Gå til innhold
Arkivverket

[#18807] Jeg hjelper deg med slekt fra BERGEN


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jegønsker å hjelpe nybegynnere med slekt ifra Bergen. Jeg snakker ikke om vanskelige nøtter for viderekomne.Du som er fersk i 'gamet' skal få hjelp her av meg.Vennligst kun seriøse innlegg.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Ja, den første delen av min familie som jeg jobbet med var familien i Sogn og Fjordane. Jeg trakk linjene ned til Tuchsen / Tuxen som har vist seg å være en hard nøtt, så hvis vi sammen kan løse den, med litt hjelp fra brukerforum så vil en Oslo-jente bli kjempe glad. Det har jo dukket opp mye i dag og vil vel også dukke opp mye utover dagene. Så hvis du vil hjelpe, så blir jeg glad. Jeg kan jo opplyse om at jeg har jobbet med slekten min siden våren / sommeren 2003, så jeg er fersk.Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

anbefaler at du bla. setter søkeord her på brkerforumet og jeg vil anta at du får mange tilslag på Tuchesn/tuxen. (tema er ikke nytt)Ellers kan det en generell god ide å bli medlem i DIS-Norge, hvor du treffer en rekke mennesker som har samme interesse. I tillegg vil du få mulighet til å søke i DIS-treff, se http://www.disnorge.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Opp til høyre kan man legge inn ord man søker etter og det gir vanligvis og ofte svar, da det ofte viser seg at mange spørr om samme tingene om igjen, spesiellt hvis man spørr generelt :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Torill Norseth

Hei, Jan Frode. Håper du kan hjelpe meg. Har du tilgang på ekteskap i Bergen ca 1917-1918? Det var en Jenny Arnesen f.26-8-1897 i Bergen som giftet seg ca 1917-18 med en som het Eriksen til etternavn. Jeg skulle gjerne vite fornavn, vielsesdato og hvor han var fra. Jenny ble forøvrig døpt 17-10-1897 i Domkirken. Du er en engel hvis du kan hjelpe meg med dette! Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene etter 1911 viede i Bergen men jeg har henvist din forespørsel til arkivforum. de kan helt sikkert svare. lykke til.Lenkemvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jenny Arnesen, født 26. august 1897, giftet seg i Mariakirken, Bergen 26. oktober 11918 med elektriker Otto Eriksen, født 1895, og bosatt i Knarrevig. Bruden hadde meldt flytting til Brooklyn 19. oktober 1914, men var kommet tilbake til Bergen i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk for opplysningene. Hvor er Knarrevig? Jeg søkte i FT 1900 i Bergen, men fant det ikke.Er det mulig å få vite når Otto Eriksen døde, eller er dette for `nye` opplysninger? Jenny hadde flere søsken, Hansine f.1891 i Bergen,Bergit f.1893, og Alfrid f.1895. Skulle gjerne hatt datoene. Foreldrene til Jenny het Henrik Martin Arnesen og Anne Karine Johnsen.Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Jan Frode. Jeg har flere spørsmål om denne slekten lenger bakover, kan jeg sende deg en mail? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Knarrevik i dag er på Sotra (Fjell) vis a vis der 'Rocknes' nå ligger, men kalt Knarvik i FT 1900. Knarvik i dag er nord for Nord-Hordalandsbroen (Lindås ?).Dersom du har spørsmål er det mest effektivt å lage ditt eget tema med en fornuftig/ beskrivende overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er familien til Jenny i 1900. Lenke Hansine Karoline ble født 19.05 og døpt i Mariakirken 28.06.1891.Hun var født før foreldrene giftet seg. Bergit Lauritsa ble født 01.06 og døpt 20.08.1893 i Domkirken i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du kan jo lete selv i Lenke med Børjer med Eri ; Jen og Ot .Det er noen aktuelle som du evnt kan be om f.dato på i Arkivforum (Husk lenke eller løpenr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Gude Småge

Hei Jan Frode.- kan du hjelpe meg med å finne ut om det er noen etterkommere eller hvor det ble av søskene:Betsy Alette Leganger f.1888, Johan Leganger f.23/3-1890, Margit Christofa Leganger f.1891 og Harald Leganger f. 1892? Jeg mener alle skal være født i Bergen. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ragnar Moslet

Hei Jan Frode. jeg undrer om du kan hjelpe med denne. Lorentz Bohm opptrer ved dåp i Fosnes N-T 17.02.1780 som far til (antagelig uekte) sønn Andreas Lorentsen. Mor er Siri Olsdtr. Han er også angitt som far til (antagelig uekte) datter Ane Lorentzdtr. Bohm ved dåp i Overhalla N-T 28.03.1784 Mor er Marithe Hildrum. Kilde begge; Family search (Han må ha vært en riktig støver).Den eneste Bohm jeg kan finne som tidsmessig passer er i FT 1801: Jacob Christian Bohm, 67 år og Fløtmand i Bergen. Kan Lorentz være en sønn ? Om så er fallet, hvilken opprinnelse har familien ?Er takknemlig for hva du, eller andre, måtte finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi i Digitalarkivet vil på det sterkeste anmode om at alle som har spørsmål til Jan Frode Johansen eller andre oppretter egne tema. Det er svært uheldig å skape slike samletema som dette her.Denne type samletema gjør det vanskelig å holde oversikten for alle som deltar ettersom en gjerne diskuterer et titalls spørsmål i samme debatt. Samtidig blir det vanskelig å finne igjen spørsmål når en kun kan søke på tittel på debatten og ikke i diskusjonsteksten.For å utnytte dette debattforumet maksimalt vil vi derfor råde dere til å opprette egne tema for spørsmålene deres. Da vil spørsmålene deres bli lest av mange flere og muligheten for å få den hjelpen en trenger vil øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Annette, For lettere å finne fram til tidligere ubesvarte spørsmål, vil det en dag bli mulig å søke på vedkommendes innlegg under andres tema (dvs. på alle innlegg en person har hatt i ulike debatter), eller forstår jeg deg dit hen at dette ikke er en ønsket utvikling??? Noe bør vel gjøres i retning av å utvide søkemulighetene snart----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

HeiEg har spurt dette spørsmål før som eige tema, utan hell.Eg leiter etter opphavet til mesterskredderen Lars ”Jørgenson” Krogh født om lag 1775 (FT 1801) og døydde i Bergen 1841.FT av 1801 er han nemnt som Lars Krogh, 26 år, ugift, svenn hos mesterskreddar Jørgen Friederick Møldrup 49 år, kanskje dette kan være faren? Lars Krogh vart fyrst gift 1802 med Christine Margrethe Arvesdtr. død 1813. Gift 1814 med Dorthe Elisabeth Holm født ca. 1795 (5 år, FT 1801) og døydde 1847. Deirast bopel ser ut til å være heile tiden til hans død nr. 11-38 og at dei har tilhøyrt Domkirken.For døypte i Bergen, DA 1774 finner eg ein Lars døypt 28 feb 1774 DK. Foreldre Jørgen Nielsson, Bordarbeidermann og Orlov Jensd. Etter FT av 1801 så kan dette stemme med Lars Krogh. Eg kan ikkje finne ut noko meir som forteller meg at dette er den rette Lars Krogh.”Jørgenson” er berre gjettningar ut i frå barneflokken hans.I fyrste ekteskap har eg funne eit barn, Arianche Larsdtr. Krogh.I andre ekteskap har eg funne denne barneflokken: Janniche Larsdtr. Krogh (FT 1815), Niels Christian Larsson Krogh 1815-1819, Jørgine Larsdtr. Krogh 1817-1819, Karen Gurine Larsdtr. Krogh 1819-, Jørgine Larsdtr. Krogh 1821-, Benedichte Sophie Larsdtr. Krogh 1823-1824, Niels Christian Larsson Krogh 1825-1829, Jørgen Larsson Krogh 1827-, Lars Bernhard Larsson Krogh 1829-1884,Mvh Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Elling Hanssen Høyer. Jeg kan ikke slippe dette problemet helt. Etter å ha hatt innlegg med etterlysning både på brukerforumet og arkivforumet er jeg kommet så langt.Se arkivforum 16931 og 20136 Det finnes en Hans Høyer i Bergen. Men er han far til Elling H.H. LenkeKan noen hjelpe meg å finne ut om dette er riktig far eller om også dette er et blindspor? Når det ikke finnes skifte, er det andre måter å lete på? Jeg har prøvet mange innfallsvinkler og nå har jeg hverken fantasi eller kunnskap til flere slags søk. Likvel optimist. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Christian Arentz,Det er ikke mulig, og vil ikke bli mulig, å søke i innlegg i en debatt. Brukarforumet er en svært lite prioritert tilleggstjeneste fra Digitalarkivet og de begrensede ressursene vi har tilgjengelig for Digitalarkivet ønsker vi å benytte på andre områder enn forbedringer av Brukarforumet.Nettopp pga de svært begrensede søkemulighetene vil vi nok en gang anmode om at en slutter å legge inn innlegg i denne type samledebatter. Innleggene forsvinner i mengden og dere får aldri svar på det dere spør om. Lag nye tema for hvert spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg foreslår at 'Jeg hjelper deg med slekt fra Bergen' og 'Jeg hjelper deg med slekt fra Sogn og Fjordane'-trådene slettes. De er feller, som bare sørger for at spørsmålene fra folk forsvinner. Og den eneste som ikke ser ut til å kikke innom disse trådene, er jo Jan Frode selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Per Helge i innlegg 23. Ja, jeg er nesten enig, men det kan jo også hande at vi som legger inn spørsmål her kan hjelpe hverandre selv om innleggets opphavsmann ikke er å se. Når man har forsøkt bruker- og arkivforum og ikke kommer noen vei,så havner spørsmålene her - som et slags siste forsøk. Man kunne også lage en ny tråd for uløste spørsmål. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom de som har lagt inn de siste spørsmålene hadde lest innledningen i (1) så ville de sett at dette var tenkt for nybegynnere. Jan Frode har tidliger prøvd å stoppe disse trådene pga det som Anette skriver i (18).Så til Inger (24). Dersom du ikke får svar i et ordinært tema så kan det være fordi: Din overskrift ikke fenger; Temaet ramler ut av listen for fort; Stikkord og fylke ble ikke gitt; De som vet noe ser det ikke osv.; Sist, men ikke minst kan det være at det ikke finnes kunnskap om det du spør om på dette forum og i de kilder som de har tilgjengelig.Det blir i hver fall ikke noe bedre dersom du i tillegg ønsker å gjemme spørmålet under en generell overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.