Gå til innhold
Arkivverket

[#18827] Har noen kontakt i flymiljøet: Sgt Yves De Castro Henrichsen


Gjest Vidar Holum
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Holum

Hei. Jeg samler info til webside jeg lager om RAF SQ 26 og min kones onkler. http://www.holum.net/gen/squadron26.htmOg da dukker det opp en del spørsmål jeg kan trenge hjelp til. Denne gang fra Roy Nixon.Of the 400 pilots I am researching, one is a Norwegian and I can find very little information on him. He is Sgt Yves De Castro Henrichsen who flew Spitfires with 111 sqn in 1942 and later in the war flew with 332 (Norway)sqn. The only other information I have on him is that while with 111 sqn on 18 August 1942 he damaged a Luftwaffe Dornier Do 217 bomber. If you could suggest anyone I could contact it would be very helpful.r.nixon [r.nixon1@btopenworld.com]Vidar Holum Landingsvn. 132 0767 Oslo +47 22149307 vidar@holum.net www.holum.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Våre falne (bind 2, Oslo 1950):'Henrichsen, Yves de Castro, flyger, Lillehammer. Født 23. oktober 1916 i Fåberg, s. av tannlege Sigurd Henrichsen, f. 1871, og Edith f. de Castro, f. 1886. Artium, radioskole. Kom til England i mai 1942 og var med som jagerflyger. Omkom ved en trafikkulykke i nærheten av Epping 16. oktober 1942. Gravlagt i Kingswood, Surry.'Det er et bilde av Henrichsen i boken som jeg kan scanne til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei Turid Og God Jul og snart Nyttår.Tusen takk, hvis du kan finne bildet og scanne det så oversetter jeg og sender til England. Hils Geir.Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Fredrik Meyer: 'Hærens og Marinens flyvåpen 1912-1945': 'Følgende dag (16 oktober) skjedde dessverre en trafikkulykke som kostet vingsjersant Yves de Castro Henrichsen livet. Han hadde tidligere fløyet for den britiske 111 skvadron og skadet her fire FW 190, ble kredittert en FW 190 nedskutt og en sannsynlig nedskutt. Han syklet inn i en lastebil i nattens 'black-out' og døde på operasjonsbordet uten å ha kommet til bevissthet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Many thanks to you all for your prompt answer to Vidar Holum. I have been trying to find information on Sgt Yves de Castro Henrichsen for a long time. He flew a Spitfire Vb, AA964 'DIRTY GIRTY'which was a gift aircraft to the RAF from Frank Morris of Loughborough, Leicestershire. I have been researching the history of 19 aircraft which were given to the RAF by the people of Leicestershire in WW11 and the pilots that flew them. Of the 401 pilots that flew these aircraft only Sgt Henrichsen came from Norway.The latest information on Sgt Yves de Castro Henrichsen. I cannot find when he arrived in England from Little Norway, Canada as he would have had to go to a Spitfire OTU (Operational Training Unit) before being posted to a squadron. Maybe he went to 111 sqn after his OTU training, but it is possible he could have been with another squadron before being posted to 111 sqn. For sure he was with 111 sqn at Debden in June 1942 and was posted to 331 sqn on 23 July 1942 at North Wield but returned to 111 sqn. While with 111 sqn on 18 August 1942 at Kenley he claimed 1 Do 217 bomber damaged and on 5 September 1942 was posted from 111 sqn at Kenley to 332 sqn at North Wield. What I would like to find is what his service number was and what OTU he was at. Thank you for you help to my research.Your information will be of great help to me. Thank you. My best wishes and a happy New Year Roy Nixonr.nixon [r.nixon1@btopenworld.com]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.