Gå til innhold
Arkivverket

[#18811] Wetland (Vatland?) ödegård i Eiken


Gjest Arvid Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Andersen

I odelsmanntallet for 1624 så nevnes det om Wetland ødegård i Eiken at den eies av to menn, Anders Thenevig og Sone Gletne. I 1666 står det om Vatland ødegård, som jeg tror er samme gård at den brukes/eies? av Svend Mattson med sønn Shone Svendsen. Mitt interesse er at jeg tror at Anders Thenevig er den samme som Aadne Thanevig fra gården Taanevig i Søgne. Vi har en tid nå forsøkt å finne ut hvor Aadne og hans far, Jens Taanevig kom fra og håper at forbindelsen til Eiken kan være et spor. Om noen har tilgang til informasjon eller opplysninger om Wetland/Vatland og hvordan Anders Thenevig (Aadne Thanevig) kan ha kommet i besittelse av 5 engelsk i gården er det til stor hjelp. Om det finns noe om dette i bygdeboken om Hægbostad kanskje noen har mulighet å slå det opp. God fortsettning og gott nytt år, Arvid i Lysekil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I Eiken sogn finnes der kun denne som har et slikt lignende navn:Gnr. 65. Vasland. Udt. va2sslann. -- Vattland 1619. Wadtland 1668. Wadsland 1723.*Vatzland; ligger ved et lidet Vand. Jfr. Vigmostad GN. 54, S.Undal GN.10. (fra O.Rygh, Norske Gaardnavne)Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Takk Knut! Jeg er sikker på at du har rett og at det er den gården det gjeller. Jeg undrer bare om noen vet noe om eierforholdene rundt år 1600 utover det som stod i förste inlegget. Hilsen Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det kan være greit å vite hvordan det var før 1753.EikenEiken hørte til Kvinesdal prestegjeld til dette ble delt ved reskr. 06.04.1753. Øvre Kvinesdal (Hægebostad, Eiken og Fjotland) ble da eget prestegjeld. Fjotland ble overført til Nedre Kvinesdal prestegjeld ved kgl. res. 15.03.1841. Samtidig fikk Øvre Kvinesdal prestegjeld navnet Hægebostad prestegjeld. Ved kgl. res. 09.12.1966 ble Hægebostad prestegjeld nedlagt og overført til Lyngdal prestegjeld.Det er ikke laget ferdig bygdebok for Eiken enda.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Vasland er ein fråflytta heiegard lengst søraust i Eiken. Det er bare noen hundre meter til Løland, som ligg i Grindheim (Audnedal kommune), med veg ned til Ås. Vasland vil eg tru kan ha vore ein øygard under Gletne, som grensar til Steinsland i Hægebostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

En av deleierne i Wetland (Vatland) ödegård heter i 1624, Sone Gletne. Jeg skulle så klart ha sett på Gletne gård tidligere. Jeg har gjort det nå og på Gletne eier i 1624 en Odne Timmervig 1 hud, det samme som Aslack Birckeland. Anders Thenevig og Odne Timmervig tolker jeg som samme person som Aadne Taanevig, og er veldig nysgjerrig på hvordan den gårdsdelen har kommet i deres eie. Kan Jens Taanevig, Aadnes far, ha vært gift til gården eller til og med vært født der? Takk for bidrag. MVH Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Når det gjelder Sohne Gletne så fremgår det av jordeboken for 1618 at han eide gnr.52 Hommekland (Håmundsland av mannsnavnet Håmund) på 2 h. pluss en ødegård. På gnr. 53, Steinsland øvre, b.nr.1, finner man sønnen Torgius Sohnson n.1664-65. Under b.nr. 2 - Ånensætten finnes bla. en henvisning til et skinnbrev hvor ættelisten var skrevet ned til Erling Skjalgson (se også Espeland i Herad).Den førstnevnte, den rike Sohne Gletne bla. n.1600, gift på Kvåle, eide hele Gletne og som nevnt, Hommekland, var g.m. dtr. til Siri Olsdtr. f. Ersdal, Bakke, Kvinlog og Bjørn Olsson, Kvåle (Quale) i Eiken. Siri Olsdtr. var faster til Tron Hoschuldson, Kvinlog. En prest, Peder Bjørnson, sa at han stammet fra denne ætten.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Vil forøvrig nå nevne at det finnes endel opplysninger om arv og slektstilhørigheter (det er ikke bare lejermaal og brotsverk man finner i tingbøkene) ved å anvende:LenkeI dette tilfelle søk f.eks. med gletne i friteksten, eller stensland osv.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.