Gå til innhold
Arkivverket

[#18825] Sprang-familien


Gjest andreas bolgien
 Del

Recommended Posts

Gjest andreas bolgien

Søker etter Sprang-slekt. Aner i fra grevskap i sør-norge. Flyttet til Russland før 1900. I nærheten av Olstzyn, kommune Gerdau, idag Polsk område.andreas bolgien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

KIERSTEN JENSEN SPRANG f.31.05.1673 i Bergen.Begravet: 12.03.1696 i Bergen.Foreldre:Jens Johannesen Reimers og Mette Carstensen Weilandtg.m Johannes Johansen Reimers viet omkr. 1693 i Bergen. Kilde : Familysearchmvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Benthe Cathrine Jensen Sprang Birth: 09 JAN 1671 Bergen, Hordaland, Norway Burial: 29 DEC 1741 Marriages: Spouse: Jan Jansen GieversKiersten Jensen Sprang Birth: 31 MAY 1673 Bergen, Hordaland, Norway Burial: 12 MAR 1696 Parents: Father: Jens Rasmusen Sprang Mother: Mette Carstensen Weilandt Marriages: Spouse: Johannes Johansen Reimers Marriage: About 1693 Mette Christina SPRANG Birth: 1684 Sprang, Norway Death: 1761 Lofthus, Ullensvang, Hordaland, Norway Kilde: Familysearch mvh Jan Frode Johansen Mette Christina SPRANG Female Event(s):Birth: 1684 Sprang, , , Norway Christening: Death: 1761 Lofthus, Ullensvang, Hordaland, Norway Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Litt til.... Jens Rasmussen Sprang, f i Sternberg, Holstein, begr. 30 Mar 1693 i Domkirken, Bergen, gift 13 mai 1670 i Nykirken, Bergen med: Mette Carstensdatter Weilandt, f i Bergen, skifte 9-19 jul 1710. Carsten Weilandt, (Carsten bager ?) som i 1745 ved kopfskatten bodde i 2 Rode i Bergen. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas bolgien

tusen takk så langt selv om jeg er først og fremst opptatt av de 200 årene mellom Sprang fra Bergen og de som flyttet til Russland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Jeg nøstet litt i Barchlay de Tolly familien her i sommer og har notert følgende:Stephan Barclay de Tolly født i Livland ca 1677, død på Voss 10/9 1732, uklart om han er sønn eller sønnesønn av Johan B de T men ingen tvil om at det er snakk om et slektsskapsforhold. Man mener at en bror av Stephan er forfar til Michael Andreas Barclay de Tolly, feltmarskalk og fyrste i Russland. Det har ikke latt seg gjøre å få klarhet i dette i Baltikum eller Russland. Stephan gift i 1701 med Anne Marie Dorothea Sprang, født i Bergen i 1675. Hun er nevnt i en ministerialbok for Voss i 1729 og hun er oppført som fadder i Aurland 3/10 1738. Ekteparet har 1 sønn og 4 døtre. Selv om du søker klarhet i hendelser lenge etter dette, kan det likevel tenkes en forbindelse? Jeg tenker også på arvesaken etter fyrstens død. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas bolgien

takk for innlegg, inger, selv om det mangler noen generasjoner. om det er en sammenheng er jo vanskelig å si, men alt for mye sprang finnes åpentbart ikke. nevnte barn burde jo hete tolly. det ser jo ut at det vært en ivrig frem og tilbake over baltiske sjø. er det ikke en som vet om kanskje en av damene anne marie dorothea, kiersten eller benthe, cahtrine sprang hadde brødre? høres sprang ut som et typisk norsk navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg var i sommer i kontakt med forskjellige mennesker på nettet for å finne ut litt mer om Sprang-navnet. Her er et av svarene jeg fikk, men jeg velger å utelate fornavnet, han har Sprang som etternavn. Her er hans svar på mitt spørsmål om han vet hvor navnet har sitt opphav:'Hallo, ich habe mich über Ihre Nachricht gefreut, denn auch ich bin sehr daran interessiert zu wissen, seit wann es den Familiennamen Sprang gibt, wann er erstmals auftaucht und wo. Was meinen Stammbaum angeht, so kommen meine Eltern und Großeltern väterlicherseits aus dem ehemaligen Ostpreußen (heute 'Kaliningrader Oblast' und zu Russland gehörend) und ihre Vorfahren waren vermutlich Salzburger Exulanten, eine Bezeichnung für die aus dem Erzbistum Salzburg im 18. Jahrhundert vertriebenen Protestanten. Bei dem von Ihnen genannten Datum könnte es sein, dass auch Ihre Anne Marie Dorothea Sprang zu den 'Salzburger Exulanten' gehörte. Ich kopiere dazu einen Artikel aus 'Microsoft® Encarta® Enzyklopädie Professional 2003 © 1993-2002 Microsoft Corporation', in dem darüber etwas historisches nachzulesen ist.. 'Im Zuge der Gegenreformation erließ der Salzburger Bischof Leopold Anton von Firmian 1731 das Emigrationsedikt, das de facto die Vertreibung der Protestanten aus dem Erzbistum verfügte. Grundlage des Edikts war das Recht des Landesherren, über die konfessionelle Zugehörigkeit seiner Untertanen zu bestimmen. Infolge des Edikts mussten über 20 000 Protestanten Salzburg verlassen. Dem größten Teil der Salzburger Exulanten ermöglichte der preußische König Friedrich Wilhelm I. die Ansiedlung in Ostpreußen; der kleinere Teil wanderte nach Franken, Schwaben und Nordamerika aus.' Was nun den Namen 'Sprang' angeht, so habe ich irgendwo einmal gelesen, dass in früheren Zeiten 'sprangen' gleich 'weben' bedeutet. Daraus kann geschlossen werden, dass unsere Vorfahren früher einmal zum Weber-Handwerk gehörten. Ich hoffe, dies hilft erst einmal weiter.'Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

En sønnesønnssønn av Anne Marie Dorothea Sprang dro til Østersjøsområdet. Jeg har følgende: Stephan Barclay de Tolly, hjemmedåp 1768 stadfestet i Evanger kirke. Nevnes i skiftet, ble sjømann og gikk i land i Kronstadt, Russland. Kontakt med yngste søster til århundreskiftet dvs 1800.Ugift så lenge han holdt kontakt med familien. Hvor er Kronstadt? Kan det ligge i Ostpreussen? Er det noe av dette som kan knyttes til dine opplysninger? Siden du skriver at det har vært frem og tilbake mellom disse to områdene, kan det vel tenkes at det var slektskapsbånd i eldre tider. vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det finnes et Kronstadt utenfor St. Petersburg - det var i alle fall tidligere en stor flåtebase, jeg er ikke sikker på om det er militær virksomhet der i dag.Mvh. Andreas Snildal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas bolgien

tusen takk til inger eide. kronstad, petersburg/kaliningrad, allenstein/olsztyn ligger i samme området, dvs. området hvor min farfar kom fra. Hans kone het nå sprang. det er fo næreliggende at hun er fra samme slektning som siterte mennesket snakker om. Men forbindelse til Norge er fremdeles helt uavklart. Etter opplysninger jeg fikk fra min far høres det ikke helt seikkert ut at det dem som het sprang som kom fra Norge. Ifølge han Tyskerne kommer de også åpentbart fra Salzburg (Østerrike). Dvs. det må være en en generasjon lengere tilbake med et annet, for meg ukjent navn som kom fra Norge. Et navn som det er i denne sammenheng er også snakk om er Mai/May. Men det vel først og fremst et norsk fornavn.Ang. forbindelse til Tolly mener jeg fremdeles det mangler en mannlige linje for og kunne opprettholde navn Sprang fremover. Eller har jeg misforstått noe.Ang. tyske teksten kunne jeg v/behov bidrar til oversettelsehilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det skulle vel ikke være slik at du tenker på familien Meidell som kom fra Baltikum et sted? I tidlige tider var Meidell-familien og Barchlay de Tolly-familien giftet inn i hverandre på den måten at en del døtre fra B de T giftet seg med sønner fra M-familien. Siden du nevner Mai/May assosierte jeg dette med de mange stavemåter som Meidell-navnet hadde i Baltikum. Denne Meidell-familien hadde en viss rang borte i Baltikum og du nevner noe med adel. Nå er jeg spent på svar fra deg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas bolgien

hei og hopp. svaret mitt er slik: de sprangene jeg snakker om (ca. 1850/1900) har antakelig meget lite å gjøre med dem fra Bergen fra 1600. Mye mer lovende hører nok siterte tyske bidrag ut som sier nemlig at sprangene kom fra østerrike:-). jeg hadde vært meget takknemlig hvis jeg kunne få kontakt til ham/henne. du kunne gi ham/henne min emailadressen med opplysning at jeg kanskje tilhører hans/hennes slektning:-). Forøvrig får jeg snakke med faren min ang. navnene og burde dessuten rett og slett reise dit, besøke kirke og se på bøkene. Ellers blir det kun gjetting. I hvert fall er jeg lite innstilt på å akseptere May fra 1900 som en del av et etternavn fra 1700 så lenge May kan antaes som vanlig norsk fornavn. Det blir jo alt for lettvindt. Hilsen og takk for oppmuntring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har e-mail adressen til han som har gitt meg opplysningene.Jeg skrev på tysk, men kanskje kan han engelsk også. Jeg kan også formidle din e-mail adresse og forklare ham at du ønsker kontakt. Finn ut hva du synes er mest passende. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Glemte å si at Meidell også er blitt skrevet Maydell, og det finnes en rekke andre varianter av navnet - derfor fikk jeg denne assosiasjonen til det du skriver om May/Mai. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.