Gå til innhold
Arkivverket

[#18830] Johanne Ovidia Halvorsdtr f. 14.04.1877 i Kristiania


Gjest Leif Kvernhusvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kvernhusvik

Min oldemor Johanne Ovidia Halvorsdtr ble f. 14.04.1877 i Kristiania, foreldre Halvor Olsen Dahl 1875 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70301&variabel=0&postnr=24486&fulle=true&spraak=n>Lenke og Berte Iversdtr Gjefsen 1875 LenkeHalvor og Berte ble gift i Trefoldighetskirken 26.08.1877.En inngiftet slektning fant disse opplysningene for mange år siden, jeg skulle gjerne hatt hjelp med et oppslag for Johannes dåp. Halvor og Berte var altså bosatt i nærheten av Stortorvet i 1875, de bodde også i området i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner ingen vielser på angitte dato 17.01.1902 i Trefoldighet inkl. borgerlige vielser. Kan de ha vært medlem av et 'dissentersamfunn' eller er vielsesdatoen ikke sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hmm, nå ble jeg litt usikker. Denne grenen av slekta ble samlet på 70 tallet av en nå avdød inngiftet. Altså ingen kilder eller noen å spørre. Den eneste biten på treet jeg ikke har sjekket personlig, og den lager altså litt kluss. Alt annet forover og bakover stemmer.Gudbrand og Johanne skal altså være gift i 'Oslo Tref.' 17.01.1902 som det står på en fotokopi jeg har av det gamle treet. De får en datter Lise 28.06.1902, hun døpes 03.08.1902 i Lunner, Hadeland. Barnet er ekte. Ved senere barns fødsel er oppgitt at de ble viet i 1902, men ikke hvor. Johanne kan ha vært bosatt i Gran rundt denne tiden, mulig at vielsen er registrert der, i Lunner står den ikke. Uansett burde den stå i Oslo, men altså hvilken kirke da isåfall ?Blant de 10 barna dette paret fikk er det ved et tilfelle oppgitt full fødselsdato, og ved et annet tilfelle at Johanne var f. i Kristiana.Takk for innspillet.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

At de skulle være dissentere er utelukket, alle barna deres ble døpt på 'vanlig' måte og Gudbrand og Johanne ble gravlagt som vanlig.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er mer som ikke 'stemmer helt'. Linken din i 1900 viser en familie som ligner mistenkelig på denne som bodde i Damstredet 5 ved folketellingen i Christiania 31.12.1882:Murersvend Halvor Olsen (født 1848), Berthe Olsen (1852), Anna Emilie (1874), Ole Ingvald (1878), Hilda Marie (1880) og Karl Oskar Johan (1882).Altså ingen Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Det er nok samme familien ja. Familiehistorien vil ha det til at Johanne ble sendt til slektninger på Hadeland som liten, Veslehagen på Gran nærmere bestemt. Det passer som sådan, Johannes mormor var fra den plassen eller et nabobruk. Det kan jo forklare en bit. Berte er som linken viser i 1875 hos sin mor og to av sine søsken, de har jeg fødsel og dåp på. Hun er også registrert med attest i Gran 01.03.1877, trolig fordi hun skulle gifte seg, hvilket hun da også gjorde samme år ifølge den gamle tavlen. Men altså, ekteskapet i 1902 skulle jeg gjerne hatt 100% bekreftet. Han som satte opp tavlen i sin tid var så pirkete som bare en erfaren slektsforsker kan bli, men dobbelsjekk er jo alltid lurt.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tviler på at Johanne Ovidia er døpt i Kristiania. Ole Ingvald ble født 02.12.1878, døpt 13.07.1879 i Gamle Aker. Halvor Olsen og Bertha Iversen bodde da i Krogen 6. Jeg finner ikke Johanne døpt i Gamle Aker (selvsagt kunne hun være døpt i en annen menighet, men det 'passer ikke' med adressene til familien).Videre er jeg ganske sikker på at Johanne ikke ble viet i Trefoldighetskirken 17.01.1902, heller ikke i Johannes eller Vor Frelser samt et par andre som jeg anså som alternativ. Dessuten var ingen viet denne dato i nevnte kirker,- 12. og 19. var vielsesdagene denne måneden. (dette umuliggjør selvsagt ikke at 17.01.02 er riktig vielsesdag, men....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Merkelig dette her, vielsesdatoen kan jo nesten ikke være diktet opp ! Ved Johannes død i 1922 er det også oppgitt at hun var f. i Kristiania. Skulle Johanne være f.eks datter av bare Halvor, eller Berte og en annen Halvor så kan det forklare hvorfor hun ble sendt vekk, men var hun datter av bare Halvor Olsen så ville det jo være litt merkelig om hun ble sendt til Bertes familie. Med tanke på at Johanne var uekte barn nr 2 så kan hun jo ha blitt døpt nærmest hvorsomhelst, men siden foreldrene giftet seg i august samme år (sannsynligvis!) så ble hun vel neppe døpt før etter foreldrenes giftemål. Nevner at Halvor Olsens mor het Johanne, Bertes mor het Anne, de to førstefødte døtrene således 'riktig' oppkalt med tanke på at de ikke ble gift før senere.Tviler vel på om anetavla er i fare, men dette er litt snodig. Du skal ha kjempetakk for oppslagene !mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tilføyer bare at vielsen 26.08.1877 i Trefoldighet er riktig. 'Ungk. Murer Halvor Olsen, Pige Birthe Iversdatter Akerv.6' Han født Norderhov 1848, hun Gran 1850, fedre Ole Halvorsen og Iver Johansen. (Trefoldighet Mini III 2 1874-1881 3/4 f.103 no.104).Videre at Anna Emilie, født 03.09.1874, ble døpt 13.09.1874 (Fødselsstiftelsen Mini 6 1871-1885 2/8 f.60a no.59) som datter av Pige Berthe Iversen og Halvor Olsen.Det ville derfor være naturlig at Johanne Ovidia også var datter av Halvor og Birthe/Berthe. (Hun er ikke døpt på Fødselsstiftelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Jeg kan bare si tusen takk igjen. Det første jeg kan gjøre er vel å sjekke om Johanne er konfirmert i Gran, hvis familiehistorien har rett så bør hun være det.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.