim, Bakklandet. Hennes foreldre var Ole Olsen Lian og Malena Hansdt. Flaer. Ifølge FT 1875 er det oppgitt at Hansine var født i Trondheim. Kanskje dette være henne ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det er selvfølgelig slik Sigbjørn Sandsmark sier i svar nr. 3 at det er på Family Search VRI (Vital Record Index) at vi finner Hansine født. Og ikke IGI.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Dette var da fantasisk spennende, Inger. Nå ble jeg så ivrig at det var så vidt jeg fikk til å skrive navnet mitt. Som jeg sa, 'ca. 1838', kildenes opptegnelser varierer mellom 1836 - 38, men hun skal være født i august. Dessuten stemmer farsnavnet her; O. Olsen! Som du også antyder; hun trenger ikke være fra Orkdal (F 1875 sier jo Trondheim), det kan jo være slik at hun kom fra Orkdal da hun kom til Mo i Rana. Hun kom til Mo sammen med sin forlovede, Ole Johannesen fra N-Fron som ble sendt til Mo som minerer ved et nystartet gruveprosjekt. Gruvedireksjonen hadde base i Trondheim, og jeg heller til å tro at de også var involvert i gruvedriften i Orkdal. Kanskje ble Hansine og Ole kjent med hverandre der? Gruvedireksjonen betalte båtreisen til Mo for både Ole, Hansine og hennes datter Marie. Hansine og Ole ble gift på Mo i 1862, to uker etter at deres datter Johanne Mathilde ble døpt. Jeg har hele tiden tenkt muligheten av at Hansine kunne være oppkalt etter en morfar, og nå sier du at moren til den du har funnet heter Malena Hansdatter. Det stemmer jo glimrende! Jeg kan ikke si hvor takknemlig jeg er for at du har kommet med dette sporet, som jeg synes ser svært så riktig ut! Det er som jeg alltid har sagt; det er alltid noen der ute som er flinkere til å lete enn andre, og som bryr seg. Tusen takk, dette sporet må følges videre! Fortsatt god jul, du er en knupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg klarer ikke å finne ut noe mer ut fra hva som er tilgjengelig på nettet, så jeg må nok inn i kirkebøkene til Bakklandet kirke. Ole Olsen kom nok fra en gård som heter Lian (eller Lien) og dem er det mange av i Sør-Trøndelag. Blant annet finnes de i kommunene Hemne, Hitra, Stadsbygd, Bjørnør og Selby. Rennebu, Holtålen og Orkdal er også mulige. Malena Hansdatter, derimot, kunne vært lettere å finne opphavet til om der fantes en gård som heter Flaer, hvilket det ikke gjør. Jeg har prøvd flere muligheter, uten å lykkes med å finne noe troverdig. Er det noen derute som kan tenke seg hva dette Flaer betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Navnet Lian/Lien kan jo komme fra Strinda i Trondheim. Flaer kan jo også rett og slett være feiltyding av Flaa. Tror nok at det er best å sjekke med kirkeboka. Ettersom du har nøyaktig dato og årstall, samt at dåpen skjedde på Bakklandet, ville jeg tatt kontakt med Statsarkivet i Trondheim for å fått dem til å sjekke hva som står. Det er slett ikke usikkert at det kan stå hvor foreldrene var fra m.m. En annen viktig opplysning ville også være om det her dreier seg om et barn født i eller utenfor ekteskap. Send en mail til Statsarkivet, og jeg tror ganske sikkert at de kan hjelpe det med et så konkret spørsmål.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Takk for råd og støtte, Inger, jeg tenker jeg vil gjøre akkurat det. Det ville hjulpet om jeg kunne se kirkeboksida sjøl, for å tolke det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har fått opplyst fra en bekjent som har sjekket kirkeboka:født 24.08.1837 døpt 24.09.1837 Hansine uægte forældre: ungk Ole Olsen Lian og pige Malena Hansdtr FloerJeg mener også at det stod (med forbehold): Hans 2'det og hendes 7'de leiermaal. Faddere k. Jonetha Dahl, p. Johana Halmoe, p. Elen Steen, md Andreas Berg, ungk. Olaus Næss, ungk. Andr. Høiberg----------Hvis denne damen hadde 7 leiermål har du jo litt av hvert å sjekke. Det kan jo bli stor slekt av slikt.Skal forresten ikke se bort fra at Malena Hansdt. kan være fra Orkdal. Floer kan jo f.eks. være Floor. Husker ikke helt, men ser ikke bort fra at jeg har vært borti noe lignende navn i Orkdal en gang i tiden. (høyerestående embetsmenn, eller tjensestemenn e.l.) Skal gi et hint hvis jeg kommer over noe.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Takk skal du ha, Inger. Dette hjelper jo litt. Fra 1801-tellingen finner jeg Flor i flere kommuner: Røros, Holtålen, Trondheim, Meldal og Hitra, men ingen Hans, som kunne vært Malenas far. Det står vel ikke noe i kirkeboka om alderen på Hansines foreldre?Hilsen Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nei, det står dessverre ikke noe om alderen deres i kirkeboka. Skal være på utkikk om jeg kan finne noe når jeg er på leting i kirkbøker. Floer er jo et ganske spesielt navn.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.