Gå til innhold
Arkivverket

[#18819] Ernst Wilhelm Kühne, død 1913


Gjest Anita M. Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita M. Iversen

Ernst Whilhelm Kühne var min farfars far. Min oldemor var gift med en kar (Iversen) som dro til Amerika, hun ble igjen i Norge og etterhvert traff hun Kühne som hun bodde sammen med og fikk en sønn med. Øivind Kühne Iversen ble min farfars navn da min oldemor ikke ble skilt fra han som dro til Amerika. Kühne skal ha vært rentenist. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med å finne opplysninger om Kühne og hans familie... kanskje min farfar hadde noen halvsøsken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge A. W. Rasch: Dødsfald i Norge 1913, side 15, døde Wilhelm Kühne i Christiania 15. januar 1913. Meldingen om dødsfallet, med oversikt over arvinger og boets status, skal være sendt skifteretten i Kristiania/Oslo. Materiale er å finne ved Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita M. Iversen

Takk for svar. Jeg er helt ny på slektsgransking og lurer mye på Kühne. Iflg familien min var denne karen rentenist, jeg lurer også på om han kom fra tyskland eller østerike? og evt når han kom til Norge og når han er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svarene på spørsmålene er trolig å finne i materialet oversendt skifteretten i 1913. Det står 'rentenist' også i Dødsfall i Norge, og da må vi tro han hadde formue som skulle skiftes mellom arvingene. Fødestedet vil formodentlig stå både hos folkeregisteret, i kirkeboken der dødsfallet ble registrert, og i meldingen til skifteretten. Men ikke noe av dette er tilgjengelig på nett.Jeg har gjort et søk etter Ernst Wilhelm Kühne i folketellingen i 1900, men uten å få tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.