Gå til innhold
Arkivverket

[#18799] Tuchsen / Tuxen


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hei- hyggelig å høre at du vil ha hjelp med Tuchsen fra Lubeck.Dette er noe jeg arbeider med. Husk at det er minst 2 forskjellige familier det er snakk om. Har du noen konkrete opplysninger jeg kan gå utfra så hjelper jeg deg gjerne! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Per Nermo: Har du dokumentasjon på at Henrik og Breke er Hans Schnell sine foreldre? Og har du dokumentasjon på at Barbra Hansdatter Schnell g.m Johan Friederich Tuchsen er datter av 'denne' Hans Schnell? Hans SCHNELL CIR1667 - 18 Jul 1721 OCCUPATION: KapteinBIRTH: CIR1667, (usikre foreldre) Bergen BAPTISM: 'Hans Snell på Søndmør' ? DEATH: 18 Jul 1721, Luster, SF ? NATURALIZATION: 1718, Sjef for Lusterske kompani Father: Henrik SNELL Mother: Breke Lucasdatter HOLTHUSmvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Juliane Rebecha Tuchsen f. 1768 d. 11/8-1811, er datter av sogneprest J.H. Tuchsen. Dette er 4x tipp oldenor til meg. Er ute etter de opplysninger som måte finnes om familien.Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg fant henne: JULIANA REBECCA TUCHSEN Døpt 14 Oktober 1768 , Fjaler i Sogn Og FjordaneFar: JOHAN FRIDERICH TUCHSEN f.1723 i Bergen Han var sokneprest og sønn av Johan Friedrich Tuchsen og Barbra Hansdatter Schnell.Det kommer mer !!!!! mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har et problem: Hvem var Julianas Mor? Kan det ha vært Anna Nikolaja Hiort , sokneprest J.F. Tuchsen's andre kone?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Av hva jeg har sett så er andre konen mor til Juliana. Juliana sin datter er navngitt etter sin mormor. Hun heter Niikolaia Hansdtr f. 19/9-1810.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Men jeg lurer på en ting! I privatarkivene som ligger på riksarkivet, er slekten Tuchsen nevnt. Disse kan kanskje være av interesse.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan Frode (innlegg 5): Svaret på ditt første spørsmål er 'nei', hvilket vel fremgår av at jeg (som du gjengir over) tydelig har anført 'usikre foreldre' på Hans. Og hvis det er 'denne' Hans Schnell som er g.m. Aseline Corneliusdatter så virker det 'meget sannsynlig' at Barbara er deres datter, siden hun selv døper en datter Aseline Cornelche i Korskirken den 29 sep 1720. Men dokumentasjon har jeg ikke ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

79 Nordre Bergenhuus Ytre Holmedahl Dahle Øen* 1446 Anne Nicolai_tuxen Huusmoder 67 Enke efter første ægteskab Bruger gaard og har en liden pention af kaldet og post kasen K1447 Giertru Jacobiate Tuxen Hendes datter 37 Ugift K1448 Anders Hanssen Mand 51 Gift anden gang Tienestefolk M1449 Carnilske Hansdatte Hans kone 49 Gift første gang K1450 Simon Christophersen Tienestefolk 33 Ugift National soldat M1451 Jacob Olesen Tienestefolk 28 Ugift M1452 Kari Tollachsdatte Tienestefolk 40 Ugift K1453 Johan Hanssen Huusmoderens datter søn 5 M1454 Hans Olesen Mand 33 Begge i første ægteskab Huusmand med jord M* 1455 Juliana Rebechail Tuxen Hans kone 33 Begge i første ægteskab K1456 Ane Hansdatte Deres barn 2 KUt ifra denne utskriften f.t.1801 tror jeg at vi har rimelig god grunn til å anta at nr.1455 er datter av nr.1446. Nr.1446 er enke etter Sokneprest Johan Fredrich Tuchsen.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Davidsen

Denne Barbra Susananus Fridrichd-Tuxen skal ha vore dotter i fyrste ekteskap av sokneprest Johan Friedrich Tuchsen. Ho døydde på Tukthuset i Bergen mars 1820, kor ho var hensett etter å ha vorte dømd for oppmoding til mord på versonen sin. Er der nokon som veit noko meir om henne?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til opplysing var det sonen Johannes C. som var mordaren. Han var averetta med øks i 1814; den siste avrettinga i Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Mordofferet var Simen Christophersen Aurvåg, kona var Janiche Clemtsdtr. og morderen, bror hinnar, Johannes Clemetsen. Men den som tilstod å stå bak, var Barbra Fredriksdtr. (Tuxen). Ho var i ft1801 gift med ein Clemet - og båe borna finn ein i ft1801 saman med foreldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Mannen til Barbra S. F.dtr.-Tuxen var Clemet Jacobsen. Han var, ifølgje kb f. 1742 og død 30.10. 1808.Janiche hadde minst tre born med Simon: Cathrine (f. omlag 1811/12) - på Aurvåg i 1865. Klemet (f. og d. 1810 - en dag gamal) - og Klemet f. 27.9. 1814 (altså etter farens død).Om nokon kan bidra med meir opplysing om denne slekta, ver gild å gjera det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Framgår det hva som var grunnen til at Barbra Fredriksdtr. (Tuxen) så gjerne ville se sin svigersønn av dage ? Hvor lenge (før 1814) skjedde mordet, og hvor/hvordan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.