Gå til innhold
Arkivverket

[#18814] Skifte i Jølster, Sunnfjord


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter opprinnelsen til ektefelle Hans Hansen og Marte Hansdatter på Myklebust (hun døde 1731). Sønnen Hans Hansen Myklebust, gift med Brite Larsdtr Hegrenes (v. 28.11.1745), er min forfar.Jeg håper å komme videre med opplysninger fra skifte etter Johannes Knudsen Myklebust, prot. 1, side 279, 1677-1687).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 13. september 1686. Enkens navn var Marite Chrispinusdatter (fra Sandnes i Jølster), og deres felles barn var: Knud, Chrispinus, Erich, Marite, Lisbet og Malene. Som formyndere nevnes farbroren Olle Eldal, og Hans Larsen Myklebust (farsøstermann, gift med Sitsele Knudsdatter).Av sønnene kom Knud først til Berg i Jølster (der han giftet seg med enken Christi Andersdatter), seinere til Kussli i Førde, Chrispinus kom til Fluge og Støfring, Erich kom til Helgheim, men falt utenfor Gøteborg i 1717 i Store Nordiske krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for utførlige svar.Erich var soldat i 1717; derfor hadde jeg mistanken om at Marite var for gammel til å være Hans Hansens hustru. Jeg gjorde en 'parent search' for Johannes Knudsen og Marite Chrispinusdatter og fant ut at faren Johannes ble født 1626 (d. 13.6.1686). Om barna stor der: Knud, f. 1651, d. 1729,... Krispinus, f. ca 1653,... Erik, f. ca 1655,... MARITA f. ca 1657,... Lisbet, f. 1659,... Malena f. ca 1661.'Min' Marita etterlot seg 5 umyndige barn (11-1/2 år gammel), da skifte ble holdt etter henne i 1731, og så er det helt umulig at hun er identisk med Marita, f. ca. 1657.Nå finner jeg også en 'Family Group Record' for Hans Hansen Myklebust og 'Martha Hansen': HANS: Birth 1698 Forde (??), S.u.F., Death 1774, Father: Hans Johannesen Myklebust. MARTHA: Birth about 1700 Forde, S.u.F., Death 1731. Deres barn ble angivelig født i Forde (Hans 1721, Abelone 1721, Mildri 1723, Martha 1724, Johanne 1726, Anne 1730)Familysearch har også en Individual Record for Hans Hansen 'Myklebost': Birth about 1698 Of Myklebost Jølster S.U.F., Spouse: Marite Hansdatter, Marriage: About 1719, Jølster S.u.F.Personlig tror jeg at Hans Hansen og sine barn ble født i Myklebust / Jølster; Førde må være feil. Sannsynligvis er hun dette barnet i 1701 Lenke. Er det riktig? Er det kjent hvem faren Hans Johannesen Myklebust har vært gift med?Det kunne være riktig at Martha Hansdatter ble født i Førde; lagverge til barna i 1731 var morbroren 'Ole Hansen Frøysland fra Førde Prestegjeld'. Er det mulig å finne hennes dåp (ca 1700) i kirkeboken for Førde, Holsen sokn?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I 1701-manntallet for Førde, på garden Gierland (nabogard til Frøsland), finner jeg en 49 år g. opsidder Hans Ollsøn med sønn Hans Hansøn, 6 år g.Lenke.Muligvis har Hans O. også en datter Mar(i)ta, f. ca 1700, som gifter seg til Myklebust/Jølster ca 1719. Kanskje han fikk en sønn Ole etter 1701, som kom til Frøsland noen år senere og ble lagverge til Marites barn i 1731.Er det mulig å finne ut om denne spekulationen er riktig? Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I Arkivverkets oversikt over kilder ser jeg at det fins ikke noen kirkebok for Førde før 1720. Beklager - da er det selvsagt umulig å besvare spørsmålet mitt om Marta Hansdatter var født i Førde.Jeg tviler på om årstall fra Familysearch er helt riktige. Hvis Erich Johannessen ble fådt ca 1655, var han allerede en 62 år gammel mann, da han falt i 1717 i Store Nordiske Krig.Navnlikhet er forvirrende på Myklebust: I 1701 fins det også en Chrispines Johansen, 19 år, og en Erich Johansen, 12 år (s. Lenke i innlegg 4). Er det kjent om de hadde en søster Mar(i)ta?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er Chrispinus og Erich fra skiftet i 1686 som står i 1701-manntalklet. Som man vil forstå er alderen på Erich i 1701-tellingen, 12 år, ikke korrekt, all den tid at faren var død 15 år tidligere. Men fødselsårene som står hos Familysearch er svært unøyaktige. Erich Johannessen er nok født rundt 1685, og en relativt ung mann da han giftet seg i 1709, og fortsatt en ganske ung mann da han ble innrullert som soldat.Erich og Chrispinus hadde en søster Maritha Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.