Gå til innhold
Arkivverket

[#18806] Jens Kristiansen, Verdal. En oppsummering.


Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

Når det gjelder Jens Kristiansen vil jeg komme med følgende oppsummering:1. Jens flyttet til Alstahaug medbringende attest fra presten Steen (prest i Verdalen) i 1844. Alder 25 år. Oppgitt tidligere oppholdsted Verdalen. (NT 74 side 273).2. Jens giftet seg med Cornelia Larsdatter 9.11.1851 i Alstahaug kirke. Opgitt føde/oppholdsted Verdalen. Alder 31 år. Jens´far: Christian Jensen. (NT 74 s 156)3. Kirkeboken for Verdal/Stiklestad inneholder ingen født Jens Kristiansen i aktuelle tidsperiode.4. Folketellingen 1865: Jens Kristiansen, 45 år, bosatt Vivelstad, Thjøttø. Fødested: Stiklestad.5. Folketellingen 1875: Jens Kristiansen, født 1820, bosatt Vistnæs, Tjøtta. Fødested Stiklestad.6. Jens døde 27.01.1894 på Tjøtta.7. Ingen Jens Kristiansen finnes født i Frosta, Skogn, Inderøy eller Sparbu.8.En Jens Kristiansen konfirmert i Verdal på 1830-tallet. Foreldre Christian Olsen og Margrethe Lund. Denne Jens Krisiansen ble født i Kongsberg 11.08.1819. Døpt 16.08.1819. Foreldre Christian Olsen Fogt og Margrethe Lund.9. I 2001 var det slektstreff etter Martin Jensen Vistnes (sønn av Jens) og Petrine Jørgine Pettersdatter. I den forbindelse ble det utgitt et hefte om slekta. Her står det:' Martin Jensen Vistnes var sønn av Jens Kristiansen, født i 1820 på Ragsvoll i Værdalsøra (Stiklestad).'Hva er den mest sannsynlige løsning på gåten Jens Kristiansen?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Redaksjonskomiteen for nevnte hefte er: Ulf Iversen, Lill Katrine Osberg Eide Iversen, Magnus Wistnes og Liv Mørch. Dersom noen av disse personene leser dette innlegget, kan de kanskje besvare spørsmålet.Men under 'Bakgrunns historie' først i heftet står følgende å lese: 'Martin Jensen Vistnes var sønn av Jens Kristiansen, født i 1820 på Ragsvoll på Værdalsøra (Stiklestad). Jens kom til Helgeland og den første gangen han er nevnt er i muntlige overleveringer (fra Martin Jensen) i forbindelse med at han traff Kornelia som ble hans kone..............'Jens og Cornelia fikk 5 barn; Lydia, Salamon Martinius, Nils Peder, Johan Olaus og Martinius(Martin). Martinius fikk 6 barn derav sønnen Johan Eilif Lund i 1897.Altså barnebarnet til Jens og Cornelia ble døbt Lund. Er denne opplysningen nok til å slå fast at far til Jens var Christian Olsen og mor hans Margrethe Lund?mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tilgi at jeg blander meg inn med noen personlige synspunkter her, en gang til:Nei, jeg tror ikke det at et barnebarn døpes Lund, kan anses som endelig bevis for slektskap her, men du verden for et sterkt indisium! Jeg anser det som mer sannsynlig at presten - ved vielsen i Alstahaug - feilaktig har skrevet Jensen istedenfor Olsen, enn at Martin(ius) skulle ta navnet Lund for en av sine sønner så å si rett ut av løse luften!Hva om presten var kommet i tvil om brudgommens fars navn, og så tok seg til å gjette? Da var vel Jensen det rimeligste å gjette på, siden brudgommen het Jens? Rent generelt tror jeg ikke vi skal regne med at prestene alltid nedlot seg til å spørre om igjen, f.eks. dersom de hadde forlagt en løs lapp med et navn på - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei Hans! Takk for svaret. Jeg er glad for alle 'innblandinger' angående Jens Kristiansen. Er det andre som har synspunkter er jeg takknemmelig for å høre fra dere.Kan opplyse at det er 22 personer med navn Lund på Tjøtta under folketellingen 1900. Veldig mange av dem er født på 1890-tallet.med vennlig hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

I FT 1801 bor en Margrette Lund på gården Biertnes i Stiklestad og Halle Sokn. Hun er 21 år gammel og arbeider som kokkepiige. Er det noen som har kjennskap til Margrettes videre skjebne? Ble hun værende i Verdalen? Hva med giftemål?mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.